فضای مجازی میزان سم آفلاتوکسین را افزایش داد
کد خبر: 3873765
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
یک کارشناس صنایع غذایی بیان کرد:

فضای مجازی میزان سم آفلاتوکسین را افزایش داد

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به نگرانی‌های اخیر در رابطه با وجود سم آفلاتوکسین در لبنیات اظهار کرد: میزان آفلاتوکسین در حال حاضر در بیشتر لبنیات کشور استاندارد و کنترل شده است؛ اما آنچه مردم را نگران کرد، بیشتر جوی است که در فضای مجازی به آن دامن زده شد.

میزان آفلاتوکسین در بیشتر لبنیات صنعتی کشور استاندارد و کنترل شده استداوود فرج زاده، کارشناس تغذیه و صنایع غذایی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به نگرانی‌های اخیری که در رابطه با سم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، اظهار کرد: سم آفلاتوکسین در اکثر لبنیات‌ها وجود دارد، اما وجود آن مهم نیست بلکه میزان آن برای سلامت مهم است.

فرج زاده بیان کرد: بسته به تغذیه دام در فصلی که علوفه تازه وجود دارد، مقدار این سم بسیار کم و ناچیز است در فصلی که علوفه تازه نیست برخی دام‌داری‌ها به ویژه دام‌داری‌های غیر صنعتی در کنار شهر‌ها از علوفه کپک زده و یا نان کپک زده برای تغذیه دام استفاده می‌کنند به همین دلیل میزان آفلاتوکسین افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) تأکید کرد: میزان این سم باید در حد استاندارد و کنترل شده باشد و سازمان‌های ذی‌ربط باید آن را کنترل کنند، این سم تنها در لبنیات تولیدی کشور ما نیست در تمامی کشور‌های پیشرفته مانند آلمان نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: آفلاتوکسین انواع مختلفی دارد، که برخی از آن‌ها در حرارت زمان پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون از بین رفته و برخی از انواع دیگر به حرارت مقاوم هستند. اداره کل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا دارو و سازمان نظام پزشکی موظف به کنترل شرایط بهداشتی هستند، در کارخانه‌ های لبنیات سازی یا دام‌پروری‌های صنعتی که مسئول کنترل کیفی هستند و دامپزشک دارند این کنترل صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست.

فرج‌زاده یادآور شد: دام‌پروری‌های صنعتی اگر میزان آفلاتوکسین را کنترل نکنند به دام خود آسیب می‌زنند لذا هیچ دامداری حاضر نیست غذای آلوده به دام چند میلیونی داده و آن را آلوده کند.

وی با بیان اینکه کسی تقلب در برخی صنایع غذایی را انکار نمی‌کند، افزود: اما در حال حاضر این سخنان در رابطه با آفلاتوکسین غیر علمی و غیر فنی بوده و بیشتر جوی است که در فضای مجازی به آن دامن زده شده است و مردم را نگران می‌کند در حالیکه تمامی لبنیاتی که با مجوز سازمان غذا و دارو پخش می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد میزان کنترل شده و استانداردی دارد. 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهمن فرج زاده الان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۰۲:۲۷
0
0
بسیار جامع وکاربردی میباشد . و واقعا باعث افتخار کشور ماست که اشخاص متخصص و صاحب نظر دانسته هایشان را منتقل میکنند
captcha