اعلام رتبه تمامی شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن / نیت حضور قرب الهی باشد
کد خبر: 3874088
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
مرضیه دانشی‌کهن در رابطه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) پیشنهاد داد:

اعلام رتبه تمامی شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن / نیت حضور قرب الهی باشد

گروه مسابقات ــ استاد راهنمای رشته حفظ 10 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) ضمن طرح پیشنهاد اعلام رتبه تمامی متسابقان، از شرکت‌کنندگان در این مسابقات خواست تا با نیت قرب الهی در مسابقات شرکت کنند نه برای دریافت جایزه.

به گزارش ایکنا؛ مرضیه دانشی‌کهن، استاد راهنمای رشته حفظ 10 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که حافظ کل قرآن کریم و دارای مدرک دکترای رشته مهندسی پزشکی است، ضمن مطرح کردن پیشنهاد خود به مسئولان اجرایی مسابقات جهت سطح‌بندی و اعلام رتبه تمامی متسابقان، از شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها خواست تا با نیت قرب الهی شرکت کنند نه برای دریافت جایزه. در ادامه با این فعال قرآنی آشنا می‌شویم؛

ایکنا ــ خود را به طور کامل معرفی کرده و درباره پیشینیه فعالیت‌های قرآنی خود بگویید. برای چندمین بار حضور داشتید و چه رتبه‌هایی دریافت کردید؟
مرضیه دانشی‌کهن، حافظ کل قرآن، استاد، مدرس و داور مسابقات هستم و در سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز به عنوان استادراهنما در رشته حفظ 10 جزء حضور دارم که در این رابطه نکات فنی و مشاوره‌های ویژه در رابطه با حفظ قرآن را در اختیار شرکت‌کنندگان عزیز قرار می‌دهم.

بنده دارای مدرک دکترای رشته مهندسی پزشکی بوده و البته پیش از آغاز تحصیل و در سن پنج‌سالگی به قرآن علاقه‌مند شدم که با تلاش‌های فراوان مادر که خود از جامعه حوزویان بود، توانستم تا در دوران راهنمایی تحصیلی و به روش مرور آیات، حافظ کل قرآن شوم. از همان دوران نیز در مسابقات مختلف قرآنی نظیر مسابقات اوقاف، جشنواره ملی دانشجویان و ... شرکت کرده و رتبه‌های مختلف کشوری را در این مسابقات به دست آوردم. همچنین، امسال نیز تواستم تا در رشته حفظ 20 جزء مسابقات سراسری قرآن اوقاف رتبه شایسته تقدیر را کسب کنم.

ایکنا ــ نظرتان در رابطه با سطح این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چیست؟
متسابقانی که در رشته حفظ 10 جزء قرآن شرکت کرده‌اند، معمولا تازه موفق به حفظ کردن این بخش از قرآن شده‌اند و حافظ کل نیستند. به همین دلیل از ایشان خیلی انتظار ارائه یک حفظ عالی نداریم. اغلب ایشان حسن تلاوت خوبی ندارند و تا حال حاضر نیز هنوز کسی موفق به دریافت نمره 100 در این زمینه نشده است.
باید زمینه‌ای فراهم شود تا در مؤسسات قرآنی و جلسات قرآن بر این موضوع تأکید شود که شرکت‌کنندگان در کنار حفظ قرآن، آموزش ترتیل را هم فرا بگیرند و تنها به ساده‌خوانی و روان‌خوانی متکی نباشند. متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از متسابقان در زمینه تجوید خیلی کم کار کرده‌اند که این امر مطلوب نیست.

ایکنا ــ در رابطه با تفاوت‌های موجود مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته توضیح دهید.
اضافه شدن استادراهنما به بخش داوری این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، یکی از رویدادهای نو و تازه است که سال‌های کذشته وجود نداشت. وجود این استادراهنما کمک بسیار خوبی برای متسابقان است تا هر نوع سؤال و یا اشکالی داشته باشند، به استاد راهنما مراجعه کرده و در جریان مشکلات و اشکالات خود قرار گیرند.
بهره‌گیری از استادراهنما بازخوردهای بسیار خوب و زیادی از سوی متسابقان و مخاطبان این مسابقات داشته است و همه عزیزان از این امر راضی هستند. شرکت‌کنندگان از این طریق با ضعف خود به ویژه در مورد حسن تلاوت‌ها آشنا می‌شوند و به این موضوع پی می‌برند که این دوره مسابقات باید برای ایشان تجربه‌ای باشد تا بدانند و درک کنند که در کجای کار قرار دارند.

بنده همچنین، به مسئولان اجرایی مسابقات پیشنهاد دادم که امتیاز تمامی متسابقان بعد از مسابقات در اختیار ایشان قرار داده شود که سطح ایشان در بین تمامی شرکت‌کنندگان مشخص شود و بدانند که در بین تمامی شرکت‌کنندگان چه رتبه‌ای را به دست آورده‌اند. این امر باعث می‌شود که این عزیزان برای سال بعد با هدف ارتقای بیشتر خود در مسابقات شرکت کنند و با سطح‌بندی که انجام می‌شود، بدانند که در چه سطحی از دانش قرآنی قرار دارند.

البته در وهله اول باید هدف از مسابقات مشخص شود. اگر هدف از حضور در مسابقات تنها کسب جایزه و رتبه باشد، این امر اصلاً مطلوب نیست. متسابقان باید با این دید وارد مسابقات شوند که دانش قرآنی خود را سال به سال بهتر کنند و بر دانش علوم قرآنی خود بیفزایند. مطمئنا اگر هدف شرکت‌کنندگان قرب الهی باشد، خداوند متعال نیز به ایشان کمک کرده و آن‌ها را در راه پیمودن مسیر کمال قرآنی همراهی خواهد کرد.

ایکنا ــ نقش خیرين در پشتيبانی حركت‌های قرآنی را بیان کنید.
مسابقاتی مانند مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه همانند مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این سطح از شرکت‌کنندگان را ندارد؛ چراکه مسابقات اوقاف دارای سطح بالاتری است، ولی در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) چون همه می‌دانند که در نهایت حتی به میزان حداقلی هم که باشد همراه با اعطای جوایز تشویق می‌شوند، ترغیب می‌شوند تا در مسابقات شرکت کرده و جایزه بگیرند.
همچنین، افراد با سن بالا نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند و دانش قرآنی را در معرض امتحان قرار دهند. اگر خیّران بزرگوار کشور در این عرصه وارد شده و مشارکت کنند، حتما از اینکه در این فعالیت‌های قرآنی مشارکت کرده‌اند، احساس رضایت خواهند داشت.

ایکنا ــ درباره نقش بانوان در فعالیت‌های قرآنی بگویید.
بانوان به دلیل اینکه وقت آزادتری نسبت به آقایان دارند و اکثرا نیز مسئولیت سنگینی بر عهده ندارند، می‌‌توانند فعالیت‌های بیشتری در حوزه قرآنی داشته باشند. بانوان عزیز می‌توانند از معارف عمیق کتاب خدا بهره‌های فراوانی برده و با همنشینی با قرآن به آرامش دست پیدا کنند. قرآن، منبع بسیار خوبی برای تربیت فرزندان است که بانوان عزیز ما می‌توانند از این نور عظیم الهی استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha