فلسطین مسئله‌ای فرامسلمانی است
کد خبر: 3870970
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
سفیر فلسطین در تهران بیان کرد:

فلسطین مسئله‌ای فرامسلمانی است

گروه بین‌االملل ــ سفیر فلسطین در تهران در کنفرانس مطبوعاتی پنجاه وپنجمین سالگرد آغاز انقلاب مسلحانه فلسطین اظهار کرد: فلسطین مسئله ملی و مختص فلسطین یا حتی اعراب و مسلمانان نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران در این کنفرانس مطبوعاتی که امروز، 22 دی ماه به مناسبت پنجاه وپنجمین انقلاب مسلحانه فلسطین در اول ژانویه سال 1965 میلادی، در سفارت فلسطین در تهران برگزار شد، درباره آخرین تحولات و شرایط این کشور گفت: فلسطین مسئله‌ای ملی و مختص فلسطین یا حتی اعراب و مسلمانان نیست.

وی افزود: فلسطین برای همه انسان‌ها مهم است. مظلومیت ملت فلسطین برای همه آشکار است که با توطئه اسرائیل از خانه خود رانده شده‌اند.

زواوی تصریح کرد: آمریکا با رئیس‌جمهور دیوانه‌اش هر روز بدترین نقشه را علیه ملت فلسطین و همه ملل جهان طراحی می‌کند.

سفیر فلسطین در تهران تأکید کرد: وقتی دولت عثمانی از میان رفت، آمریکا و صهیونیسم هم پیمان شدند دو هدف تشکیل دولت برای یهودیان اروپا و  تشکیل دولت اسرائیل بزرگ را محقق کنند.

وی گفت: آنها در تشکیل دولت یهود در فلسطین موفق شدند و هدف دوم را که به نفع آنها و برای تسلط بر منطقه بود، در پیش گرفتند.

زواوی ادامه داد: ما شهدای بسیاری تقدیم فلسطین کردیم و باید سرزمین خود را آزاد کنیم. فلسطین در دنیا دوستانی دارد و عضو ناظر سازمان ملل است و سعی دارد عضو دائم شود.

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به امضای توافقنامه اسلو میان اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین در سال 1993 میلادی تصریح کرد: گفته بودم که اگر امضای اسلو سبب ایجاد دولتی برای ما شود، من جشن می‌گیرم؛ چون اعتقاد داشتم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

الزواوی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تا امروز شهرک‌های صهیونیستی در حال افزایش هستند. در دوران طاغوت، ایران به پشتیبانی آمریکا به عنوان قدرت در منطقه مطرح بود. امام خمینی به ایران آمد و حکومت طاغوت را برچید. من او را از نزدیک دیدم. وی اهل دنیا نبود. هنگامی که وی را در نجف دیدم،‌ فتوای خمس و جهاد را درباره فلسطین مطرح کرد. امام در آن زمان می‌گفت استقلال ایران بدون آزادی فلسطین ناقص است. امروز ایران باید آزاد شود و سپس فلسطین.

وی تصریح کرد: امام اسلام و فلسطین را با هم ادغام کرد و ندای وحدت در سراسر جهان را سر داد، ولی متأسفانه آمریکا، عراق را به جان انقلاب انداخت و درگیر جنگ هشت ساله شد. اگر صدام حسین با ایران متحد شده بود، شاید امروز شاهد دولت مستقل فلسطین بودیم.

الزواوی در ادامه سخنانش گفت: من از 28 فوریه سال 1981 و به مدت 39 سال سفیر فلسطین در تهران هستم. با مشکلاتی که اکنون شما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید و در گذشته با آنها درگیر بودید، آشنا هستم. در سختی‌ها، جنگ، میانجی‌گری‌ها، حضور کشورهای غیرمتعهد و کشورهای اسلامی در کنار ایرانیان بوده‌ام.

وی اظهار کرد: از موضع تاریخی که دارم باید بگویم که شما (ایرانیان) دولتی نبودید که غرب خواهان آن بود. دولتی که غرب می‌خواست،‌ باید در راستای اهداف آن حرکت و فعالیت می‌کرد، ولی شما وفادار به فلسطین بوده و هستید.

الزواوی درباره اختلاف شیعه و سنی گفت: این دو مذهب اشتراکات بسیاری دارند؛ هر دو یک پیامبر،‌ یک قبله و یک کتاب آسمانی دارند. اگر علمای حرمین شریفین،‌ نجف، کربلا و قم با هم بر سر یک میز بنشینند می‌توانند مشکلات را حل کنند. باید متفق باشیم و در راه آزادی فلسطین گام برداریم.

وی اظهار کرد: اگر همه کشورها موضع‌گیری واحد داشته باشند،‌ وضعیت به گونه دیگری رقم می‌خورد. ما باید در جهان اسلام متحد شویم و به عنوان یک فلسطینی باید بگویم که بدون وحدت به نتیجه نمی‌رسیم.

الزواوی یادآور شد: نمی‌خواهیم تجربه سال 1948 برای ما تکرار شود. در آن زمان مشکلاتی بود که سبب شد فلسطین را از دست بدهیم. هیچ راهی غیر از وحدت پیش رو نداریم. ملت فلسطین باید به وحدت با کشورهای مسلمان دست یابند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود: وضعیت کنونی ما، من را به یاد اندلس می‌اندازد که حکام مسلمان آن از حکام کشورهای غربی علیه یکدیگر بهره می‌گرفتند و اندلس به همین دلیل از دست رفت. اگر امروز نیز متحد نشویم، به همان مرحله می‌رسیم.

الزواوی در پاسخ به اینکه چرا فلسطینی‌ها به جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنند، گفت: این افتخارکردن به معنی عدم وجود مشکل در این کشور نیست. ما مشکلات موجود در ایران را می‌دانیم. با ورود امام خمینی به ایران، تاریخ تغییر کرد. وی پروژه‌ای را با خود به ایران آورد که محور آن آزادی فلسطین بود.

به گفته سفیر فلسطین در تهران، هر شکافی در جهان اسلام به ضرر فلسطین است. وی تأکید کرد: اهمیت ایران در این راستا آن است که صاحب پروژه بزرگ وحدت کشورهای جهان اسلام است و دشمنان از آن می‌ترسند و به همین دلیل علیه ایران توطئه می‌کنند. در حالی که اگر شما از پروژه خود دست بکشید،‌ دشمنان حاضر هستند هزاران بمب اتم در اختیار شما قرار دهند.

الزواوی اظهار کرد: آمریکا و صهیونیسم نمی‌توانند انجام چنین پروژه‌ای را تحمل کنند، چرا که ایران خطری برای پروژه آنهاست. در این راستا باید گفت که به برکت جمهوری اسلامی ایران و در راستای همین پروژه، داعش از میان رفت

وی در ادامه خطاب به کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای شما نیست و حاضر است از شما حمایت کند. تحرک دیپلماتیک ایران بسیار عالی است. این در حالی است که ترامپ به عنوان مدعی حامی شما، جولان را به اسرائیل داد و از رسیدن غذا و دارو به بیمارستان بیت‌المقدس ممانعت کرد. آمریکا نمی‌تواند حامی شما باشد ما ضد ملت آمریکا نیستیم، بلکه ضد سیاست شوم ترامپ هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا خود را به اسرائیل فروخته است و قطعاً در فلسطین و منطقه خاورمیانه شکست می‌خورد. وحدت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی از طریق تسریع در گفت‌وگو ممکن می‌شود.

الزواوی گفت: آمریکا منفعت خود را در نظر می‌گیرد و نمی‌تواند از شما (کشورهای منطقه) حمایت کند. عظمت ایران،‌ در رهبری امام و اکنون، در مقام معظم رهبری است. نباید از سقوط هواپیمای اوکراینی مشکل بسازیم. این اتفاق ممکن است در هر کشوری روی دهد.

وی تأکید کرد: حکومت اسلامی ایران بر محور اسلام، فلسطین و  کمک به مسلمانان حرکت می‌کند و نباید به خاطر یک اشتباه به دید یک دشمن به آن نگریسته شود. ایران مسئولیت بزرگی بر عهده دارد.

 

انتهای پیام
captcha