هویت تمدنی اسلام همیشه در نگاه رهبری برجسته بوده است/ توجه به لوازم اجتماعی باور قرآنی
کد خبر: 3872126
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
حجت‌الاسلام پارسانیا بیان کرد:

هویت تمدنی اسلام همیشه در نگاه رهبری برجسته بوده است/ توجه به لوازم اجتماعی باور قرآنی

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با بیان اینکه هویت تمدنی اسلام در سال ۵۳ مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است بیان کرد: ایشان به دنبال فعال و انقلابی و اجتماعی معرفی کردن اسلام به عنوان یک مدل بودند.

هویت تمدنی اسلام همیشه در نگاه رهبری برجسته بوده است/ توجه به لوازم اجتماعی باور قرآنیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، 26 دی‌ماه، در دومین نشست تبیینی با موضوع فلسفه سیاسی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با موضوع «امتداد توحید در سیاست» گفت: با عنایت به مباحث و افق فکری دهه‌ ۵۰، مباحثی که رهبر معظم انقلاب در طرح کلی اندیشه اسلامی در  قرآن بیان کرده‌اند، افق‌گشایی‌های سازنده‌ای داشته است.
وی با بیان اینکه در فضای مشهد در آن دوره، جریان‌های فکری مذهبی و روشنفکری غیرمذهبی هم در حوزه و دانشگاه فعال بود، افزود: قدرت اجتماعی حاکمیت پهلوی در جهت کنترل مذاهب در راستای اهداف خود اقدام می‌کرد، مخصوصا در دهه‌ ۴۰ و ۵۰ که حرکت حضرت امام(ره)  شروع شد این مسئله حساسیت بیشتری برای آنان داشت.
پارسانیا با بیان اینکه بخشی از تفکرات اندیشه‌ای مشهد، رویکرد مذهبی سنتی داشتند ادامه داد: مرحوم محمدتقی شریعتی دارای رویکرد سنتی بود البته پسر ایشان نیز فعالیت‌هایی داشتند، که درس‌های حسینیه‌ ارشاد ایشان تحت عنوان اسلام‌شناسی در برخی جنبه‌‌ها، رویکرد مبارزاتی هم داشت.
پارسانیا اظهار کرد: توجه به بعد انقلابی اسلام، مورد توقع جوانان انقلابی در آن دوره بود و این نیاز را در، تفسیر نوین محمدتقی شریعتی در مشهد و مرحوم آیت‌الله طالقانی در تفسیر پرتویی از نور مشاهده می‌کنیم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از کسانی که بین اسلام و ابعاد انقلابی جمع می‌کردند، در معرض  خطر عظیم بودند و عمدتا گرفتار التقاط می‌شدند، اظهار کرد: مرحوم شهید مطهری هم در این مسیر ایفای نقش می‌کردند ولی ارائه تفسیر اجتماعی و انقلابی از اسلام، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن جریان‌های رقیب، بخشی از فعالیت‌های شهید مطهری بود.
وی افزود: ایشان برخی از رویکردهای اسلام‌شناسی دکتر شریعتی را که متاثر از رویکردهای اگزیستانسیالیستی فرانسه با ظاهری انقلابی بود طرد می‌کردند.
پارسانیا با بیان اینکه آنچه در سلسله مباحث ماه رمضان رهبر معظم انقلاب در آن دوره مطرح شد ارائه‌ منسجم اعتقادات اسلامی بود تصریح کرد: در این مباحث به موضوعاتی مانند اینکه امتداد این اعتقادات در حوزه‌ عملی زندگی چیست؟ توحید، نبوت، ولایت و نظام اجتماعی مبتنی بر آنها چیست؟ و صف‌بندی‌های اجتماعی در قبال آن‌ها چیست؟ می‌پرداختند و معتقد هستند که اساسا اسلام یک هویت اجتماعی دارد.
توجه رهبر انقلاب به هویت تمدنی اسلام
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هویت تمدنی اسلام در سال ۵۳ مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است بیان کرد: ایشان به دنبال فعال و انقلابی و اجتماعی معرفی کردن اسلام به عنوان یک مدل با تحفظ بر بسترهای فقهی و دینی بدون تنزل آن مباحث بودند.
پارسانیا با بیان اینکه به عنوان مثال حسن حنفی، در کتابش می‌گوید: حقیقت اسلام و توحید، یک صف‌بندی اجتماعی است افزود: این تعبیر نوعی تقلیل اسلام به عنوان یک ایدئولوژی است در حالی که ایمان، مبتنی بر معرفت است و اصالت آن معرفت را نباید کم‌رنگ کرد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی اسلام را ناظر به همه‌ جریانات و پاسخگو به همه‌ نیازها، با عمق نظری و معرفتی لازم، دیده‌اند.
توجه به لوازم اجتماعی باور قرآنی در دیدگاه رهبر انقلاب
پارسانیا در مورد روش مدل ارائه‌ اسلام تصریح کرد: گاهی ما کار فقهی می‌کنیم، کار فلسفی می‌کنیم، کار کلامی می‌کنیم، اینجا لوازم و پیامدهای اجتماعی را ممکن است نبینیم اما در روش معظم‌له در این سخنرانی‌ها، دلالت‌ها، پیامدها و لوازم اجتماعی باور قرآنی دیده شده که نوعی جامعه‌شناسی قرآن است. به این معنا که آیات قرآن چه نظام و دلالت‌های اجتماعی را به دنبال دارند.
وی ادامه داد: از دید رهبر انقلاب چون مشکل جامعه‌‌ اسلامی مؤمنانه زیستن است، لذا ایشان از مبحث ایمان شروع می‌کنند.
انتهای پیام
captcha