پرستاری؛ دمیدن روح زندگی در تن رنجور بیمار
کد خبر: 3868094
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

پرستاری؛ دمیدن روح زندگی در تن رنجور بیمار

گروه اجتماعی ــ حرفه مقدس پرستاری تنها مراقبت از علایم حیاتی بیمار و یا نگهبانی از مرز حیات بیمار نیست بلکه دمیدن روح زندگی است در تن رنجور بیمار، و این حرفه آمیخته با صداقت، پاکی و اخلاص است.

پرستاری؛ حرفه‌ای آمیخته از صداقت و اخلاصپرستار؛ کلمه‌ای که ناخودآگاه هر شنونده‌ای را به یاد آرامش و سلامتی و به یاد شخصی می‌اندازد که در لحظات سختی و ناراحتی، یاری‌رسان است. انسان‌های بی‌ادعایی که به معنای واقعی کلمه خالصانه کار می‌کنند تا بیماران سلامتی خود را باز یابند.

حضرت زینب(س) مقام پرستار را در دشت کربلا چنان اعتبار بخشید که امروز، روز پرستار به زادروز آن بانوی بزرگ، شکوه و عظمت یافته است، پرستار با شوق و رنج می‌آموزد تا رنج انسان را به شوق و آرامش برساند.

پرستاری یکی از شغل‌های سخت و حساس است که هرکسی توانایی انجام آن را ندارد. این شغل علاوه بر سخت بودنش به روحیه‌ای قوی و قلبی پر از عشق و محبت نیاز دارد در این راستا به پاس زحمات پرستاران عزیز روز تولد حضرت زینب (س)، پنجم جمادی‌الاول به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

طاهره فلاحی، پرستار قاری و حافظ قرآن که 17 سال در لحظات سخت و طاقت‌فرسا کنار بیماران سپری کرد، از خوشی‌ها و سختی‌های این حرفه می‌گوید. این پرستار بازنشسته در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در خانواده مذهبی متولد شدم از همان کودکی در کلاس‌های آموزش قرآن ملاهای قدیم شرکت می‌کردم.

وی ادامه داد: علاقه خاصی به قرائت عبدالباسط داشتم، لذا در زمینه قرائت تحقیق شروع به فعالیت کردم و خوشبختانه یادگیری خوبی هم در این زمینه داشتم از طرفی تشویق‌های  ملاسکینه که آن زمان در معیت ایشان قرآن را فرا می‌گرفتم، باعث شد در این زمینه موفقیت‌های زیادی را کسب کنم.

این پرستار با اشاره به فعالیت قرآنی در زمینه تربیت شاگرد نیز گفت: سال 76 به عنوان مربی تجوید فعالیت داشتم و در زمینه حفظ قرآن نیز در مسابقات استانی و کشوری شرکت کردم هر چند هنگام خدمت در حرفه پرستاری با توجه به مشغله کاری و زندگی شخصی حفظ را ادامه ندادم اما اکنون تصمیم دارم در زمینه حفظ به صورت جدی وارد شوم.

فلاحی افزود: هنگامی که دیپلم علوم تجربی را کسب کردم در نهضت سوادآموزی مشغول تدریس شده و نه سال به عنوان تکنیسین آزمایشگاه به ارائه خدمت پرداختم سال 76 در کنکور سراسری پرستاری را انتخاب و به این ترتیب شروعی برای فعالیت در این حرفه شد و از سال 80 در حرفه پرستاری مشغول به خدمت و سال 1397 نیز با توجه به مشکلات جسمی خود را بازنسشته کردم.

این پرستار قاری قرآن با اشاره به تاثیر قرآن در زندگی و حرفه‌اش می‌گوید: بنده از همان کودکی قرآن را با معنی قرائت می‌کردم حتی حواشی قرآن‌های قدیمی را مطالعه می‌کردم و به نظرم محتوای قرآن در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و اینکه مباحث مختلف را به زیبایی بیان کرده، در هر لحظه از زندگی مثمر ثمر خواهد بود و آیاتی که در خصوص توکل به خدا در هنگام سختی‌ها وجود دارد، آرامش خاصی به انسان دست می‌دهد که با توکل به خدا نتیجه هر سختی آرامش و پاداشی در دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.

پرستار؛ التیام‌بخش لحظات بیماری

وی ادامه داد: در کنار بیان همه نعمت‌ها، انسان نعمت سلامتی را به یاد می‌آورد و خدا را برای این نعمت بزرگ شاکر می‌شود بویژه این که در حرفه پرستاری مدام با بیمارانی پر درد و رنج در ارتباط باشیم که این لحظات نعمت بزرگ سلامتی را شکر و برای بیماران طلب سلامتی و صحت را از خداوند درخواست می‌کنم.

فلاحی با اشاره به مشکلات این حرفه گفت: از آنجایی که بنده در زمانی که در حرفه پرستاری مشغول به خدمت بودم فرزند کوچک داشتم و با شیفت‌های شب به مشکل مواجه بودم که از طرفی مشکلات روحی دوری از فرزند و از طرفی مشاهده مشکلات بیماران و درد و رنج آنها بر این مشکلات می‌افزود و متاسفانه در اواخر خدمت به مشکل جسمی درد زانو مبتلا و مجبور به بازنشستگی شدم.

وی افزود: مسئولان باید توجه بیشتری به حرفه پرستاری داشته باشند و حتی پس از بازنشستگی نیز آنها را فراموش نکنند و البته پرستارانی که در شیفت شب مشغول خدمت هستند از تجهیزات کامل و کافی در زمینه پزشکی در بخش خدمت برخوردار باشند.

فلاحی ادامه داد: به یاد دارم در شیفت شب که ارائه خدمت داشتم گاهی تجهیزات پزشکی یا در دسترس نبود یا با خرابی دستگاه مواجه بودیم و یا نبود تجهیزات در بخش مشکلات را چندین برابر می‌کرد .

به گزارش ایکنا، به گفته جراحی، مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد؛ ۳۰ درصد پرستاران استان یزد مرد و ۷۰ درصد زن هستند و استان یزد با کمبود ۴۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در بخش‌های مختلف مواجه است.

انتهای پیام
captcha