نگاهی به 20 فیلم دینی و ارزشی در جشنواره سی‌وهشتم
کد خبر: 3873552
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

نگاهی به 20 فیلم دینی و ارزشی در جشنواره سی‌وهشتم

گروه هنر ــ سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن‌ماه آغاز می‌شود، رویدادی که می‌توان از آن به‌عنوان مهمترین اتفاق هنری کشور یاد کرد، در این رویداد هنری 48 فیلم سینمایی و مستند ارائه شده‌اند که از میان آن‌ها 20 فیلم به موضوعات دینی و ارزشی می‌پردازند.

ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
به گزارش ایکنا، جشنواره فیلم فجر را می‌توان مهم‌ترین اتفاق سینمای کشور نامید، رویدادی که بسیاری از اهالی رسانه و هنرمندان و مخاطبان را با خود همراه می‌کند. سی‌و‌هشتمین دوره این جشنواره از ۱۲ بهمن‌ماه، آغاز خواهد شد. در گزارش نگاهی مختصر به فیلم و مستند‌های دینی و انقلابی جشنواره خواهیم داشت.

«خورشید»

مجید مجیدی در دهمین فیلم سینمایی خود با نام «خورشید» به کودکان کار که مسئله اجتماعی مهم این روزهاست، می‌پردازد. فیلمنامه «خورشید» را مجید مجیدی و نیما جاویدی نوشته‌اند. سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «خورشید» را مجید مجیدی و امیر بنان برعهده دارند و داستان آن را می‌توان یادآور آثار شاخص کارنامه مجیدی دانست. در این فیلم سینمایی جواد عزتی به‌عنوان بازیگر حضور دارد. دیگر بازیگران این فیلم از طریق فراخوانی که از سوی کارگردان اعلام شد از میان نوجوانان انتخاب شده‌اند.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«تومان»

فیلم «تومان» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و سعید ملکان ساخته شده است. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت از بازیگران این فیلم هستند. فرشباف، پیش از این فیلم‌های «بهمن» و «سوگ» از این کارگردان در سینما‌های هنروتجربه به نمایش درآمده است. این فیلم در مذمت قمار است.

«روز صفر»

«روز صفر» فیلمی به کارگردان سعید ملکان است که روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر دارد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو نقش اصلی فیلم «روز صفر» را بر عهده دارند. در کنار این دو بازیگر چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر هم هنرنمایی می‌کنند. فیلمنامه «روز صفر» را سعید ملکان و بهرام توکلی به صورت مشترک به نگارش درآوردند.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«ابر بارانش گرفته»

فیلم سینمایی ابر بارانش گرفته، چهارمین فیلم بلند مجید برزگر در مقام کارگردان است که در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر امسال نمایش داده می‌شود. داستان و فرم متفاوت این فیلم در ادامه فیلم‌های پیشین این کارگردان است که در تهران و شمال ایران فیلمبرداری شده است. فیلمنامه این فیلم توسط مجید برزگر و آرمان خوانساریان نوشته شده و تهیه‌کنندگی اثر را خود برزگر عهده‌دار است. نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی فر، ارشیا نیک‌بین، حمیدرضا مالکی، کاوه هادی مقدم، سورن مناساکانیان، منصوره ایزد پناه، پریسا بهپوری، ناهید حدادی، رامین محمدیان، محمود کیان، پریسا خواجه دهی، سالار دریامج، یحیی حقیقت خواه، نهال موسوی، سعید میرزایی، شهین کاظمی، جمال سادات، رها تقوایی، علی موسوی نژاد و حمید امیدوار بازیگران این فیلم هستند. مجید برزگر پیش از علاوه بر «یک شهروند کاملا معمولی»، فیلم‌های بلند «پرویز» و «فصل باران‌های موسمی» را کارگردانی کرده است. این فیلم‌ها در زمان خود با نقد‌های مثبتی روبرو شد و می‌توان گفت «پرویز» از بهترین‌های این کارگردان است.

«آبادان یازده ۶۰»

فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی حسن کلامی، تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است! علی‌رضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«آن شب»

آن شب ساخته کوروش آهاری است. محمد درمنش، الکس بروتو و جفری الارد تهیه این فیلم سینمایی را برعهده دارند. تری جرج که سابقه بردن جوایزی مانند گلدن گلوب و اسکار را دارد، مشاور تهیه‌کنندگان این فیلم است. در خلاصه داستان این فیلم رازآلود و معمایی چنین آمده است: فیلم «آن شب» داستان یک زوج ایرانی ساکن آمریکا است که در هتلی محبوس شده در حالی که وادار می‌شوند تا با راز‌هایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند. وظیفه نوشتن فیلم آن شب برعهده میلاد جرموز و کوروش آهاری بوده است. این فیلم سینمایی محصول کمپانی‌های ماموت پیکچرز و سون اسکایز اینترتیمنت است.

ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
 
«درخت گردو»

«درخت گردو» پنجمین اثر سینمایی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که تهیه‌کنندگی آن را سیدمصطفی احمدی برعهده دارد. در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون مهران مدیری، پیمان معادی و مینا ساداتی بازی می‌کنند، اما به دلیل مراحل فنی سنگین، حضور آن در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر قطعی نیست. از آنجایی که این فیلم بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، بخش‌های اعظم آن در کردستان (شهرستان بانه) فیلمبرداری شده است. محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» پیش از این ساخت فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز» یک و دو را در کارنامه خود دارد.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
 
«روز بلوا»

فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان است در این فیلم که با سرمایه‌گذاری مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در تهران فیلمبرداری شد؛ بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی است.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: عماد استاد دانشگاهی خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است، او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد. «روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.
 
«لباس شخصی»

فیلم سینمایی «لباس شخصی» جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد است. این فیلم که اثری تاریخی سیاسی است، به اتفاقات دهه ۱۳۶۰ و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد. مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمودنژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در خلاصه داستان لباس شخصی آمده است؛ بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی او است. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«خروج»

فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد فیلمی مهم در جشنواره سی‌و‌هشتم است. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، محسن صادقی نسب، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، رامین پور ایمان، حمید ابراهیمی، مسعود رحیم پور، علیرضا مهران و سام قریبیان به همراه کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی و محمدرضا شریفی‌نیا در فیلم سینمایی «خروج» به ایفای نقش پرداختند.

عوامل فیلم سینمایی «خروج» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا، تهیه کننده: حبیب والی نژاد، مجری طرح و مدیر تولید: عبدالله شهباززاده، بازیگردان، برنامه ریز و دستیار کارگردان: علیرضا صالحی، موسیقی: کارن همایونفر.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«خون شد»

فیلم سینمایی خون شد به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره سی‌و‌هشتم است. قائم‌شهر و مناطق مختلفی از تهران دیگر لوکیشن‌های تازه‌ترین فیلم کیمیایی بودند. جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده و محمدصادق رنجکشان جانشین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این فیلم است. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد، سیامک صفری، اکبر معززی از جمله بازیگران خون شد، هستند.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«پوست»

فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی «بهمن و بهرام ارک» و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این اولین حضور آنان با یک فیلم بلند در بخش سودای سیمرغ است. این فیلم در بخش نگاه نو پذیرفته شده و به پیش‌بینی برخی کارشناسان می‌تواند شگفتی جشنواره امسال باشد. موضوع فیلم «پوست» عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده‌ای شامل یک مادر و پسر است که زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. از نکات جالب این فیلم می‌توان به ساخت آن در ژانر وحشت اشاره کرد، اتفاقی که طی سال‌های گذشته می‌تواند به نوع خود اتفاقی جذاب باشد. در فیلم پوست بازیگران شناخته شده حضور ندارند و با نظر کارگردانان آن، از بازیگران تبریزی استفاده شده است. ضمن این که زبان فیلم هم آذری است. به این ترتیب فیلم «پوست» در کنار فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی، دو فیلمی هستند که در جشنواره امسال با زبان آذری به نمایش درخواهند آمد.

«شنای پروانه»

در این فیلم که در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود، اغلب بازیگران نقش‌های متفاوت از آن چیزی که قبلاً اجرا کرده‌اند را ایفا می‌کنند. امیر آقایی با یک شخصیت گنده لات امروزی در محله‌ای در جنوب شهر، نقش تازه‌ای را تجربه می‌کند؛ کاراکتری که در کارنامه این بازیگر وجه تمایز بسیار زیادی دارد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، مه‌لقا باقری، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، ناهید مسلمی، نیلوفر شهفری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری به ایفای نقش می‌پردازند. فیلمنامه این فیلم توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری به نگارش درآمده و در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند.»

مستند

«مهدی عراقی را بکش»

مهدی عراقی را بکش، مستندی به کارگردانی و تهیه کنندگی عبدالرضا نعمت اللهی است که به بخش مستند سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رسید. این مستند روایتی از زندگی و زمانه مرید وثیق و یاور راستین امام راحل (ره) شهید مهدی عراقی است که در ۴ فصل موضوعی مجزا به مرور خاطرات، روایات و وقایع موثر حادث شده در زندگی شهید عراقی می‌پردازد؛ از نحوه ارتباط و آشنایی او با شهید نواب صفوی گرفته تا حضور پررنگش در نوفل لوشاتو و همراهی پیوسته با امام خمینی(ره) در سال‌های پیش و پس از وقوع انقلاب اسلامی، جملگی در این مستند به تصویر کشیده است.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«قصه دختران فروغ»

مستند قصه دختران فروغ به کارگردانی خاطره حناچی روایتگر زندگی دختران و پسران بدسرپرست ساکن شهر مشهد است؛ آن‌هایی که مدت زمان زیادی همراه با یک زوج در یکی از مراکز خصوصی وابسته به بهزیستی زندگی می‌کنند. بعد از گذشت چند سال تعدادی از جوانان این مرکز بر علیه این زوج که زمان طولانی پدر و مادر خودشان می‌دانستند، شکایت می‌کنند. این مستند هفتادو‌یک دقیقه‌ای در اولین برخورد از نظر سوژه به مستند‌های دیگر شباهت زیادی دارد، داستان کودکان بی‌سرپرست را مطرح می‌کند که در مرکزی توسط یک زوج نگهداری می‌شوند، اما در ادامه نه تنها سوژه تغییر می‌کند؛ بلکه دیدگاه کارگردان و مخاطب نیز نسبت به موضوع عوض شده و به درک جدیدتری از آموزش برای کودکان و نظام آموزشی کلی در خانواده همچنین به طور خاص در مراکز مختلف نگهداری این کودکان می‌رسد.

«امتحان»

مستند امتحان جدیدترین محصول خانه مستند به کارگردانی سجاد ریاحی با موضوع واکاوی یک علامت سوال ۳۸ ساله در دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی خواهد شد. مستند «امتحان» در واقع پاسخی تصویری به مستند «خط و نشان رهبری» که توسط شبکه بی بی سی تولید شده، است. چراکه اتفاقات دهه ۶۰ به گونه‌ای تحریف شده بیان می‌شود. در مستند «امتحان» به ۲ حادثه تاریخیِ مربوط به دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای در دهه ۱۳۶۰ پرداخته می‌شود. اولین چالشی که در این دوران مطرح می‌شود، انتخاب نخست وزیر است که با مشکلات و حواشی فراوانی همراه است و دومین موضوعی که در مستند «امتحان» به آن پرداخته شده نماز جمعه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۶ و اتفاقات حول آن است.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«خسوف»

مستند «خسوف» ساخته محسن استادعلی که برای نخستین بار در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مستند، سینماحقیقت، به اکران درآمده، روایتی است از زندگی یک طلبه جوان و مردد که یارای تصمیم‌گیری ندارد. در خلاصه داستانش آمده؛ «می‌گن این خسوف، طولانی‌ترین خسوف قرن بیست و یکه. شیش ساعت و سیزده دقیقه و چهل و هشت ثانیه، سایه زمین روی ماه می‌افته و تو این مدت خبری از مهتاب نیست، خبری از نور نیست...» خسوف درباره طلبه جوانی است که در زندگی خود به یک دوراهی رسیده است؛ یک دوراهی عجیب و نامتعارف. طلبه جوان با همسرش بر سر این که یک طلبه تمام وقت باشد که صرفا مباحث حوزوی و دینی را دنبال می‌کند یا طلبه‌ای که در کنار طلبگی می‌خواهد فیلمسازی و کار مستند کند، در یک مباحثه و جدال دائم قرار گرفته است. کشمکشی که از ابتدا تا انتهای فیلم وجود دارد و این طلبه جوان را دچار نوعی از سردرگمی بی پایان کرده است.

«عزیز»

مستند «عزیز بلد» به موضوع زندگی شهید تقوی‌فر از شهدای مبارزه با تکفیری‌ها در عراق می‌پردازد. شهید حاج حمید تقوی‌‎فر نامی آشنا برای مردم عراق است، او موسس یکی از گردان‌های حشد الشعبی در این کشور است. حشد الشعبی به معنای نیرو‌های مردمی است و گردانی هم که شهید تقوی به راه انداخت، کتائب سرایا الخراسانی نامیده شد. شهید سید حمید تقوی فر در دوران دفاع مقدس از جمله فرماندهان قرارگاه رمضان بود که وقتی جنایات تکفیری‌ها را در منطقه مشاهده کرد، تصمیم گرفت بار دیگر به جبهه نبرد حق علیه باطل بپیوندد و جهادی دیگر را آغاز کند. میثم پوررشیدی و محمد صادقی سازندگان این مستند هستند.

«زندگی میان پرچم‌های جنگی»

«زندگی در میان پرچم‌های جنگی» مستندی به کارگردانی محسن اسلام‌زاده است این فیلم که به مسئله داعش و افغانستان می‌پردازد در گونه مستند بحران ساخته شده است. اسلام‌زاده پیش از این «تنها میان طلبان» را ساخته بود که این فیلم نیز در افغانستان و با موضوع طالبان و نوع اندیشه آن‌ها ساخته شده است.
 
ملاقات با کیمیایی، مجیدی و حاتمی‌کیا در سیمرغ سی‌و‌هشت
«بانو»

مستند «بانو» که داستان زندگی عصمت احمدیان روایت می‌کند، آماده نمایش شد. محمد حبیبی‌منصور، نویسندگی و کارگردانی این اثر را بر عهده دارد. مستند سینمایی بانو در ۸۲ دقیقه روایت‌گر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، از زنان تأثیرگذار اهواز است. زنی که خودش و اعضای خانواده او از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند. زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن پرداخته شده است.
انتهای پیام
captcha