بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان/ پول زباله‌گردها در جیب ارباب‌ها
کد خبر: 3872803
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مسعودی‌فرید بیان کرد؛

بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان/ پول زباله‌گردها در جیب ارباب‌ها

گروه جامعه ــ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان خبر داد و گفت: مردم به این کودکان کمک می‌کنند اما این اقدام نتیجه مطلوبی ندارد؛ بهتر است مردم به مؤسسات خیریه دولتی و غیردولتی کمک کنند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ از بازنگری در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان و اجرای قوی‌تر آن خبر داد و گفت: طرح ساماندهی کودکان کار خیابان مورد بازنگری قرار گرفته است، بخشی از کودکان کار خیابان در کشور کودکان زباله‌گرد هستند که در این طرح به آن توجه شده و پس از تدوین و تشریح نحوه اجرای طرح بازنگری شده، به وزیر رفاه ارائه و زمینه اجرای آن فراهم می‌شود. طرح ساماندهی کودکان کار از ابتدای فرایند جذب کودکان خیابان تا توانمندسازی خانواده این کودکان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و اشکالات موجود برطرف شده است.

دلایل عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی دو مشکل بی‌توجهی به تمام فرایند کار و مقطعی بودن و تداوم نداشتن اجرای طرح‌ها را از دلایل عمده‌ای دانست که موجب عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان خیابانی می‌شود و افزود: طرح‌های مربوط به ساماندهی کودکان کار خیابان باید از مرحله شناسایی و جذب تا توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بازگشت کودکان به خیابان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در ساماندهی کودکان کار خیابان باید نحوه ساماندهی کودکان ایرانی و  غیرایرانی که مجوز حضور در کشور را ندارند به صورت مجزا و متفاوت مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: همه طرح‌ها باید دوستدار کودک باشند و مهم‌ترین هدف آنها حفظ مصلحت کودک باشد. همچنین باید تداوم اجرا داشته باشند اما گاهی مسائل مالی موجب عدم تداوم اجرای آنها می‌شود.

مسعودی‌فرید از شناسایی چند محور و گلوگاه اصلی آسیب که موجب عدم موفقیت طرح‌های ساماندهی کودکان شده است نیز سخن گفت و افزود: تمرکز بر روی حل این مشکلات می‌تواند نتیجه‌‌بخش باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بخش اتباع خارجی وزارت کشور مشارکت لازم را در زمینه کودکان اتباع خارجی که در خیابان‌های ایران حضور دارند انجام می‌دهد؟ گفت: این بخش نیز فعال شده اما درخواست ما این است که عملیاتی‌تر ورود کنند تا نتیجه همکاری آنها کاملاً مشخص باشد. حضور کودکان ایرانی و غیرایرانی به عنوان کودکان خیابانی و زباله‌گرد مورد قبول نیست و با مصلحت کودک در تضاد کامل است. برای ساماندهی این طیف، کودکان اتباع که بیشترین کودکان خیابانی ایران را تشکیل می‌دهند باید شناسایی شوند و مشخص شود که مجوز حضور در ایران را دارند یا خیر.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه در سایر کشورها نیز از حضور کودکان در خیابان‌ها جلوگیری می‌شود، ابراز کرد: در همه کشورها اقشاری دچار مشکلات اقتصادی هستند اما نهادهای حمایتی باید توان مقابله با سوء استفاده از کودکان را داشته باشند.

وی بخش مهمی از اقداماتی را که باید انجام شود آگاه‌سازی جامعه در خصوص این کودکان اعلام کرد و افزود: باید اطلاع‌رسانی شود که کودکان خیابانی از گروه‌های متفاوتی هستند و مردم باید بدانند که آیا کمک‌هایی که به این کودکان می‌کنند به بهبود زندگی آنان منجر می‌‌شود؟

زباله‌گردها ارباب دارند

فرید در پاسخ به این سؤال که بهترین واکنش مردم در برابر این کودکان چیست؟ گفت: مردم از روی نگرانی به این کودکان کمک می‌کنند اما این کمک‌ها هیچ تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند؛ چه معتقد باشیم یک خانواده نیازمند کودک خود را برای کار به خیابان فرستاده و پولی که به کودک داده می‌شود صرف خانواده کودک می‌شود و چه باور داشته باشیم این کودکان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و درآمدشان به جیب عده‌ای دیگر می‌رود. مثلاً زباله‌گردها ارباب دارند و پول به ارباب داده می‌شود. در هر دو صورت بهترین کار این است که مردم کمک‌هایشان را به سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه یا دولتی پرداخت کنند تا پول برای کمک به بچه‌ها صرف شود، به طوری که بتوانیم در آینده تغییر شرایط را در خیابان‌ها احساس کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم به کودکان کمک می‌کنند اما آنان با همان وضعیت و لباس سر چهارراه‌ها حاضر می‌شوند، اظهار کرد: به همین دلیل و برای اینکه کمک‌های مردم نتایج مطلوبی داشته باشد، در حال طراحی پویشی برای آگاه‌ کردن مردم و استفاده از مشارکت آنها هستیم تا همه در کنار این کودکان باشیم.

مسعودی‌فرید تأکید کرد: هدف سازمان و هدف شخصی من این است که کودکی به عنوان کودک کار در خیابان حضور نداشته باشد. اولویت نخست ما نیز کمک به کودکان است اما در کنار وظایف نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، عموم مردم هم سهمی دارند و باید نظر آنها را برای مشارکت صحیح و حقیقی در کمک به این کودکان جلب کرد.

وی از نیاز به سیاست‌های مهاجرتی شفاف و عملیاتی سخن گفت و تصریح کرد: اداره اتباع باید به موضوع کودکان کار خیابان بپردازد و منابع مالی کافی در اختیار نهادهای حمایتی مانند بهزیستی قرار گیرد تا هم بچه‌های ایرانی را توانمند کنیم و هم از بچه‌های غیرایرانی، تا زمانی که در ایران هستند، حمایت شود.

 

انتهای پیام
captcha