جولان شخصیت‌های غربی در ذهن کودکان ایرانی/ فرهنگ‌سازی را از کودکی آغاز کنیم
کد خبر: 3872924
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

جولان شخصیت‌های غربی در ذهن کودکان ایرانی/ فرهنگ‌سازی را از کودکی آغاز کنیم

گروه هنر ــ احسان کاوه، دبیر بخش کاریکاتور «رویا‌زی» بیان کرد: رویازی سعی دارد فرهنگ‌سازی را از سنین کودکی آغاز کند و شخصیت‌های مسلمان و ایرانی را به کمک انیمیشن برای مخاطبان ترسیم کند.

«رویا‌زی» در پی ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در حوزه انیمیشن است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دومین رویداد «رویا‌زی» با حضور محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ریاست جمهوری، مجید عقلایی، مدیر عامل شرکت توسعه بازار سام، علی کاشفی، دبیر بخش کاراکتر، احسان کاوه، دبیر بخش انیمیشن و علی کاظمی، رئیس هیئت مدیره شرکت «رهپو» امروز دوشنبه، 30 دی‌ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احسان کاوه که اجرای این برنامه را نیز بر عهده داشت در سخنانی بیان کرد: اولین دوره این رویداد سال گذشته برگزار شد و امسال شاهد دومین دوره آنیم. ممکن این سؤال پیش آید که چرا این رویداد باز هم برگزار می‌شود. پاسخ آن روشن است زیرا هنر ـ صنعت انیمیشن امروزه یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که سینما رخ می‌دهد، حتی از این عرصه برای تبلیغ فرهنگ و ایدئولوژی نیز استفاده می‌شود، اما در ایران چندان به این هنر توجه نمی‌شود، هر چند در سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بوده‌ایم. 

سرمایه‌گذاری بلند فرهنگی

وی افزود: انیمیشن نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود، چون مخاطب خود را از کودکی با آموزه‌هایش همراه می‌کند. در حقیقت وقتی تماشاگر از کودکی با محصولات و سبک زندگی غربی آشنا شود، طبیعی است که در بزرگسالی نیز به دنبال چنین آثاری باشد. با این توضیح تلاش کردیم با خلاقیت و نوآوری راه‌هایی جدید در اشاعه پویانمایی ایجاد کنیم تا از تمام ظرفیت‌های این حوزه بهره‌مند شویم و بتوانیم پیام‌های خود را به مخاطبان دیگر کشورها هم برسانیم. انیمیشن می‌تواند دستاوردهای اقتصادی نیز به همراه داشته باشد. ولی وقتی ما بازارهای جهانی را نمی‌شناسیم نمی‌توان در این زمینه توقع هم داشت. در این رویداد تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم.

وی افزود: امسال بخش انیمیشن شامل دو قسمت است، البته امیدواریم سال بعد بخش‌های دیگری هم به این رویداد اضافه شود. این رویداد دو دبیرخانه دارد یکی مربوط به بخش «انیمیشن» و دیگری به «کارآکتر» اختصاص دارد.

اهداف رویازی

وی درباره اهداف رویداد «رویازی» گفت: کمک به تأمین و تولید محتوا، شبکه‌سازی متخصصان، شفاف‌سازی، اقتصاد انیمیشن، تبیین ظرفیت اقتصادی کاراکترهای ایرانی، تجاری‌سازی مدل‌های کسب و کار پویانمایی، ایجاد چرخه تولید صنعتی در حوزه پویا نمایی و شناسایی ایده برای تولید محتوا از جمله اهداف این رویداد است.

محمد حسین سجادی نیری در ادامه نشست گفت: نهاد ریاست جمهوری وظیفه خود می‌داند از هر حرکتی در راستای توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی حمایت کند، همچنین این نهاد به واسطه ارتباطاتی که دارد قادر است زمینه حضور سازندگان انیمیشن ایرانی را بازارهای جهانی فراهم کند.

وی ادامه داد: تجاری‌سازی انیمیشن و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن نوعی حمایت از تولید ملی است و از همه عزیزانی که در برگزاری این رویداد مشارکت دارند تشکر می‌کنم.

جولان شخصیت‌های غربی 

علی کاشفی، دبیر بخش کاراکتر رویا‌زی دیگر سخنران این مراسم با تأکید بر اینکه کاراکترهای غربی محبوب کودکان و نوجوانان ما شده‌اند گفت: فیلم‌های مطرح انیمیشن غربی در سینماهای ما اکران نمی‌شود اما محصولات جانبی آن به سرعت در اختیار کودکان قرار می‌گیرد در همین راستا اگر نگاهی به وسایل کودکان داشته باشید درمی‌یابید این موضوع از کجا نشئت می‌گیرد و ما نتوانسته‌ایم شخصیت‌های جذاب برای کودکان خلق کنیم. رویازی سعی دارد در حد توانش این مشکل را رفع کند.

وی تأکید کرد: این رویداد در بخش کاراکتر از 26 آذرماه با حضور 10 طرح و 30 کاراکتر آغاز به کار کرد ولی با ارزیابی و داوری آثار به دست رسیده 4 اثر به‌عنوان آثاری که شرایط لازم را احراز کردند شناسایی شدند. «آی قصه»، «ببعی»، «فان فا» و «لوپتو» آثاری‌اند که به‌عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند البته تمامی طرح‌ها در نمایشگاهی که به زودی برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آید، چون این اتفاق سبب می‌شود، افراد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از نکات جدیدی فرا گیرند. از میان چهار اثر  «ببعی» و «لوپتو» مورد توجه داوران قرار گرفت و این دو اثر در نمایشگاهی در کشور روسیه نمایش داده می‌شوند. 

ظرفیت هنرمندان ایرانی

احسان کاوه، دبیر بخش انیمیشن تأکید کرد:  از 35 طرحی که دریافت کردیم، 26 اثر واجد شرایط لازم بودند، جالب اینجاست که کاملاً قدرت رقابت با آثار خارجی را دارند. 

علی کاظمی مدیر عامل شرکت رهپو به عنوان آخرین سخنران تأکید کرد: ما یک شرکت خصوصی هستیم بدون اینکه کمک دولتی دریافت کنیم به همین جهت تلاش می‌کنیم در کنار فعالیت فرهنگی درآمدزایی نیز داشته باشیم. از سال 94 وارد حوزه «وی او دی» شدیم و تلاش کردیم در این دنیا جدید و گسترده جایی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: جالب است بدانید در دنیای «وی او دی» کمتر اثری با محوریت موضوعات ایرانی اسلامی وجود دارد این امر فاجعه‌ای است که چشمانمان را به روی آن بسته‌ایم ولی رویازی تلاش می‌کند معرف مناسبی برای آموزه‌های اسلامی و ایرانی باشد.

وی در پایان تأکید کرد: بخش خصوصی از دولت انتظار یاری ندارد اما حمایت دولت می‌تواند از مراکزی که در حوزه فرهنگ اسلامی و ایرانی فعالیت می‌کنند حمایت‌هایی هرچند اندک داشته باشد تا آن‌ها بتوانند با انگیزه بیشتری فعالیت‌هایشان را ادامه دهند.

ایکنا به مسئولان این رویداد فرهنگی پیشنهاد می‌دهد تا فرهنگ‌سازی را از انتخاب واژه‌ها آغاز کنند و به جای واژه انیمیشن از پویانمایی و به جای واژه کاراکتر از شخصیت‌ استفاده کنند. 

 

انتهای پیام
captcha