مسئولان بنای پنهان‌کاری نداشتند؛ سرعت و صراحت لهجه بیشتری نیاز بود
کد خبر: 3870808
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
نصرت‌الله تاجیک درباره اعلام با تأخیر نقش خطای انسانی در سقوط هواپیما:

مسئولان بنای پنهان‌کاری نداشتند؛ سرعت و صراحت لهجه بیشتری نیاز بود

گروه سیاسی ــ‌ کارشناس مسائل سیاسی با نامناسب دانستن نوع اظهارنظرها پس از سقوط هواپیمای مسافربری و رد قاطعانه احتمال حمله موشکی پیش از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی، گفت: با این اوصاف مسئولان بنایی بر دروغگویی و پنهان‌کاری نداشتند و بهتر بود اعلام خبر با سرعت و صراحت لهجه انجام می‌شد تا باعث کاهش آلام شود، نه سردرگمی جامعه.

نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح پس از سه روز از سقوط هواپیمای مسافربری بر اثر شلیک اشتباهی موشک و انتقاد از پنهان‌کاری و عدم شفافیت در این موضوع گفت: بعید است پنهان‌کاری در این موضوع قرین به صحت باشد. به باور من بنا به مصالحی، که این مصالح را لزوماً تأیید نمی‌کنم، خبر با تأخیر اعلام شد.

اظهارنظر قاطعانه در رد حمله موشکی بخش غلط ماجرا بود

وی افزود: از ابتدای این اتفاق ناگوار، وقوع این اشتباه حداقل برای بخشی از سیستم اجرایی کشور به ویژه بخش‌های پدافندی و نظامی مشخص بوده و شاید برای سایر بخش‌ها نامشخص بوده است، اما لزوماً بنا بر دروغگویی و پنهان‌کاری نبود.

تاجیک بیان کرد: با این تفاسیر نوع برخورد و مواجهه با این موضوع مناسب نبود، زیرا بخشی از نظام مدیریتی و اجرایی کشور قاطعانه احتمال برخورد موشک به هواپیما را رد می‌کردند و قبل از بررسی کارشناسی لازم و گشوده شدن جعبه سیاه، بر نقص فنی هواپیما تأکید داشتند و این بخش از ماجرا بود که هم شک‌آفرین بود و هم ضروری نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در واقع مسئولان باید اظهارنظر خود را به بعد از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی قضیه موکول می‌کردند. به عبارتی مشکل اصلی در این بخش اظهارنظرهایی بود که موجب تقابل در فضای مجازی و رسانه‌ای ایران و جهان، موضع‌گیری بعضی مسئولان کشورها و شکل‌گیری فشار بین‌المللی علیه کشورمان شد.

وی یادآور شد: شاید این مصالح تحت‌الشعاع قرار نگرفتن حملات موشکی به پایگاه هوایی آمریکا و مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی بود که باعث تأخیر در اعلام خبر شد و البته این فقط تحلیل است، اما در مجموع قبول دارم که روش و نحوه اعلام خبر خوب نبود و اعتماد جامعه را خدشه‌دار کرد، در حالی‌که اگر به هزینه فایده آن بنگریم، به نظر می‌رسد فواید اظهار نظر کارشناسانه و غیرسیاسی این‌گونه موارد و رعایت اصل صداقت سیاسی با جامعه و مردم بیشتر است.

تاجیک تأکید کرد: بهتر بود اعلام خبر با سرعت و صراحت لهجه انجام می‌شد تا باعث کاهش آلام مردم داغدیده و افکار عمومی جریحه‌دار شده شود، نه سردرگمی جامعه. مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دولت و حکومت ایجاب می‌کند که به جریان آزاد اطلاعات و نقش مثبت و سازنده رسانه توجه شود.

ضرورت احیای اعتماد آسیب‌دیده مردم 

تاجیک درباره ضرورت بازیابی اعتماد عمومی به اظهارات مسئولان گفت: باید در موضوع سیاست و حکومت از منظر اعتمادآفرینی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد. ما نیاز به استانداردها و اصولی داریم که مصالح جزئی و بخشی آن‌ها را نادیده نگیرد. اگر مسئولان واقعاً مردم را صاحب کشور و انقلاب می‌دانند لازم است مسائل و مشکلات مختلف را با آن‌ها در میان بگذارند و از اقداماتی که موجب سوء ظن و بدگمانی می‌شود پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: قطعاً اتخاذ چنین رویکردهایی نقش مهمی در احیای اعتماد مردم به حاکمیت و مسئولان به دنبال خواهد داشت. ضمناً ما نیاز به روش‌های قوی‌تر مدیریت بحران داریم که نقش هر فرد و بخش در آن مشخص باشد. جدا باید از این‌گونه حوادث و وقایع درس بگیریم و در تنظیمات و تعاملات سیاست خارجی کشور به آن‌ها و نیز به ظرفیت‌های سخت و نرم مملکت توجه داشته باشیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha