از انتشار تاریخ مصور آمریکا تا «خاتم سلیمانی»
کد خبر: 3869829
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
تازه‌های نشر زمستانه؛

از انتشار تاریخ مصور آمریکا تا «خاتم سلیمانی»

گروه ادب ــ استقبال از کتاب‌های مربوط به سردار پاسدار شهید قاسم سلیمانی و انتشار معرفی «تاریخ مصور آمریکا» همزمان با شهادت این سردار شهید از رخدادهای قابل توجه نیمه نخست دی‌ماه است.

از انتشار تاریخ مصور آمریکا تا «خاتم سلیمانی»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ براساس آمار خانه کتاب در نیمه نخست دی‌ماه ۱۷۲ عنوان کتاب ثبت شده که ۳۸ عنوان آن چاپ نخست و ۱۰۴ عنوان چاپ مجدد است که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش فاحشی داشته است، به این معنی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۳۹ کتاب در گروه دین ثبت شده بود که تقریباً نیمی از آن چاپ نخست و نیم دیگر چاپ مجدد است. اما اگر نگاهی به تازه‌های نشر داشته باشیم، عناوینی، چون «حکمت صدرایی»، «تاریخ مصور آمریکا»، «نظریه‌های کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی»، «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم» و ... به چشم می‌خورد. همچنین با شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی کتاب‌هایی که درباره این شهید منتشر شده است، مورد استقبال قرار گرفتند که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «حاج قاسم» اشاره کرد. در ادامه تعدادی از عناوین تازه‌های نشر معرفی شده است.

حکمت صدرایی

جلد چهارم کتاب «حکمت صدرایی؛ شرح و تعلیقه بر الشواهد الربوبیه» که به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شده است، یکی از تازه‌های نشر دی‌ماه است که به مباحث معاد؛ مقدمات و نتایج آن می‌پردازد. کتاب «الشواهد الربوبیه» از میان کتب ملاصدرا برای فهم حکمت متعالیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بعد از اسفار نوشته شده، تطویل اسفار را ندارد، و نسبتاً جامع افکار ملاصدراست. این اثر نیازمند شرح، تبیین و تعلیقه جهت رفع اغلاق و غنی‌سازی با دیگر کتب ملاصدرا می‌باشد و در نهایت نقد و بررسی مطالب آن، موجب رشد و پویایی فلسفه اسلامی است. به همین جهت حجت‌الاسلام حسن معلمی به شرح و تعلیقه این اثر پرداخته است و تاکنون سه جلد از این شرح و تعلیقه منتشر شده است.

یادنامه علامه طباطبایی(ره)

علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفتگو‌های علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته، نقشی کم‌نظیر و ستودنی در احیا و گسترش حکمت اسلامی در عصر معاصر داشتند. اجلال از مقام علمی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشه‌های ماندگار این عالم عامل، تأثیر به‌سزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی دارد. دفتر چهارم یادنامه علمی علامه طباطبایی ۶ مجموعه حاوی مباحث و مطالب چهارمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی است که به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا شد.

تاریخ مصور آمریکا

انتشارات سایان و کتابستان معرفت «تاریخ مصور آمریکا از سال ۱۴۹۲ تا ۲۰۱۸» جامع‌ترین کتابی که تا به امروز درباره تاریخ آمریکا نوشته شده است، را منتشر کردند. این کتاب تنها متن موجود در جهان است که همزمان تاریخ، سیاست، اقتصاد و فرهنگ آمریکا را از سال‌ها پیش از ورود کریستوف کلمب تا امروز و زمان دونالد ترامپ بررسی می‌کند. فاطمه شفیعی سروستانی دارای دکترای مطالعات آمریکا از دانشگاه تهران نویسنده این کتاب است که با استفاده از بیش از هزار کتاب و مقاله علمی این کتاب را به رشته تحریر در آورده است.

چارچوب اصلی روایت تاریخ مصور آمریکا حرکت در سیر تاریخ از زمان گام نهادن اولین انسان بر خاک قاره آمریکا تا سال ۲۰۱۸ است. در این کتاب نه فقط به تاریخ این کشور که به بنیان‌های فکری پایدار و تغییر ناپذیرش نیز پرداخته شده است. به همین جهت پرونده‌های مستقلی همچون سرمایه‌داری آمریکایی، بنیادگرایی مسیحی، محافظه‌کاری، زنان، شبه نظامی‌گری و میهن پرستی و روابط ایران و ایالات متحده نیز به صورت کامل در کتاب مطرح شده است.

این کتاب در کنار متن مفصلش که بیش از یک میلیون و پانصدهزار کلمه است، بیش از ۳۵۰۰ تصویر و اینفوگرافی دارد که همه مخاطبان با هر سطح تحصیلی را با فرهنگ آمریکایی، سیاست آمریکایی و هر آنچه مربوط به آمریکاست آشنا می‌کند.

خردنامه خرمی

کتاب «خردنامه خرمی» نوشته میرجلال‌الدین کزازی شامل شرح شاهنامه فردوسی به همت نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب دومین عنوان یا به تعبیر کزازی، دومین جلد از مجموعه «کندوکاوی در شاهنامه» است که نشر گویا منتشر می‌کند. مطالب این کتاب و کتاب پیشینی که در قالب مجموعه یادشده چاپ شده، درس‌گفتارها یا سلسله‌سخنرانی‌های کزازی درباره شاهنامه هستند که در دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شده‌اند. این گفتارها به همت مریم نجفی یکی از دانشجویان زبان و ادبیات عربی این دانشگاه گردآوری و تدوین کرده است. سومین کتاب از مجموعه «کندوکاوی در شاهنامه» هم با عنوان «رزمنامه رهایی» در حال حاضر مراحل آماده‌سازی را طی می‌کند.

نظریه‌های کلاسیک شناختی ـ تحولی در رشد اخلاقی

جدیدترین اثر منتشر شده پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان نظریه‌های کلاسیک شناختی-تحولی در رشد اخلاقی تألیف حجج اسلام حسین دیبا، حسن بوسلیکی و حسین مرادی، به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

این کتاب، در سه فصل، به نظریه‌های کلاسیک شناختی ـ تحولی در رشد اخلاقی می‌پردازد؛ در فصل نخست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین دیبا، پس از مرور کارکرد‌های مباحث رشد اخلاقی، به طیف‌شناسی نظریه‌های رشد اخلاقی و زمینه این طیف‌بندی پرداخته و نیز مروری بر زمینه‌های درونی و بیرونی رشد اخلاقی دارد. در فصل دوم، حسن بوسلیکی، پس از ارائه تعریفی از مفاهیم اساسی دیدگاه پیاژه در رشد اخلاقی و نیز ارائه کلیاتی از نظریه رشد شناخت منطقی وی، به افرادی اشاره کرده که پیاژه برای تدوین نظریه‌اش از ایشان تأثیر پذیرفته است. آنگاه مبانی نظری دیدگاه او را بیان کرده و در ادامه، با اشاره‌ای به روش کار پیاژه، نظریه وی را در زمینه رشد اخلاقی(رشد قضاوت اخلاقی) ارائه کرده است.

حسین مرادی نیز در فصل سوم، پس از ارائه تصویری از ارتباط کار کِلبرگ با یافته‌های پیاژه، به روش کار وی (طراحی معما‌های اخلاقی) اشاره کرده و سپس مراحل شش‌گانه رشد اخلاقی(استدلال اخلاقی) از منظر کلبرگ را معرفی کرده است. نگارنده همچنین در این بخش، به مباحثی همچون: ویژگی‌های مرحله‌ای‌بودن دیدگاه کلبرگ، مراحل و زمینه‌های رشد اخلاقی(رشد شناخت منطقی و اتخاذ نقش)، آخرین تغییرات نظام کلبرگی(مبتنی بر تغییر نظام نمره‌گذاری مصاحبه‌ها) و ارزیابی دیدگاه کلبرگ در سه محورِ مبانی، روش و محتوای نظریه پرداخته است.

خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم

کتاب «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم، با رویکرد شبهه پژوهی» نوشته علی مدبر(اسلامی) عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. در معرفی این کتاب آمده است: قرآن کریم خشونت اجتماعی (کاربرد نیرو در غیر جای خود و بر خلاف قانون) را نفی و به مهر و مدارا در همزیستی خانوادگی و اجتماعی دعوت می‌کند.

در این نوشتار دیدگاه کلی اسلام درباره خشونت و مدارا، همچنین زمینه‌ها، عوامل، آثار و پیامد‌های خشونت و راه‌های خشونت‌زدایی از جامعه بررسی شده‌اند؛ همچنین شبهات خشونت در دین پاسخ یافته‌اند: شبهه خشونت در اخلاق و رفتار پیامبر(ص) و شبهه خشونت در احکام تشریعی اسلام که شامل حکم همزیستی با مخالفان، حکم امر به معروف و نهی از منکر، حکم جهاد، احکام کیفری و احکام خانواده است.

ملا آقا دربندی و مقتل نگاری

کتاب «ملاآقا دربندی و مقتل‌نگاری»(نگاه‌ها، نوآوری‌ها و استنادها) به قلم رسول جعفریان به نگارش درآمده و نشر مورخ آن را روانه بازار نشر کرده است. ملا آقا دربندی از مردمان قفقاز بود که در قزوین، کربلا و نجف تحصیل کرد. بعدها به ایران برگشت و سال‌ها مقیم تهران بود. وی علاوه بر فقه و اصول، آثاری در مقتل نوشت و در این آثار کوشید تا برخی از باورهای غالیان قدیم را با استفاده از داستان‌ها، خواب‌ها و نیز با بهره‌گیری از منابع ضعیف و استناد به آن‌ها، حیاتی دوباره بخشید. ملاآقا نماد و نگاه جامعه قاجاری به عاشورا و تفسیر آن به مثابه یک تعزیه بود تا یک واقعیت تاریخی.

خاتم سلیمانی

کتاب «خاتم سلیمانی» شامل مجموعه‌ای از گزیده‌ای اشعار شاعران انقلابی کشور در رثای سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی به صورت الکترونیکی منتشر شده و به زودی به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور و انتشارات پرتو رخشید به صورت مکتوب نیز منتشر می‌شود.
این مجموعه اشعار به‌صورت خودجوش به همت شاعران انقلابی سراسر کشور سروده شده و بیش از ۳۰۰ قطعه شعر از ۱۳۰ شاعر را شامل می‌شود.

حاج قاسم

کتاب «حاج قاسم» تنها خاطرات و نکته‌هایی از زبان خود حاج قاسم سلیمانی از دوران دفاع مقدس است که سند آن‌ها نزد علی‌اکبر مزدآبادی، گردآورنده محفوظ است. این اثر ۱۶۷ صفحه‌ای درباره برخی از خاطرات و سخنرانی‌های سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس که به وسیله این نویسنده جمع‌آوری شده، در این کتاب براساس توالی زمانی چیده شده است.

در قسمت ابتدایی این کتاب یک زندگینامه خودنوشت از سردار سلیمانی نیز وجود دارد که به بخشی از فعالیت‌های او در دوران ابتدایی جنگ اشاره می‌کند. اما در بخش‌های دیگر این کتاب بیشتر از سخنرانی‌ها و خاطرات سردار که مرتبط با سه عملیات بزرگ والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ استفاده شده است تا از دل این سخنرانی‌ها، خاطراتی را از سردار سلیمانی و سایر همرزمانش نقل کند و به این وسیله شخصیت او را به مخاطب این کتاب معرفی کند.

وجود بیش از ۸۰ عکس رنگی از مقاطع مختلف زندگی سردار سلیمانی یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کتاب است که تماشای آن، می‌تواند برای هر مخاطبی جذاب باشد. عکس‌هایی از روز‌های جوانی سردار و حضور او در جبهه‌های جنگ تا عکس‌هایی از حضور او در کنار مقام معظم رهبری و دیگر فرماندهان شاخص نظامی کشور که همگی با ذوق نویسنده اثر از میان انبوهی از عکس‌ها دستچین شده است و در کنار هرکدام از خاطرات ایشان درج شده است.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص این اثر، ترجمه و ارائه یکی از مقالات خارجی منتشر شده در ارتباط با سردار سلیمانی است که توسط یکی از پژوهشکده‌های سیاسی آمریکا منتشر شده و نشان‌دهنده نگاه پُر از هراس و البته احترام غربی‌ها، به شخصیت این سردار مبارز ایرانی است.

بلوای خاک

چاپ نخست رمان «بلوای خاک» نوشته محمدسعید احمدزاده به همت انتشارات انجمن قلم ایرانیان وارد بازار نشر شد. این کتاب قصه تقابل و تنهایی است. قصه ترس‌ها و انکارها. خانواده‌ای به دلیل ظلم و تعدی ناگزیر به ترک شبانه موطن خویش می‌شوند و از طرف بالادستان خود تحت تعقیب قرار می‌گیرند. داستان آدم‌ها در کشاکش این تعقیب و گریز شکل می‌گیرد و هر کس راوی سرنوشت محتوم خود می‌شود. این رمان با اینکه خود به تنهایی لذت خواندن یک رمان مستقل را به مخاطب خود می‌دهد، اما در واقع کتاب دوم از یک مجموعه سه جلدی است که جلد اول آن با عنوان «شب پیر» منتشر شده بود و جلد سوم آن به زودی راهی بازار کتاب خواهد شد.

پرواز از تی‌فور

کتاب زندگی و خاطرات شهید مدافع حرم، مرتضی بصیری‌پور نیروی پهپادی سپاه پاسداران با عنوان «پرواز از تی‌فور» به قلم عبدالرضا سالمی‌نژاد به همت انتشارات نیلوفران منتشر شده است. این شهید اولین و تنها شهید مدافع حرم از استان خراسان جنوبی _ شهرستان بیرجند است. شهید مرتضی بصیری‌پور از کادر پروازی سپاه بود که در سوریه به شهادت رسید. تی‌فور (T-۴) نام یک پایگاه هوایی در حمص سوریه است که آمریکا و اسرائیل بار‌ها تهدید کرده بودند، این پایگاه را مورد هدف قرار خواهند داد. علت تهدیدشان هم این بود که سپاه با استفاده از پهپاد‌های خود حرکات داعش را رصد کرده و موانع از پیروزی‌های داعش می‌شد. در نتیجه روز ۲۰ فروردین سال ۹۷ بود که شهید بصیری‌پور همراه با ۶ تن دیگر در بمبارانی شبانه در این‌پایگاه به شهادت رسیدند. بمباران از سوی هواپیما‌های اسرائیلی انجام شد و تقریباً پایگاه تی‌فور را نابود کردند.

تقویم تاریخ دفاع مقدس با محوریت عملیات بدر

جلد پنجاه و پنجم از مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس با موضوع عملیات بدر به همت مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. این جلد که حوادث اسفند ۱۳۶۳ را مورد بازخوانی قرار می‌دهد، به قلم سرتیپ سعید پورداراب نگاشته شده است. این کتاب در ۱۴۹۵ صفحه، با عنوان «عملیات بدر» شامل مجموعه حوادثی است که از اول اسفند ۱۳۶۳ تا پایان آن ماه در مناطق عملیاتی و در سطح کشور به ویژه در منطقه شمال غرب و شرق کشور به وقوع پیوسته و به صورت روزشمار اجرای عملیات بزرگ بدر را نیز دنبال کرده و حوادث مرتبط با آن و نتایج حاصله را بیان می‌کند.

داعش‌های کراواتی و تفریح آدم‌خواران

کتاب «داعش‌های کراواتی و تفریح آدم‌خواران» نوشته سیدهاشم میرلوحی به جنایات هولناک غرب می‌پردازد و به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است. سیدهاشم میرلوحی دو دهه در آمریکا زیسته است و با تمام روبنا و زیر بنای آمریکا آشناست و به همان اندازه در مورد آمریکا و غرب مطالعه داشته است. حاصل آن چند جلد کتاب در مورد وحشی‌گری‌های آمریکاست. از جمله آن، کتاب تازه‌ای است به نام «داعش‌های کراواتی و تفریح آدم‌خواران». این کتاب کوچک از چند شرح قطعه تشکیل شده است. هر شرح قطعه به جنایات یک کشور پرداخته و همه آن جنایات را مستند، مصور و با منابع معتبر که همه آن‌ها خارجی است، عنوان می‌کند. در منابع این کتاب هیچ کتاب فارسی دیده نمی‌شود.

سنگ

رمان «سنگ» نوشته قدسیه پائینی است که به همت نشر اسم روانه بازار نشر شده است. این رمان در ژانری تاریخی روایتگر زندگی یکی از سپاهیان لشکر عمر سعد به نام زرعة ابن‌ابان است که نفرین شده امام حسین (ع) است. این رمان بر اساس دو روایت تاریخی که در حول واقعه عاشورا نقل شده، تألیف شده است و ماجرای آن بعد از واقعه کربلا، در شهر دمشق می‌گذرد، زمانی که زرعه عاشق شاکیه، رقاصه معروف شهر، می‌شود.

پهلوانان طریقت عشق

کتاب «پهلوانان طریقت عشق» شامل زندگینامه شهدای ورزشکار خمینی شهر نوشته زینب فخاری به همت انتشارات ستارگان درخشان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب شامل زندگی نامه، خاطرات و وصیت‌نامه ۶۲ شهید ورزشکار خمینی شهر است و انتشارش با همکاری بسیج ورزشکاران و اداره ورزش و جوانان و کنگره شهدای شهرستان خمینی شهر انجام شده است.

زیینب فخاری مؤلف این اثر درباره آن نوشته است: با اینکه حوزه تخصصی‌ام، داستان‌نویسی است، اما این بار تصمیم به نگارش کتاب‌هایی با موضوعات دفاع مقدس گرفتم. زیرا جانباز بودن پدرم و فعالیت‌های همسرم در کنگره سرداران و ۲۳۰۰ شهید خمینی شهر مشوق خوبی برایم بود. تألیف جلد اول کتاب «پهلوانان طریقت عشق» با استفاده از ۷۰۲ مصاحبه شفاهی و اسناد مکتوب شهدا همچون شناسنامه، برگه اعزام به مأموریت، گواهی شهادت، دست‌نوشته، احکام ورزشی، وصیت‌نامه و کتب منتشر شده توسط کنگره شهدای خمینی شهر انجام شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha