روز تاریخی آمریکا با آغاز نخستین جلسه استیضاح ترامپ
کد خبر: 3873367
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

روز تاریخی آمریکا با آغاز نخستین جلسه استیضاح ترامپ

گروه بین‌الملل ــ نخستین جلسه بحث درباره استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پیش در سنای این کشور آغاز شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سی ان ان، نخستین جلسه بحث درباره استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی با سخنرانی «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا آغاز شد.

 شبکه خبری سی‌ان‌ان این روز را روزی تاریخی برای آمریکا خواند.

مک‌کانل در واکنش به اظهارات سناتورهای دموکرات که خواستار حضور شاهدان در جلسات استیضاح دونالد ترامپ شده‌اند، گفت: فرا خواندن شاهدانی که اکنون برای رئیس‌جمهور کار می‌کنند یا زمانی برای او کار می‌کرده‌اند، باعث پیچیدگی و طولانی شدن جدل‌های قانونی بر سر اختیارات رئیس‌جمهور خواهد شد و روند استیضاح رئیس‌جمهور در سنا را طولانی خواهد کرد.

در ادامه جلسه، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا که از سوی «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان به‌عنوان یکی از دادستان‌های جلسه استیضاح ترامپ به سنا معرفی شده است، در خصوص دلایل استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا گفت: رئیس‌جمهور آشکارا معتقد است که با استناد به بند ۲ قانون اساسی می‌تواند هرکاری که می‌خواهد انجام دهد، ولو اینکه کارش مفسدانه باشد. این در حالی است که وقتی پایه‌گذاران قانون اساسی، بند استیضاح را در قانون اساسی گنجاندند، دقیقاً چنین رفتارهایی را در نظر داشته‌اند.

آدام شیف در ادامه تأکید کرد: اگر به شاهدان اجازه حضور در دادگاه استضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا داده نشود، دادگاه استیضاح به یک دادگاه فرمایشی بدل خواهد شد.

دونالد ترامپ اواسط ماه دسامبر (اواخر آذرماه) به دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در روند تحقیقات کنگره، در مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد که در اتهام اول، ۲۳۰ نفر با استیضاح ترامپ در این مورد موافقت و ۱۹۷ نفر مخالفت کردند و در مورد اتهام دوم یعنی اتهام کارشکنی در کار کنگره، ۲۲۹ نفر رأی مثبت و ۱۹۸ نفر رأی مخالف دادند تا پرونده استیضاح در اختیار سنا قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha