دانشگاه مذاهب قرینه صدق مدعای نظام در ایجاد وحدت است/ دستاورد سفر به 25 دانشگاه دنیا
کد خبر: 3870873
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
حجت‌الاسلام مختاری:

دانشگاه مذاهب قرینه صدق مدعای نظام در ایجاد وحدت است/ دستاورد سفر به 25 دانشگاه دنیا

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه روابط بین‌دانشگاهی یا به تعبیری بین مدرسه‌ای میان شعب دانشگاه مذاهب اسلامی برقرار است، گفت: این امر باعث شده که تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان نشانه و قرینه صدق مدعای نظام جمهوری اسلامی در ایجاد وحدت بین مسلمانان باشد.

به گزارش ایکنا؛ دانشگاه مذاهب اسلامی در افق اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تلاش دارد قدم‌های نوینی را در تربیت نسل جوان و ایجاد فرهنگ تقریب بردارد و بر آن است که با پایبندی بر اصول دین و تقریب، تداوم‌بخش آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) و مطابق فعالیت حوزه‌های علمیه اسلامی در صدر اسلام باشد، حوزه‌هایی که به فرد یا گروه و تفکری خاص تعلق نداشته است. مهمترین اهدافی که برای این دانشگاه تعریف و تبیین شده می‌توان به پرورش نسلی از علما، دانشمندان و محققان مسلمان اشاره کرد که در عین آگاهی از مذاهب خود، از مبانی دیگر مذاهب اسلامی مطلع و مایه وحدت و ائتلاف مسلمان‌ها باشند. همچنین تربیت مدرس و استاد و نیز پژوهشگران ورزیده در فقه و مبانی حقوق (فقه مقارن)، اصول، علوم قرآن، علوم حدیث، کلام و عرفان برای مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی از طریق دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و نهایتاً تربیت خطیب و مبلغ دینی برای داخل و خارج از کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی از دیگر اهداف تأسیس این دانشگاه بوده است.
 
دانشگاه مذاهب اسلامی دارای واحد مرکزی دانشگاهی در تهران است و واحد خواهران آن در تهران مجزاست و در استان‌های زاهدان، بندرعباس، سنندج، گنبدکاووس و قم شعبه دارد و این شعب پذیرش دانشجو دارند. همچنین در بوشهر و کرمانشاه (روانسر) هم شعب این دانشگاه تأسیس شده و احتمالاً این شعب از ترم بهمن دانشجو می‌پذیرند. طی سال‌های اخیر و بر اساس اهداف کلان این دانشگاه، هیئت رئیسه این دانشگاه به ریاست حجت‌الاسلام مختاری، سفر‌های متعددی به کشور‌های مختلف داشته‌اند و در دانشگاه‌های مطرح این کشور‌ها حضور یافته و تلاش کرده‌اند از نزدیک با دستاورد‌های علمی و آکادمیک این دانشگاه‌ها آشنا شوند.
 
حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره یکی از اهداف کلان دانشگاه مذاهب اسلامی که تربیت مبلغ و خطیب برای داخل و خارج از کشور است و طبیعتاً این سفر‌ها باید در این جهت دستاورد روشنی داشته باشد، اظهار کرد: در این دانشگاه تلاش می‌شود که معلم، استاد و کارشناسان ارشد در عرصه‌های مختلف تربیت کنیم، همانند سایر دانشگاه‌هایی که در علوم اسلامی به تربیت افراد می‌پردازند. لذا تنها به تربیت مبلغ و خطیب نمی‌پردازد و رویکرد دانشگاه در تربیت دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه تقریبی است. به این معنا که هر فرد از هر مذهبی می‌تواند در دانشگاه مذاهب اسلامی مشغول تحصیل و تحقیق شود. نتیجه آنکه فارغ‌التحصیلان ما معمولاً اندیشمندان تقریبی متعادل و به دور از هر گونه خشونتی هستند، فرقی هم ندارد این فرد تابع مذهب شافعی باشد یا حنفی، یا امامیه و ...

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر همین موضوع که دانشجویان از هر مذهبی در دانشگاه مذاهب می‌توانند تحصیلات خود را آغاز کنند، بیان کرد: این دانشجویان به سمتی پیش رفته‌اند که به شدت در مقابل تکفیری‌ها و افراطی‌گری آنها با پشتوانه علمی و نظری می‌ایستند، برای مثال یک دانشجوی اهل سنت در زاهدان یا دانشجویی شیعی در واحد دیگری با همین رویکرد تحصیلات خود را ادامه می‌دهد و در نتیجه نظام جمهوری اسلامی از وجود این فارغ‌التحصیلان استفاده می‌کند. در این دانشگاه خط قرمز خاصی برای پذیرش دانشجو از مذاهب اسلامی نداریم و این‌طور نیست که اولویت با مذهب خاصی باشد.
 
حجت‌الاسلام مختاری با ذکر اینکه این دانشگاه با رهنمود‌های مقام معظم رهبری و برای مقابله با افراطی‌گری تأسیس شد، افزود: در سال‌های اخیر به همراه هیئت‌رئیسه دانشگاه به حدود ۲۵ دانشگاه معتبر دنیا سفر‌هایی داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی با مسئولان این دانشگاه‌ها امضا کردیم. البته هیئت‌هایی از آن کشورها هم به ایران آمدند و از نزدیک از دانشگاه مذاهب بازدید کردند. همزیستی مسالمت‌آمیز نسل جوان در مذاهب مختلف و ایجاد روابط همدلانه بین پیروان مذاهب مختلف در این دانشگاه برای این هیئت‌ها جالب بود و معتقد بودند که الگوی آموزشی در دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند در بسیاری از کشور‌ها به منظور نزدیک ساختن پیروان هر دین و آیینی تأثیر‌گذار باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروزه یکی از مدل‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، مدل آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی است، گفت: مدیران این دانشگاه از مذاهب مختلف اسلامی هستند. بخشی از مدیران این دانشگاه از یک مذهب و بخشی از مذاهب دیگرند. همچنین استادان و مدیران شعب این دانشگاه از تمامی مذاهب اسلامی هستند.

وی افزود: توسعه روابط بین دانشگاهی یا به تعبیری بین مدرسه‌ای در دانشگاه مذاهب اسلامی مورد تأکید است. این امر باعث خواهد شد که تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان نشانه و قرینه صدق مدعای نظام جمهوری اسلامی در ایجاد وحدت بین مسلمانان باشد.

همچنین، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره مهمترین فعالیت پیش‌ روی این دانشگاه و برگزاری دومین همایش ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری علوم انسانی اسلامی گفت: سال گذشته نخستین همایش آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری به همت دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد که کار بزرگی بود و برای اولین‌بار چنین رویدادی در سطح دانشگاه‌ها برگزار شد. در حال حاضر پیگیری‌ها برای برگزاری دومین دوره آن در حال انجام است. گزارش‌های تأثیر برگزاری این همایش پس از نخستین دوره آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. البته برگزاری این همایش در سطح ملی به تلاش زیادی نیاز دارد، ولی همین که باعث شد احساس مسئولیت در همه نهاد‌های آکادمیک و حوزویان کشور در این حوزه به وجود بیاید خرسندیم.
انتهای پیام
captcha