ترامپ در آستانه تکرار اشتباه تاریخی بوش
کد خبر: 3870293
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
گاردین نوشت؛

ترامپ در آستانه تکرار اشتباه تاریخی بوش

گروه بین‌الملل ــ روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت: چهره‌های برجسته سیاسی در آمریکا هشدار می‌دهند ترامپ با آغاز جنگ احتمالی علیه ایران در آستانه تکرار اشتباه تاریخی بوش در حمله به عراق است و با توجه به سابقه دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا، صاحب‌نظران آمریکایی نسبت به ادعاهای او تردید جدی دارند.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، این روزنامه در تحلیلی به قلم دیوید اسمیت رئیس دفتر این روزنامه در واشنگتن نوشت: یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آمریکا در آستانه آغاز کمپین انتخاباتی خود برای دور دوم ریاست‌جمهوری است. بوروکرات‌ها (مقامات دولتی) در حال تلاش برای جنگ‌افروزی علیه ایران به بهانه طراحی حمله از سوی ایران علیه آمریکایی‌ها هستند بدون اینکه سندی ارائه کنند.
 
نویسنده در ادامه می‌نویسد: اواخر سال 2002 بود که دولت جرج بوش برای حمله به عراق آماده می‌شد، به این بهانه که می‌خواهد سلاح‌های کشتار جمعی این کشور را که هرگز وجود خارجی نداشت، از بین ببرد. تقریباً دو دهه بعد، این بار ایران هدف حمله بالقوه آمریکا است با همان بهانه‌های جعلی و دروغ‌های مقامات دولتی.
 
«کریس مورفی» یکی از سناتورهای دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز در توئیتی نوشت: افرادی که جنگ‌افروزی غیرمنطقی و گستاخانه ترامپ علیه ایران را تشویق می‌کنند به ما می‌گویند به همان سرعتی که دموکراسی در عراق به وجود آمد در دیگر نقاط خاورمیانه نیز دموکراسی حاکم خواهد شد. آنها آن موقع (زمان حمله آمریکا به عراق)‌ اشتباه می‌کردند، اکنون هم اشتباه می‌کنند.

به نوشته کتاب «طراحی حمله» اثر باب وودوارد، بوش تنها دو ماه پس از حمله یازده سپتامبر تصمیم به تغییر رژیم عراق گرفت. با وجود اعتراضات گسترده، جنگ در ماه مارس 2003 آغاز و چند ماه بعد صدام دستگیر شد اما بعدها نادرستی ادعاهای سازمان‌های جاسوسی آمریکا اثبات شد. طی سال‌های ظهور و حضور داعش در عراق 5 هزار سرباز آمریکایی و بیش از 100 هزار غیرنظامی کشته شدند. این اقدام بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا پس از جنگ ویتنام بود.

نویسنده این مقاله می‌افزاید: اکنون بسیاری از چهره‌های برجسته در واشنگتن نگران تکرار همین سناریو هستند. ترامپ هفته گذشته با تصمیم ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد جهان را شگفت‌زده کرد و ایران و آمریکا را بیش از هر زمان دیگری در آستانه جنگ قرار داد. ترامپ مدعی است سردار سلیمانی در حال طراحی حمله به دیپلمات‌ها و سربازان آمریکایی بوده و او جلوی این امر را گرفته است. این ادعا در گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی با شک و تردید مواجه شده است.

نویسنده در پایان چنین نتیجه‌گیری کرده است که باید توجه داشت شرایط کنونی با شرایط زمان جنگ آمریکا علیه عراق تفاوت دارد. حمله به عراق در پی حملات یازده سپتامبر رخ داد اما ترور سردار سلیمانی در آستانه استیضاح ترامپ رخ داده است. شهرت ترامپ به دروغگویی، تردیدها درباره ادعاهای تازه او را در رسانه‌ها افزایش داده است.
انتهای پیام
captcha