نخستین دانشگاه اسلامی قزاقستان را بشناسیم
کد خبر: 3872494
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶

نخستین دانشگاه اسلامی قزاقستان را بشناسیم

گروه بین‌الملل ــ دانشگاه مصری قزاقستانی فرهنگ اسلامی «نور مبارک» از دانشگاه‌های اسلامی در قزاقستان است که مصر آن را در سال 2003 میلادی در شهر آلماتی بنا کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «الوفد» مصر، پیشینه تأسیس دانشگاه نور مبارک به سال 1993 میلادی و زمان دیدار نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان از مصر بر‌می‌گردد که در این دیدار دو دولت قول دادند دانشگاه اسلامی فرهنگ اسلامی به نام «نور مبارک» را در قزاقستان تأسیس کنند.

این دانشگاه نقش مهمی در همکاری‌های علمی و روابط دو سویه آموزشی میان مصر و قزاقستان ایفا می‌کند. کار ساخت آن در سال 2000 میلادی به پایان رسید؛ اما این مرکز علمی رسما در سال 2003 میلادی درهای خود را به روی دانشجویان گشود.

اعضای شورای دانشگاه نور مبارک از قزاقستان، وزیر فرهنگ و ورزش این کشور، وزیر آموزش و پرورش، مفتی کل قزاقستان، فرماندار آلمانی، معاون وزیر خارجه قزاقستان، سفیر قزاقستان در مصر، رئیس کمیته امور دینی وزارت فرهنگ و ورزش، رئیس دانشگاه ملی قزاقستان و رئیس دانشگاه روابط بین‌الملل و زبان‌های جهانی(خارجی) این کشور هستند.

از مصر نیز وزیر اوقاف و مفتی این کشور، رئیس و نماینده دانشگاه الازهر، سفیر مصر در قزاقستان و شخصیت‌های سه گانه برگزیده از سوی وزارت اوقاف در این شورا عضویت دارند.

محمود فهمی حجازی، از سال 2003 تا 2014 و جوده عبدالغنی بسیونی از سال 2014 تا 2018 رؤسای دانشگاه اسلامی نور مبارک بودند و از سال 2018 تاکنون نیز محمد شحات الجندی ریاست این مرکز علمی را برعهده دارد.

اخیرا محمد شحات الجندی در دیدار با «ارمان ایساجالییوف»، سفیر قزاقستان در مصر آخرین فعالیت‌های مربوط به دانشگاه نور مبارک را بررسی کرد.

همچنین در این دیدار برنامه‌های مشترک دانشگاه در سال جدید میلادی (2020)، مهم‌ترین تحولات مربوطه و فعالیت‌هایی که می‌توان به برنامه‌های دانشگاه اضافه کرد، مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha