بازخوانی چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی و صیانتی از انقلاب در مدارس
کد خبر: 3873214
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
وزیر ارشاد خواستار شد؛

بازخوانی چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی و صیانتی از انقلاب در مدارس

گروه جامعه ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خواست تا به بازخوانی خاطرات چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی و صیانتی از سال‌های اول انقلاب در مدارس بپردازند.

انجمن‌ اسلامی دانش‌آموزی دارای کارکرد مستمر صیانت از انقلاب است
به گزارش ایکنا؛ همایش نسل آفتاب در آستانه چهل سالگی تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، امروز سه‌شنبه یکم بهمن‌ماه، با حضور آیت‌الله امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران؛ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سخنانی بیان کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تجربه‌ای نهادی در جمهوری اسلامی بود. در دهه اول انقلاب اسلامی، انجمن‌ها چند کارکرد مشهود و‌ چشمگیر داشتند. کارکرد نخست‌، کنشگری فعال سیاسی در جبهه انقلاب بود. شرایط دهه اول انقلاب آرام و عالی نبود و شرایط پرتنشی در فضای اجتماعی وجود داشت. با پیروزی انقلاب، جریانات مختلف سیاسی اجتماعی در کشور فعال بودند و به تبع جامعه، مدارس هم تحت تأثیر جریانات بودند و این اثرگذاری در سال‌های ۵۹ و ۶۰ به اوج رسید. با این حال انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی، خط مقدم صیانت از انقلاب در کشاکش‌های سیاسی بودند.
 
چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی از انقلاب در مدارس
 
صالحی ادامه داد: این اتحادیه می‌تواند به بازخوانی خاطرات چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی و صیانتی از انقلاب در مدارس طی سال‌های اول انقلاب بپردازد. ویژگی دیگر این انجمن‌ها این بود که پل ارتباط مدارس و جبهه‌های جنگ بودند و عملاً فضای معرفت‌آفرینی و شورآفرینی حضور در جبهه‌ها در مدارس را انجمن‌های اسلامی عهده‌دار بودند. حدود نیم میلیون دانش‌آموز در هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند و ۳۶ هزار دانش‌آموز در این سال‌ها به شهادت رسیدند.

وی افزود: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سازمانی برای یادگیری‌های غیررسمی و تقویت مهارت‌های فردی پس از انقلاب است. پیش از انقلاب، نظام سلطنتی سازوکارهایی برای یادگیری‌های غیررسمی و مهارت‌های فردی داشت و آن سازوکارها متناسب با فرهنگ و اندیشه اسلامی نبود. پس از انقلاب انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی یادگیری‌های غیررسمی و‌ مهارت‌های فردی ‌دانش آموزان را براساس فرهنگ بومی و اسلامی پرورش داد.

وزیر ارشاد ابراز کرد: انجمن اسلامی فرصتی برای افزایش معرفت و ایمان دینی بوده است. هسته‌های مطالعاتی و گفت‌وگوهای معرفتی و توسل، دعا و تزکیه توسط این انجمن‌ها شکل گرفته و عملاً کانونی برای تقویت ایمان و‌ معرفت دینی است. دهه اول انقلاب اسلامی را با این کارکردها می‌توان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی برخی از این کارکردها سرجای خود باقی هستند، اما تغییرات درونی و بیرونی اتفاق افتاده که می‌توان بر روی کارکردهای این اتحادیه تأمل کرد، گفت: امروز شاهد شکل‌گیری نسل دیجیتال هستیم و ما نسل مهاجر محسوب می‌شویم؛ دانش‌آموزانی که از دهه ۹۰ وارد محیط آموزشی شده‌اند، در این محیط شکل گرفته‌اند و روزبه‌روز توسعه پیدا می‌کنند. در فضای دانش‌آموزی مصرف اینترنت پنج ساعت به بالاست. همه این موارد ایجاب می‌کند تا فضای دیجیتال و نسل جدید را جدی بگیریم.

صالحی افزود: در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان نیز می‌تواند اتفاقاتی در دهه پنجم انقلاب اسلامی به دست انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی رقم بخورد. با توجه به جمعیت بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز و  استفاده فراوان از فضای دیجیتال باید در این زمینه اهتمام بیشتری کرد.

زنگ خطر در برخی مدارس به صدا درآمده
 
وی با اشاره به ورود انجمن‌ها به حوزه مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، ابراز کرد: یک درصد دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های شدید روحی و روانی و ۳۰ درصد نیازمند توانمندسازی هستند. این امر نشان‌دهنده آن است که باید تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی را جدی بگیریم. زنگ خطرهایی در برخی موارد در مدارس به صدا درآمده و کار در محیط همسالان اگرچه پیچیده اما مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر جایگاه انجمن‌های اسلامی در جبهه علمی و تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه موتور تحرک گام دوم علم و دانش است، گفت: ایشان در این بیانیه علم و دانش را مبدأ شروع تحول می‌دانند و اینکه دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و روی دیگر دانایی، توانایی است. سخن اخیر ایشان مبنی بر اینکه باید قوی شویم اشاره به همین مسئله است. باید دانا شویم تا قوی شویم. انجمن‌ها می‌توانند پل ارتباطی برای شکوفایی خلاقیت‌های دانش‌آموزان در جبهه علمی باشند.

وی با اشاره به اینکه نقش انجمن‌ها در صیانت از انقلاب اسلامی، کارکردی مستمر است، افزود: انقلاب اسلامی در هر دوره‌ای با مخاطرات خاص آن زمان روبه‌روست و انجمن اسلامی دانش‌آموزی که برخاسته از انقلاب است، باید به صیانت از انقلاب بپردازد. پیشگامی در مقابله با محاصره تبلیغاتی دشمنان وظیفه‌ای است که انجمن‌های اسلامی می‌توانند از عهده آن برآیند. البته این امر مستلزم پیدا کردن فهمی از مخاطرات متناسب با دهه پنجم انقلاب اسلامی است.
 
بازخوانی چگونگی شکل‌گیری سپر مقاومتی و صیانتی از انقلاب در مدارس
 
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در سخنانی اظهار کرد: امروز مهمترین مأموریت انقلاب اسلامی، آن چنانکه مقام معظم رهبری هم فرمودند، قوی شدن است. مهمترین تهدیدی که متوجه جامعه است، تلاش‌هایی برای تضعیف این قیام مبارک است. همچنان که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز آمده، امید ایشان به جوانان است و بیان کرده‌اند که جوانان باید در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه دوره مدرسه دوره‌ای مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است، ادامه داد: شکل‌گیری صحیح شخصیت دانش‌آموزان در دوره تحصیل در طول زندگی آنها آثار و برکاتی خواهد داشت و انجمن‌های اسلامی می‌توانند در قوت یافتن و تقویت جوانان و نوجوانان ایفای نقش کنند.

حاجی‌میرزایی افزود: مسیر تحول و قوت ملی در کشور از مسیر آموزش می‌گذرد. پیشرفت و توسعه کشور را نمی‌توان از طریق بنگاه‌های صنعتی و یا عرضه متنوع خدمات و ... ارزیابی کرد. آنچه پایداری و استقامت ملت را رقم می‌زند، قوت یافتن نیروی انسانی است. در سند تحول بنیادین مقرر شده که آموزش‌ و پرورش در مسیر تربیت دانش‌آموزان متناسب با ساحت‌های متنوع گام بردارد و توازنی را میان مفاهیم تربیتی و واقعیات جامعه برقرار کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان برای قوت یافتن باید به سلاح علم و دانش دست یابند، گفت: در کنار این باید تمام جنبه‌های هنری، مهارت‌های فردی و اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان تقویت شود. انجمن‌های اسلامی که فعالیتشان بر پایه کار داوطلبانه و خودجوش است، می‌توانند در پیوند نسل جدید و واقعیات جامعه نقش‌آفرینی کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز به دلیل سرعت تغییرات و تحولات و جابه‌جایی مسائل و اولویت‌ها، پیچیدگی‌های بیشتری را شاهد هستیم و محصول این آشفتگی‌ها، سردرگمی و ناتوانی در شناسایی اولویت‌هاست. امیدواریم انجمن‌های اسلامی به منزله یکی از شرکای مهم و اساسی این مسیر را با قوت مورد توجه قرار دهند.

به گفته حاجی میرزایی، در مسیر دستیابی به اهداف و آرمان‌ها به تدریج فعالیت‌ها موضوعیت پیدا می‌کنند و اهداف و آرمان‌ها مورد غفلت و فراموشی قرار می‌گیرد. گزارش‌ها معطوف به برگزاری برنامه‌هاست، اما اینکه آیا برنامه‌ها معطوف به دستیابی به اهداف و آرمان‌ها بوده یا نه، باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
یادآوری می‌شود، در این مراسم کتاب تاریخ شفاهی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با حضور‌ وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
انتهای پیام
captcha