تلاش برای ترویج فرهنگ قرآن تکلیف است
کد خبر: 3872542
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

تلاش برای ترویج فرهنگ قرآن تکلیف است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای ترویج فرهنگ قرآنی در جهان تکلیف است و هریک از ما در هر جایگاهی که هستیم تکالیفی داریم که باید به نحو احسن اجرایی کنیم.

تلاش برای ترویج فرهنگ قرآن تکلیف استبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی شامگاه روز گذشته، ۲۸ دی در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌های قرآنی که در دفتر امام جمعه محلات برگزار شد، گفت: با توجه به گسترده دسیسه و فتنه دشمنان لازم است فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهیم، قرآن کتاب زندگی است و مسیر سعادت را ترسیم می‌کند.

وی با بیان این نکته که ورود نوجوانان در حوزه قرآن آنان را از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه می‌دارد، تصریح کرد: متولیان امر قرآن در دستگاه‌های مختلف هوشیار باشند، برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی را کارشناسی شده اعمال کنند. برای مقابله با آسیب و فتنه نمی‌توان با بی‌برنامه بودن پیش رفت.

حجت‌الاسلام سلیمی بر لزوم هم‌اندیشی قرآنی در بخش‌های مختلف با استفاده از اساتید مجرب، باسواد، خلاق تأکید کرد و افزود:  خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب تربیت نخبگان قرآنی از شتاب بی‌مانندی برخوردار است، در طول این سال‌ها اساتید، قراء و حافظان خوبی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شدند که هرکدام وزنه‌ای برای ایران اسلامی هستند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی لزوم به‌کارگیری خیرین قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: تلاش برای ترویج فرهنگ قرآنی تکلیف است، هریک از ما در هر جایگاهی که هستیم تکالیفی داریم که باید به نحو احسن اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به اینکه در تمامی مفاد بیانیه گام دوم عملیاتی کردن آیات قرآن می‌تواند مؤثر باشد، ادامه داد: ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف باید نقشه راه ترسیم کنیم. امروز زمان نشستن نیست و برای تمدن سازی اسلامی و قرآنی همه حتی مردم دورافتاده‌ترین روستاها هم باید وارد عمل شوند.

فعالیت‌های قرآنی به گفتمان قرآنی تبدیل شوند

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رییس اداره قرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: مسیر تکامل و سعادت انسان از قرآن می‌گذرد و لازم است همه به سهم خود ایفای نقش کنیم، انقلاب اسلامی برپایه قرآن و اهل‌بیت(ع) بنا شده است و ما با تمام توان بر استمرار و تداوم انقلاب برپایه این مصحف شریف و عترت تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآنی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب سهم به سزایی دارند، تصریح کرد: در ۴۰ساله اول انقلاب اقدامات بسیار خوبی در حوزه قرآن صورت گرفته است اما قطعا کافی نیست و برای برداشتن گام دوم نیازمند خلاقیت و ابتکار هستیم، برنامه‌های سنتی قرآن باید با شیوه‌های نو تلفیق شوند. ‌

حجت‌الاسلام سرلکیان ادامه‌ داد: در سال‌های اخیر در حوزه قرآن اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و در این راستا نخبگان شایسته‌ای هم تربیت شده است که هر کدام برای نظام افتخار آفرین هستند، اما فعالیت‌های قرآنی باید به صورت گفتمان قرآنی درآید تا بتواند در جامعه خودنمایی کند که از این مهم فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد فرمایشات رهبری در خصوص عمل به قرآن است، افزود: در فرمایشات معظم‌له ۱۲ درصد راجع به تدبر در قرآن و ۸درصد هم به آموزش قرآن اختصاص دارد. آموزش قرآن باید مسیر خود را به سمتی هدایت کند تا خانواده‌ها توجه بیشتری به آموزش داشته باشند، مروج قرآن بودن باید دغدغه عمومی باشد.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برلزوم توسعه موقوفه‌های قرآنی در استان تأکید کرد و افزود: اگر واقف زمین یا ساختمانی را وقف فعالیت‌های قرآنی کرد می‌توان رسیدگی به امور را به مؤسسات قرآنی سپرد.

حق قرآن را ادا کنیم

حجت‌الاسلام مهدی ربانی، امام جمعه محلات هم در این جلسه گفت: همه ما در برابر قرآن مسؤل هستیم و عدم توجه کافی به قرآن ممکن است ما را با ضررهایی مواجه کند. همه موظف هستیم حق قرآن را ادا کرده و به آن بها دهیم.

وی با بیان اینکه بخشی از قرآن تلاوت است و برای عمل به قرآن باید معنی آیات را درک کرد، اظهار کرد: پیاده کردن احکام قرآن در زندگی بسیار لازم است، قرآن و اهمیت تدبر در آیات برای نوجوانان و جوانان تبیین شود. فکر و اندیشه در کنار حمایت‌های مادی می‌تواند در توسعه فعالیت‌های قرآنی مؤثر باشد، برای گسترش فعالیت‌های قرآنی می‌توان بر توسعه موقوفه‌های قرآنی افزود.

انتهای پیام
captcha