اویغورهای ساکن عربستان؛ نگران وضعیت آینده
کد خبر: 3874268
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

اویغورهای ساکن عربستان؛ نگران وضعیت آینده

گروه بین‌الملل ــ چند صد نفر از اویغورهای چین در عربستان سکونت دارند که با نزدیک‌تر شدن روابط پکن و ریاض با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و از آینده خود نگران هستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی داون، یک دانشجوی اویغور که در عربستان تحصیل می‌کند با چشمانی گریان گذرنامه چینی خود را در دست دارد که اعتبار آن مدت‌هاست منقضی شده است. وی که از نزدیکی روابط عربستان و چین نگران است به آینده خود هیچ امیدی ندارد.

سفارت چین در عربستان در چارچوب سیاست فشار آوردن بر کشورهای مختلف برای مجبور کردن اویغورها به بازگشت به چین، تمدید گذرنامه آنها را از دو سال قبل متوقف کرده است.

ده‌ها خانواده اویغور در عربستان زندگی می‌کنند که اعتبار گذرنامه‌های آنها گذشته یا نزدیک به تمام شدن است و از بازگشت به چین واهمه دارند.

یک دانشجوی علوم دینی که در مدینه تحصیل می‌کند و اعتبار گذرنامه‌اش در سال 2018 تمام شده، می‌گوید حتی حیوانات در بعضی کشورها گذرنامه دارند.
 
وی افزود: آنها یا باید گذرنامه من را تمدید کنند یا اجازه دهند ملیت چینی خود را لغو کنم. آنها طوری رفتار می‌کنند که ما احساس می‌کنیم انسان‌های بی‌ارزشی هستیم.

سال گذشته گروهی از دانشجویان اویغور در نامه‌ای خطاب به کنسولگری چین در جده پرسیدند چرا گذرنامه‌های افراد متعلق به قوم هان تمدید می‌شود اما درخواست تمدید گذرنامه اویغورها رد می‌شود؟ ما دو سال است نتوانسته‌ایم با پدر و مادر خود تماس بگیریم. شنیده‌ایم آنها به خاطر اینکه ما در عربستان تحصیل می‌کنیم، زندانی شده‌اند.
 
محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سال گذشته گفت عربستان از حق چین برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم حمایت می‌کند. در مقابل، چین در قضیه قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی که رسوایی بن سلمان را درپی داشت و با محکومیت جهانی روبرو شد، از عربستان حمایت کرد.

بیشتر اویغورهایی که در عربستان زندگی می‌کنند دانشجو، بازرگان یا پناهجو هستند. فعالان حقوق بشری می‌گویند که حدود یک میلیون مسلمان اویغور از  سال ۲۰۱۷ در اردوگاه‌های واقع در سین کیانگ در بازداشت به سر می‌برند.
 
انتهای پیام
captcha