سه پیام مشارکت حداکثری در انتخابات/ تنوع سلایق نامزدها؛ لازمه حضور گسترده مردم
کد خبر: 3873609
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
حسین کنعانی مقدم بیان کرد:

سه پیام مشارکت حداکثری در انتخابات/ تنوع سلایق نامزدها؛ لازمه حضور گسترده مردم

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت راهبردی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: مشارکت حداکثری اولاً حمایت مردم را از نظام نشان می دهد. ثانیاً اقتدار ملی را تقویت می‌کند و ثالثاً راه نفوذ دشمنان را بر سرنوشت کشور می‌بندد و بر همین اساس همواره امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر حضور گسترده و اثرگذار مردم در انتخابات تأکید کرده‌اند.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهمیت راهبردی مشارکت حداکثری در انتخابات برای جمهوری اسلامی و کلیت مردم‌سالاری دینی و راهبرد همیشگی دشمن مبنی بر کمرنگ کردن حضور مردم گفت: یکی از مصادیق حقوق عامه و حقوق شهروندی در رابطه با مسئله مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خودشان در مردم‌سالاری دینی، انتخابات است که علاوه بر حق، یک تکلیف شرعی و الهی است که به طور صریح امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی بر آن تأکید کرده‌اند و قرآن کریم نیز بر تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان تصریح کرده است: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ».

آثار مشارکت حداکثری در انتخابات 

وی افزود: دشمن هم در مقابل همواره به دنبال این بوده که مردم را از حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی کنار زده و میان مسئولان و حاکمیت و مردم فاصله بیندازد. وقتی مردم در تعیین سرنوشت خود اثرگذار نباشند، قطعاً بیگانگان برای آنها تصمیم می گیرند و تحت سلطه دشمنان قرار خواهند گرفت و بلایی که بر سر بیشتر کشورهای اسلامی آمده که حکومت‌های استبدادی و وابسته بر مردم در آنجا حاکم هستند یا دچار هرج و مرج شده‌اند، بر سر ما نیز خواهد آمد.

کنعانی مقدم اظهار کرد: بر این اساس مشارکت حداکثری مردم در انتخابات چند پیام دارد؛ اول اینکه نشان می‌دهد مردم نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و با حضور خود اعتمادشان را به ساختارها، با وجود همه انتقادات و گلایه‌ها، ابراز می‌کنند و حاضرند برای بهبود وضعیت فعلی پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و کسانی را انتخاب کنند که در این مسیر اصلاحی گام بردارند.

دبیر کل حزب سبز ابراز کرد: دوم اینکه اقتدار نظام به میزان مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها بستگی دارد و حضور حداکثری اقتدار ملی را تقویت می‌کند. سومین پیام حضور گسترده مردم این است که امکان و راه نفوذ و خودنمایی دشمنان را می‌بندد و از این طریق استقلال، آزادی و قدرت ملی حفظ می‌شود و ارتقا می‌یابد.

وی یادآور شد: تأکید مقام معظم رهبری به ویژه در نماز جمعه اخیر مبنی بر مشارکت حداکثری نیز از این جهت است که طبق آموزه‌های قرآن فقط و فقط مردم می‌توانند تغییر ایجاد کنند و شرایط کشور را بهبود ببخشند.

اهمیت مضاعف انتخابات آتی مجلس

کنعانی مقدم درباره اهمیت مضاعف انتخابات مجلس با توجه به تشدید فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا از یک سو و افزایش اقدامات تنش آفرین اروپا از سوی دیگر گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه اخیر بر قوی شدن کشور تأکید کردند و یکی از مؤلفه‌های قدرت‌آفرینی یک کشور، مردم و حمایت آنها از نظام سیاسی است و اگر حضور و مشارکت مردم به ویژه در انتخابات ضعیف شود و کاهش پیدا کند این دشمن را به طمع می‌اندازد که فشار حداکثری را تشدید کند و بر حجم تحریم‌ها و تهدیدهای خود بیفزاید تا شورش از درون و حمایت از بیرون براساس تحلیل آنها شکل بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از این منظر حضور و مشارکت مردم در انتخابات پیش رو عملاً این طراحی را خنثی می‌کند. لذا آنها وقتی مشاهده کنند مردم در انتخابات حضور گسترده پیدا کرده‌اند و به نظام سیاسی اعتماد دارند و خود را تأثیرگذار می‌دانند عقب‌نشینی خواهند کرد و این امری است که بارها تجربه شده و دشمنان همواره نزدیک ایام انتخابات موج ناامیدی و عدم مشارکت را مطرح می‌کنند و بر این موج سوار می‌شوند. اما تجربه نشان داده ملت ایران در بزنگاه‌ها و لحظات حساس دسیسه‌های دشمن را ناکام می‌گذارد.

لوازم تحقق مجلس کارآمد و در تراز انقلاب

کنعانی مقدم درباره مسئله تنوع و تکثر دیدگاه‌ها در میان نامزدها به مثابه لازمه اساسی تحقق مشارکت حداکثری گفت: تنوع سلایق و گرایش افراد در معرض انتخاب می‌تواند طیف مشارکت کنندگان در انتخابات را گسترش دهد. بالاخره مردم می‌خواهند افرادی را انتخاب کنند که با افکار و اندیشه‌های آن‌ها تطبیق و نزدیکی بیشتری داشته باشد. لذا تنوع و تکثر در میان نامزدها زمینه حداکثری شدن مشارکت را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: از طرفی اگر قرار است یک مجلس کارآمد و در تراز انقلاب شکل بگیرد که گام دوم انقلاب را با قدرت بردارد و مطالبات مردم را دنبال کند قطعاً باید افراد اصلح و مقبول انتخاب شوند تا هم کارایی داشته و هم مورد قبول مردم قرار گیرند. پس مردم اگر اصلح و مقبول بودن را ملاک و معیار انتخاب خود قرار دهند، می‌توانند در میان نامردهای انتخابات، افراد مدنظر خود را برگزینند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha