حضور 64 هزار نفر در طرح اندیشه‌های بنیادین/ برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن طرح
کد خبر: 3874229
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین خبر داد:

حضور 64 هزار نفر در طرح اندیشه‌های بنیادین/ برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن طرح

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین(مآب) با بیان اینکه در حال تلاش برای بین‌المللی کردن اجرای طرح اندیشه‌های بنیادین هستیم، گفت: از سال 1375 تاکنون بیش از 64 هزار نفر از اقشار دانشگاهی و حوزوی در این طرح حضور یافته‌اند.

حضور 64 هزار نفر در طرح اندیشه‌های بنیادین/ برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن طرحبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین(مآب) مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این مرکز برای آموزش اندیشه‌های بنیادین اسلامی تأسیس شده و پیشینه تأسیس آن هم به سال‌های دهه 70 باز می‌گردد. در آن دوره فرمانده وقت سپاه درخواستی را به رهبر انقلاب مبنی بر برگزاری آشنایی دانشجویان با اندیشه‌های بنیادین اسلامی ارائه می‌دهد و ایشان هم فرمانده سپاه را به آیت‌الله مصباح یزدی ارجاع می‌دهند. 

وی با بیان اینکه از برگزاری دوره اول این طرح بیش از 20 سال می‌گذرد افزود: در اولین دوره این طرح، بزرگانی مانند آیت‌الله مصباح یزدی، جوادی آملی به تدریس مباحث پرداختند و از سال 75 تاکنون این دوره به صورت متمرکز در قالب 40 الی 45 روز برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف و طلاب حوزه و اساتید برگزار شده است.

وی اظهار کرد: به مرور زمان با بازخوردگیری و آثار مثبت این طرح، برنامه آرام آرام از لحاظ مخاطب توسعه یافت و برای استادان دانشگاه هم در قالب طرح حکمت برگزار شد، همچنین این طرح برای فرهنگیان، بنیاد ملی نخبگان و اقشار دیگر به خصوص در سطح استان‌ها برگزار شده است.

شرکت 64 هزار نفر در طرح اندیشه‌های بنیادین

ابوطالبی تصریح کرد: همچنین طرح سلمان برای مدیران دولتی هم برگزار شد و به صورت موردی هم سازمان‌های خاص و برخی ادارات متقاضی برگزاری این دوره‌ها بودند؛ همچنین چند دوره دانش‌آموزی برگزار و در طول 24 سال برگزاری، بیش از 64 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌‌اند.

وی افزود: هدف اصلی طرح تثبیت اندیشه بنیادین اسلامی و پاسخ به شبهات جدید است؛ لذا در این راستا نیاز بود که برخی کتب هم بازتولید شوند؛ هم اکنون شش کتاب در قالب 12 واحد طراحی شده و به مباحث مختلف می‌پردازد.

رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین(مآب) موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این شش جلد مجموعه بهم پیوسته در قالب یک نظام فکری است که از انتزاعی و نظری‌ترین مباحث که معرفتی است، آغاز و سپس مباحث توحید با نگاه فلسفی و علمی طرح می‌شود؛ مباحث انسان‌شناسی، فلسفه اخلاق هم از دیگر مباحث مطرح در این آثار است؛ همچنین بعد از اینکه فلسفه اخلاق روشن شد سراغ فلسفه حقوق می‌رویم و معیار قانون‌گذاری در قالب این بحث تبیین و به سؤالات و شبهات پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مثلاً برخی قوانین اسلام را بر عدم تطبیق با حقوق بشر به خصوص در بحث زن و خانواده متهم می‌کنند، افزود: در این طرح نحوه اجرای این حقوق و فلسفه حقوق همچنین بحث حکومت و نگاه اسلام به حکومت و ضرورت ولایت فقیه برای اجرای احکام اسلامی مطرح می‌شود.

ابوطالبی با بیان اینکه فلسفه سیاست و کارآمدی نظام سیاسی از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این دوره است، اظهار کرد: این شش جلد یک نظام فکری در اختیار ما قرار می‌دهد که انسان بداند از کجا آمده و به کجا می‌خواهد برود و برای این مسیر نیاز به چه مبانی و افکار و اندیشه و رفتارهایی دارد.

طرح مباحث با روش عقلی

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر این شش جلد طرح مباحث به صورت عقلی است بیان کرد: در این مباحث کمتر به آیه و روایت استدلال شده و بیشتر بر روی بحث عقلی تمرکز می‌شود و همین مسئله عامل جذابیت مطالب این طرح است.

رئیس مرکز اندیشه‌های بنیادین با بیان اینکه این طرح در واقع محتوایی یکبار برای همیشه است، تصریح کرد: کسی که یکبار در این دوره حضور دارد می‌تواند راه و مسیرش را مشخص و یک بار برای همیشه با خودش تعیین تکلیف کند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال بین‌المللی شدن مخاطبان این طرح هستیم، افزود: از این رو تلاش داریم تا در عرصه بین‌المللی طرح را توسعه دهیم همچنین در داخل حتی برای سایر گروه‌های مردمی غیر از دانشجویان و استادان و طلاب برگزار کنیم و به مردم عادی و دانش‌آموزان و ... تسری دهیم.

وی با اشاره به بازتاب های عجیب و تکان‌دهنده مباحث این طرح اضافه کرد: دانشجویانی بوده‌اند که اولین نماز زندگیشان را در این طرح خوانده‌اند؛ یا طلبه‌ای داشته‌ایم که برای ما نوشته زیارت ائمه بعد از حضور من در این طرح جلوه دیگری برایم دارد.

دوره تربیت مربی

ابوطالبی با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مربی و مدرس طرح ولایت بیان کرد: در عرصه بین‌المللی هم برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم دامنه مخاطبان را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های دانش‌آموزی به صورت موردی برگزار شده است، افزود: این طرح برای چهار سطح پایین‌تر از طلبگی و دانشجویی در حال تدوین است؛ یکی از سطوح برای کودکان و نوجوانان است؛ سطح دیگر برای دوره دوم تا ششم ابتدایی؛ سطح سوم برای متوسطه اول و سطح دیگر هم برای متوسطه سوم است و کار تألیف این آثار تا خردادماه خاتمه خواهد یافت.

همکاری 300 استاد

وی با اشاره به همکاری 300 استاد در اجرای این طرح افزود: خودخوان کردن متون از دیگر طرح‌هایی است که در دست اقدام است چون روند محتوای کنونی به گونه‌ای است که باید تدریس شود؛ همچنین قرار است شش کتاب را در 240 کلیپ ده دقیقه‌ای تولید کرده و نشر دهیم. حتی برای مقطع دانش‌آموزی بازی‌های مناسب با مفاهیم را در حال تولید کردن هستیم تا مفاهیم در قالب بازی منتقل شود.

ابوطالبی با اشاره به اجرای یک دوره طرح به زبان انگلیسی تصریح کرد: این طرح هم‌اکنون در حال اجرا است و بازتاب خوبی هم داشته است. همچنین آیت‌الله مصباح هم به زبان عربی یکدوره از چکیده مباحث را برای مسئولان حزب الله در لبنان ارائه دادند.

وی افزود: در حال فراخوان تربیت مدرس و مربی زبان های عربی و انگلیسی هم برای اجرای این طرح هستیم.

ابوطالبی با بیان اینکه کتب ناظر به شبهات روز نوشته شده است، افزود: بحث تعمیق و تثبیت با ارتباط گیری با مخاطبان طرح‌ها از جمله کارهایی است که باید دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha