تبیین خطای رخ داده؛ یک مطالبه عمومی
کد خبر: 3870925
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

تبیین خطای رخ داده؛ یک مطالبه عمومی

گروه اجتماعی ـ یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم نیاز به تبیین در مورد حادثه ناگوار مورد هدف قرار گرفتن اشتباهی هواپیمای مسافربری دارند، گفت: آنچه که لازم است در فضای امروز جامعه به آن پرداخته شود «تبیین ماجرا» است چراکه اشتباهات از سوی مردم می‌تواند قابل بخشش باشد.

تبیین خطای رخ داده؛ یک مطالبه عمومیسید مجتبی حسینی یمین، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در خصوص خطای رخ داده در هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراین اظهار کرد: در این ماجرا باید بین سه مسئله تفکیک ایجاد شود، اولین مسئله که موجب ناراحتی مردم شده است تأخیر در گفتن این مسئله و یا دروغ است که در این صورت ناراحتی مردم به جا است.
وی افزود: دومین مسئله خطای انسانی رخ داده در این ماجراست که باید گفت تاکنون چندین پهباد امریکا که شکار شده است با همین پدافندها بوده است، همانطور که حمله به پایگاه عین‌الاسد را یک افتخار ملی می‌دانیم باید در نظر داشت که در شرایط آماده باش افسران آتش به اختیار هستند و آتش به دستور نیستند و احتمال خطا وجود دارد.
این کارشناس ارشد حقوق با بیان اینکه در قوانین نظامی اشتباه، تقصیر و تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود، ابراز کرد: در این مورد شاهد هستیم که رئیس دستگاه قضا برای پیگیری سریع‌تر نامه‌ای صادر کرد.
وی افزود: هر چند از نظر نظامی یک اشتباه تخلف محسوب می‌شود اما این اشتباه از نظر مردم و افکار عمومی بخشودنی‌تر است چرا که در شرایط بحرانی و جنگی در ثانیه‌ای باید تصمیم گرفته می‌شده است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تفکیک مسئله‌ای دیگر یادآور شد: در این جریان عده‌ای به دنبال فتنه‌انگیزی در این فضا هستند و اینکه بگویند نظام اسلامی 40 سال به آنان دروغ گفته چیزی است که قابل پذیرش نیست و باید یادآور شد که با یک اشتباه ماهیت یک نظام زیر سوال نمی‌رود، همانطور که در زمان حکومت پیامبر(ص) اتفاقاتی مشابه این جریان وجود داشته است.
حسینی یمین ادامه داد: در آیه «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ (ای پیغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنه‌گری، فساد انگیزتر از قتل است» (بقره/ آیه 217) به مسئله‌ای تقریبا مشابه در زمان حکومت پیامبر(ص) اشاره شده است.
وی توضیح داد: رسول اكرم (ص) شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامه‌اى براى كسب اطلاعات از كفّار و مشركان فرستاد، امّا بعد از ملاقات، درگيرى پيش آمد و در اين بين رئيس گروه مقابل كشته شد اين حادثه در اوّل ماه رجب كه از ماه‌هاى حرام است‌ واقع شده بود و اين قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته بود.
وی ادامه داد: هم‌چنین در مورد برخورد خالد بن ولید یکی از سرداران صدر اسلام با مالک بن نویره که از اصحاب پیامبر(ص) بود، با آنکه مالک بن نویره و قبیله او و بنی تمیم مسلمان بودند، خالد آنان را اسیر کرد و بعد دستور داد مالک بن نویره و افراد قبیله‌اش را کشتند چنین اشتباهاتی در هر حکومت هرچند حکومت پیامبر(ص) اتفاق می‌افتد.
حسینی یمین اشاره کرد: در مورد این نوع اشتباه نظامی باید گفت که چندین بار در شرایط مختلف و درکشورهای دیگر نیز چنین اشتباهی رخ داده است که هواپیمای مسافربری به جای هواپیمای جنگی مورد حمله قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه مردم از دروغ و یا کتمان ناراحت هستند، گفت: طبق اظهارات سردار حاجی‌زاده مبنی بر اینکه افرادی که قبل از مطرح شدن واقعیت ماجرا با رسانه‌ها مصاحبه داشته و ادعای حمله موشک به هواپیما را رد کردند دروغگو نیستند چراکه اصلا از ماجرا مطلع نبوده‌اند، قدمی برای تبیین افکار عمومی است که باید در فضای جامعه وجود داشته باشد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: مردم نیاز به تبیین و عذرخواهی دارند که طبق پیام ستاد کل نیروهای مسلح و نامه رئیس جمهور این عذرخواهی اتفاق افتاد، اما بهتر بود که اصل ماجرا یعنی حمله به هواپیما قبل از اینکه پرونده در دست بررسی برای تحقیقات قرار می‌گرفت از ابتدا اعلام می‌شد.
وی تأکید کرد: اگر تخلفی در هر جایگاهی صورت گرفته باید مطرح شود، مطرح نشدن این مطلب یک تقصیر است. باید برای مردم تبیین شود که چه کسی از گفتن آن جلوگیری کرده و یا دلیل نگفتن آن چه بوده که بطور مثال به دلیل یک مسئله خاص امنیتی این جریان به مدت 3 روز عنوان نشده اما آنچه که لازم است در فضای امروز جامعه به آن پرداخته شود تبیین ماجراست چراکه اشتباهات از سوی مردم می‌تواند قابل بخشش باشد.

انتهای پیام
captcha