رسالت انبیاء مقدمه مهدویت است/ تقدم توحید بر عدل
کد خبر: 3870469
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

رسالت انبیاء مقدمه مهدویت است/ تقدم توحید بر عدل

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: رسالت همه انبیاء مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بوده است.

رسالت انبیاء مقدمه مهدویت است/ تقدم توحید بر عدلبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز، 19 دی‌ماه، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین پورسید آقایی؛ رئیس موسسه آینده روشن و دست‌اندرکاران برگزاری همایش دکترین مهدویت در سخنانی گفت: انبیاء الهی و ائمه طاهرین(ع) طرح جامعی برای اینکه آرام آرام جامعه بشری به جامعه مهدوی منجر شود ترسیم کرده بودند.
وی با بیان اینکه آیه 105 سوره مبارکه انبیاء «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» به بحث مهدویت اشاره دارد افزود: اینکه خدا می‌فرماید ما در زبور این را نوشتیم (ولو اینکه من بعد الذکر را به تورات تطبیق می‌کنند) نشان می‌دهد هر پیامبری را که خدای تبارک و تعالی فرستاد فرمود، این تبلیغی که تو می‌کنی و در این رسالتی که داری قضیه مهدویت هم وجود دارد بنابراین رسالت هر پیامبری یک نحوه مقدمیّت برای مهدویت داشته به طوری که اگر یکی از اینها نبود در یک جزئی از این مقدمات خلل به وجود می‌آمد و فاقد یک جزء از مقدمات می‌شد لذا رسالت همه انبیاء مقدمه برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)بوده است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان کرد: همچنین در مورد آیه شریفه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» این سؤال مطرح است که اراده در چه زمانی بوده؟ آیا حین نزول قرآن بوده؟ آیا حین رسالت پیامبر این ارائه بوده، بگوئیم به عنوان یک ارائه فعلی خدا تحقق پیدا کرده؟ یا این «نرید» یک اراده‌ای بوده که از قبل از اسلام و قبل از حضرت موسی و عیسی بوده و این اراده استمرار داشته و الآن هم دارد؛ به نظر بنده این اراده خدا منحصر به اسلام و دین حضرت موسی و عیسی و ... نیست.
ظهور، اراده ازلیه الهی است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: پس نمی‌شود بگوییم با آمدنِ اسلام این اراده ولو به نحو اراده فعلی ایجاد شده است؛ چنین قضیه‌ای که یک اراده ازلیه خدای تبارک و تعالی با آن بوده و بر اساس این اراده، رسالت انبیاء مقدمیت پیدا کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه اگر کسی از ما بپرسد چه ارتباطی بین رسالت حضرت آدم و حکومت حضرت حجت (عج) وجود دارد افزود: پاسخ می‌دهیم برای اینکه این وعده در تورات آمده است، در خصوصیات و جزئیاتش اختلاف بین مذاهب و ادیان است اما اصل این وعده آمده است.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه وقتی می‌گوئیم رسالت انبیاء مقدمه مهدویت است، این مقدمه مثل طهارت برای نماز می‌ماند، تصریح کرد: بنابراین اگر ارتباط هست باید یک طرح جامعی وجود داشته باشد، باید یک فکر منسجمی بین حضرت آدم که شیخ الانبیاست تا خاتم الانبیاء باشد؛ باید یک طرح منسجم و یک تصویر جامع و دقیق از آن حکومت آخر الزمان مشترک بین اولین پیامبر و آخرین پیامبر و ائمه باشد.
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه ما یک حرف شعاری نمی‌خواهیم مطرح کنیم اضافه  کرد: واقعاً این ارتباط وجود دارد و دلیلش تعبیر «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ» است، دلیلش آن نریدُ و اراده خداست که اینها به وضوح دلالت بر این مدعا دارند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با طرح این سؤال که شاخص‌های مشترک بین همه ادیان چیست؟ افزود: آن شاخص‌های مشترک ارکان حکومت حضرت حجت (عج) در آخرالزمان می‌شود؛ یعنی اگر ما این روایات پراکنده و مختلفی که از هر امامی و از خود پیامبر(ص) جمع کنیم و در قالب آن طرح کلی قرار بگیرد یک معنای عمیق‌تر، دقیق‌تر و روشنی را ارائه می‌دهد.
توحید؛ شاخصه مشترک انبیاء
وی افزود: مسئله توحیدی بودن جامعه یکی از شاخص‌های مشترک و بسیار مهم همه انبیاء الهی است و حضرت حجت نمی‌خواهد قیام کند برای اینکه فقط ظلم را از بین ببرد بلکه حرکت اصلی حضرت، موحد ساختن جامعه بشری است. حضرت می‌خواهد جامعه بشری را موحد کند و این به همان اراده خدا باز می گردد.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مشکل ما این است که الان مسئله عدالت را پررنگ‌تر از مسئله توحید کرده‌ایم، عدالت در اسلام مطرح است، در روایات هم خیلی مطرح است، در مسئله حکومت حضرت هم خیلی مطرح است اما قبل از مسئله عدالت و فوق آن موحد ساختن افراد است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روایاتی در مورد حضرت هست که باید خیلی خوب منقح بشود افزود: مثلاً درباره خود حضرت زهرا(س) این روایات را داریم که فرمودند نحن حجج الله علی خلقه و فاطمة حجةٌ علینا، این فاطمة حجةٌ علینا یعنی چه؟ این حجةٌ علینا یعنی فاطمه بر امام زمان علیه السلام(ع) هم حجت است. این عنوانی است که باید تحقیق بشود. یک روایتی از خود حضرت حجت (عج) هست که فرمودند من اسوه برای مردم هستم و مادرم فاطمه اسوةٌ لی.
انتهای پیام
captcha