تلاش همه‌جانبه برای اشاعه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی/ جزئیات توسعه پردیس‌ها
کد خبر: 3873248
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
هاشم میرزاخانی تبیین کرد؛

تلاش همه‌جانبه برای اشاعه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی/ جزئیات توسعه پردیس‌ها

گروه هنر ــ مدیرعامل موسسه تصویر شهر در نشستی خبری گفت: جشنواره فیلم شهر به گواه سینماگران و اهالی رسانه، اتفاقی تأثیرگذار در حوزه سینماست که می‌خواهد سبک زندگی ایرانی - اسلامی را اشاعه دهد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هاشم میرزا‌خانی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر، امروز اول بهمن‌ماه در این مؤسسه برگزار شد. او در این جلسه، گزارش یک‌ساله عملکرد این مرکز را تشریح کرد و در ادامه به هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر پرداخت.
وی در ابتدا ضمن تسلیت شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همچنین عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هم‌وطنان در هواپیمای اوکراینی و همچنین همدردی با مردم سیل‌زده سیستان بیان کرد: امروز امنیت و آرامشی که در ایران اسلامی حاکم است، به برکت ایثار بزرگانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی به دست آمده است. این شهید نامش با تاریخ این سرزمین پیوند خورد و تا ابد، ایرانیان از او یاد خواهند کرد. همچنین ورود به ماه‌ بهمن را گرامی می‌دارم؛ ماهی که برکات فراوانی برای ایرانیان در پی داشته است. 

میرزاخانی ادامه داد: در سال جاری شاهد برگزاری پرشکوه جشنواره فیلم شهر بودیم. جشنواره‌ای که به گفته کارشناسان و اهالی سینما، یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم در کشور است و پس از هفت دوره توانسته جای خود را به خوبی در میان اهالی سینما باز کند. این جشنواره سعی دارد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را اشاعه دهد. نکته قابل تأمل در این دوره از جشنواره این است که با توجه به اینکه جشنواره دوسالانه و در سال ۹۶ برگزار شده بود و با توجه به افزایش سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه‌ها به شکل معقول، در این دوره موفق شدیم با ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۶ این جشنواره را برگزار کنیم که البته بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره از طریق حامیان مالی تأمین شده است.
 
تفاوت جشنواره هفتم در مقایسه با دوره ششم
این مدیر سینمایی با اشاره به تفاوت‌های دوره ششم و هفتم جشنواره، گفت: در این دوره، دبیرخانه جشنواره ۶ ماه قبل از برگزاری جشنواره آغاز به کار کرد. پس از بازنگری فراخوان جشنواره، برای اولین بار بخش «مسابقه سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» نیز به جشنواره افزوده شد. در بخش مسابقه فیلم‌های بلند، دو زیرمجموعه ویدیویی و سینمایی منفک و جوایز بخش ویدیویی همانند بخش سینمایی تعریف شد که موجب رضایت کارگردان‌ها و اهالی این بخش شد. دبیرخانه بخش «تبلیغات سینمای ایران» در دبیرخانه اصلی جشنواره ادغام و ثبت‌نام این بخش نیز الکترونیک و به شکل آنلاین صورت گرفت که زمینه داوری آنلاین را نیز فراهم و موجب صرفه اقتصادی برای شرکت‌کنندگان در هزینه چاپ آثار و نیرو‌های انسانی دبیرخانه شد. در سه بخش محله، سریال و تبلیغات سینمای ایران، گروه انتخاب و داوری در سطح کارشناسان رده بالا انتخاب شدند و علاوه بر بازبینی کل آثار و انتخاب آثار بخش مسابقه، داوری آثار را نیز عهده‌دار شد که هم موجب صرفه‌جویی در هزینه داوری و هم سرعت در امور اجرایی این بخش‌ها شد.
 
جشنواره فیلم شهر در پی ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی است
وی در بخش دیگری از این جلسه درباره عملکرد یکساله مؤسسه تصویر شهر بیان کرد: مؤسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از سال ۱۳۸۳ به منظور ارائه خدمات فرهنگی ـ هنری در حوزه فیلم و سینما و تولید؛ حمایت و مشارکت در ساخت آثار فاخر سینمایی و تلویزیونی و در بخش‌های مختلف مستند، داستانی، انیمیشن و مدیریت و بهره‌برداری از پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران کار خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل مؤسسه با اشاره به این‌که از دی‌ماه سال ۱۳۹۷، مؤسسه با پذیرش مسئولیت، تلاش کرده است تا بر اساس اساسنامه موجود در کلیه زمینه‌های محول شده به این مجموعه؛ قدم‌های تأثیرگذاری بردارد، ادامه داد: پس از بررسی و نشست با کارشناسان و مدیران فرهنگی – سینمایی، مؤسسه تصویر شهر بر دو محور تجهیز و به روزرسانی امکانات و فضا‌های موجود و سپس ایجاد و احداث فضا‌های جدید برنامه‌ریزی کرده است.
 
نوآوری در پردیس‌های سینمایی
وی در ادامه به تجهیز امکانات و فضا‌های موجود در مؤسسه و پردیس‌های تحت اختیار پرداخت و گفت: در این بخش، می‌خواهم به پردیس‌های سینمایی این مؤسسه اشاره کنم که برای آغاز به پردیس تماشا می‌پردازم. این پردیس سینمایی واقع در یافت‌آباد، دارای سه سالن پخش فیلم و اجرای نمایش، برنامه موسیقی و همایش‌ها با مجموع گنجایش ۶۴۰ صندلی، اتاق‌های گریم، گالری عکس، بوفه، تالار پذیرایی، پارکینگ و فضای باز جهت برنامه‌های فرهنگی و هنری است.
 
جشنواره فیلم شهر در پی ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی است
وی ادامه داد: سه سالن تماشا به ویدیو پروژکشن جدید مجهز و به سیستم لیزری ارتقا یافته است. بازسازی و بهسازی سیستم‌های هواساز (گرمایش و سرمایش)، حل مشکلات تأسیساتی، تعمیر و مرمت سرویس‌های بهداشتی، رنگ‌آمیزی لابی‌ها، فضاسازی‌های محیطی و تبلیغاتی، نصب و تجهیز مجموعه به سیستم‌های دوربین مداربسته به منظور امنیت پردیس، با توجه به تمرکز این پردیس برای بالابردن ظرفیت مخاطب در ساعات اولیه روز بر روی مدارس آن منطقه تحت عنوان طرح «زنگ سینما» از جمله تغییرات در این سینما است.

میرزاخانی درباره پردیس سینمایی راگا گفت: این پردیس سینمایی واقع در شهر ری دارای سه سالن سینما به ظرفیت ۶۱۰ صندلی، مجتمع تجاری، شهربازی، بوفه، ایستگاه مطالعه و پارکینگ است. در بخش‌های مختلف این پردیس اقدام به ارتقا صورت گرفته است. سالن این سینما در سال جاری به ویدیو پروژکشن‌های جدید مجهز و به سیستم لیزری ارتقا یافته است. اصلاح نورپردازی داخلی مجموعه، نصب و تجهیز مجموعه به سیستم‌های دوربین مداربسته به منظور امنیت پردیس، بازسازی و بهسازی سیستم‌های هواساز (گرمایش و سرمایش)، حل مشکلات تأسیساتی تجهیزات، فضاسازی‌های محیطی و تبلیغاتی از جمله این اقدامات است. این پردیس سینمایی همانند پردیس تماشا برای بالابردن ظرفیت مخاطب در ساعت اولیه روز و با توجه به تمرکز مدارس در این منطقه بر «اکران زنگ سینما» سبب شد در بازه ۹ ماهه امسال، ۱۲ هزار دانش‌آموز از برنامه‌های سینما استفاده کنند. درآمد فروش پردیس راگا نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل مؤسسه سینما شهر درباره پردیس سینمایی رازی تأکید کرد: این پردیس در میدان رازی، دارای دو سالن با ظرفیت ۲۲۰ صندلی، پارکینگ، تالار پذیرایی، بوفه و پارکینگ است. سالن شماره یک مجموعه رازی به سیستم پخش (E.cinema) لیزری تجهیز شده است. از جمله اقدامات در این پردیس می‌توان به نیم‌بها شدن بلیت پردیس سینمایی رازی در تمام ایام هفته، نصب و تجهیز مجموعه به سیستم‌های دوربین مداربسته به منظور امنیت سینما، بازسازی و بهسازی سیستم‌های هواساز (گرمایش و سرمایش)، حل مشکلات تأسیساتی، مرمت و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و فضاسازی‌های محیطی و تبلیغاتی اشاره کرد. در ضمن با توجه به اینکه مدارس مجاور پردیس سینمایی رازی قابل توجه نیست، با تلاش و بازاریابی مناسب توانسته است تعداد دانش‌آموزان را در طرح «زنگ سینما» با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته در همین موقع؛ به ۶ هزار دانش آموز ارتقا دهد.
 
جشنواره فیلم شهر در پی ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی است
میرزاخانی در تشریح اقدامات انجام شده در پردیس سینماگالری ملت به عنوان دومین مجتمع سینمایی کشور بیان کرد: پردیس سینما گالری ملت در سال ۱۳۸۷ با ۴ سالن با ظرفیت حدودی ۲۶۵ صندلی، یک سالن کوچک VIP به ظرفیت ۳۰ صندلی و در مجموع با ظرفیت ۱۰۸۵ صندلی افتتاح شد که با توجه به سازه منحصر به فرد، طراحی خاص و همچنین نبود مراکز تجاری در این بنا و مجاورت با بوستان ملت، یکی از مهمترین مراکز فرهنگی ـ سینمایی کشور محسوب می‌شود. مهمترین فعالیت در این بخش بازنگری کامل پردیس سینماگالری ملت به عنوان یکی از زیباترین و عریض‌ترین ساز‌ه‌های معماری و سینمایی شهر تهران بود که احداث پارکینگ به عنوان یک ایراد جدی برای این پردیس در اوایل سال جاری به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفت که با پیگیری‌های این مؤسسه و با مساعدت شهردار محترم و معاون عمرانی وی، مشکل ساخت آن برطرف شد.

میرزاخانی با اشاره به این نکته که در ساخت سالن به ازای هر صندلی طبق عرف باید مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد، اظهار کرد: با تلاش، پیگیری و انجام عمده فعالیت‌های توسعه پردیس ملت توسط مدیران، همکاران تأسیسات، خدمات مؤسسه، پردیس ملت و همچنین مدیریت هزینه‌ها موفق شدیم هزینه ساخت و ساز به ازای هر صندلی را تقریباً به ۱۰ میلیون تومان کاهش دهیم که کلیه هزینه‌های عمرانی از سوی منابع درآمدی ایجاد شده در مؤسسه طی این یک سال تأمین شد.

وی درباره کار‌های صورت گرفته در این پردیس نیز گفت: افتتاح پارکینگ با ظرفیت ۷۰۰ واحد، احداث ۷ سالن نمایش جدید با ظرفیت ۴۸۵ نفر، احداث سالن چند منظوره (سینما، تئاتر، موسیقی و همایش) با ظرفیت ۲۳۷ نفر، بازنگری سالن‌های موجود و ارتقا تعداد صندلی‌های سالن‌های بزرگ از ۲۶۵ به ۳۱۰ در هر کدام، احداث نمازخانه جدید، احداث گالری با نورپردازی حرفه‌ای، احداث فودکورت با ظرفیت ۸۰۰ صندلی، احداث کافی شاپ در فضای داخلی و خارجی پردیس، اصلاح اماکن و بوفه‌های پذیرایی، احداث کافه کتاب، تعویض و تقویت هواساز، تجهیز سینما به ۱۸۰ دوربین مداربسته، به روز رسانی سیستم‌های نمایش به فرمت لیزری و نورپردازی داخلی فضا‌های عمومی سینما از جمله اقدامات صورت گرفته در این پردیس است.
 
جشنواره فیلم شهر در پی ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی است
میرزاخانی در ادامه این جلسه درباره بخش تولید و مشارکت در ساخت فیلم توضیح داد و گفت: موضوع تولید فیلم در بخش‌های مختلف از دیگر وظایف این مؤسسه است که متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از بودجه کافی از سال ۱۳۹۶، تولید فیلم در مؤسسه انجام نشده و شاید هم دلیل آن سرمایه‌گذاری قبلی مؤسسه بر روی فیلم‌های کم‌بازده بوده که برگشت مالی نداشته و منجر شده است تا این بخش تنها جنبه مصرفی داشته و برنگشتن سرمایه مالی مانع تولیدات جدید و انگیزه در این بخش شده باشد.
 
وی با اشاره به این‌که طبق درخواست مؤسسه از ریاست محترم سازمان فرهنگی و هنری و شهردار محترم تهران، درخواست بودجه مستقل برای تولید شده است، گفت: ان شاءالله مؤسسه تصویرشهر به زودی و تا قبل از پایان سال قدم‌های محکم و تأثیرگذاری را با مشارکت در ساخت یک سریال تلویزیونی با اهداف مدیریت شهری آغاز خواهد کرد.

وی همچنین در رابطه با بازرگانی و توزیع آثار تولید شده، گفت: در حال بررسی وضعیت فیلم‌ها و تولیدات قبلی مؤسسه هستیم تا با فروش حق نمایش تلویزیونی یا VOD بتوانیم از سویی زمینه نمایش بیشتر آثار را فراهم کنیم و از سوی دیگر بازگشت سرمایه جهت تولیدات بعدی صورت بگیرد.

میرزاخانی در پایان این نشست با بیان این‌که به زودی طرح توسعه پردیس سینما گالری ملت در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: امید است این دوره شاهد تحول جدید در ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به میهمانان به شکل یک «پردیس ملت جدید» با امکانات فراتر و بهتر باشد و با توجه به حمایت ویژه شهرداری و معاونت اجتماعی شهرداری از این دوره از جشنواره که تقریباً بی‌نظیر بوده است، شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه و در شأن سینمای ملی کشور باشیم.
انتهای پیام
captcha