حجیت، کارآمدی و انسجام سه ویژگی علم اسلامی است/ تصویب 13 کلان‌برنامه در میز توسعه
کد خبر: 3874634
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

حجیت، کارآمدی و انسجام سه ویژگی علم اسلامی است/ تصویب 13 کلان‌برنامه در میز توسعه

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو پژوهشکده اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: از دهه هشتاد تلاش‌های بسیار خوبی برای موضوع اخلاق انجام شده، ولی هنوز هم حق آن ادا نشده است.

حجیت، کارآمدی و انسجام سه ویژگی علم اسلامی است/ تصویب 13 کلان برنامه در میز توسعه علوم اسلامیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، عضو پژوهشکده اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و ناظر دوره‌های اخلاق‌پژوهی، هفتم بهمن‌ماه در نشست روشمندسازی علوم اسلامی گفت: در تاریخ فعالیت‌های حوزوی، در موضوعات فقهی، کلامی و اعتقادی پژوهش‌های فراوانی صورت گرفته و این علوم، پرونده قطوری از میراث گذشتگان و معاصران دارد.

وی افزود: نهادهای مختلف آموزشی و پژوهشی فعال و گسترده‌ای در این عرصه کار می‌کنند و ثمره آنان تحقیقات زیادی است که به جامعه عرضه شده است.

عالم‌زاده نوری اظهار کرد: حوزه در کنار این همه تلاش‌های فقهی و کلامی کمتر به اخلاق پرداخته و حق اخلاق ادا نشده است؛ در اوایل دهه هشتاد هیچ مرکز علمی و آموزشی و پژوهشی در زمینه اخلاق در حوزه وجود نداشت و پژوهشکده اخلاق و معنویت دفتر تبلیغات برای رفع این خلأ شکل گرفت و متعاقب آن هم مراکز آموزشی و پژوهشی متعدد ایجاد شد.

وی با بیان اینکه روشمندسازی علم اخلاق نیازمند تلاش‌های زیادی است، تصریح کرد: قرآن در سوره مبارکه جمعه، تزکیه جان انسان‌ها را هدف بعثت شمرده است؛ در روایت داریم که پیامبر برای مکارم اخلاق مبعوث شده، چون انسان تزکیه یافته، گردن طاغوت را می‌زند و توحید را مستقر می‌کند.

این استاد حوزه با تأکید بر پرهیز از مباحث ذوقی و کلیشه‌ای، اخباری‌گری و تأثر از تفکرات یونانی در مباحث اخلاقی اظهار کرد: علم در صورتی اسلامی است که سه ویژگی را داشته باشد؛ عقلانیت و انسجام درونی؛ کارآمدی و قدرت پاسخگویی به مسایل واقعی و حجیت و استناد لازم؛ پژوهشکده اخلاق و معنویت برای تامین این سه وصف در علم اخلاق تأسیس شد.

عالم‌زاده نوری با اشاره به برپایی کارگاه‌های اخلاق‌پژوهی در قالب طرح روشمندسازی علوم اسلامی افزود: الهیات اخلاق و رابطه علم اخلاق با متون اسلامی، تربیت اخلاقی، مطالعات معنویت اسلامی و اخلاق کاربردی و حرفه‌ای چهار محوری است که در کارگاه‌های اخلاق‌پژوهی به بحث و آموزش گذاشته می‌شوند.

وی افزود: 7 کارگاه، سه هم‌اندیشی و سه میزگرد در راستای ارائه مباحث اخلاق‌پژوهی در ماه‌های باقیمانده سال جاری و نیمه اول سال آینده برگزار خواهیم کرد.

تصویب 13 کلان برنامه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی آصف‌آگاه، دبیر میز توسعه وتوانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در این نشست گفت: دفتر تبلیغات از سال 90 رویکرد مسئله‌محوری را در پیش گرفت و 15 مسئله کلیدی علمی و فرهنگی را در اولویت خود قرار داد.

حجیت، کارآمدی و انسجام سه ویژگی علم اسلامی است/ تصویب 13 کلان برنامه در میز توسعه علوم اسلامی

وی افزود: در سال 92 چهار قطب علمی و فرهنگی تشکیل شده و هر کدام از قطب‌ها دارای دو یا سه میز هستند که یکی از آن‌ها میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی است؛ کار میزها شناسایی، توصیف، برنامه ریزی راهبردی برای حل مسایل و تولید بسته عملیاتی برای حل مسئله ارایه می‌کنند.

آصف‌آگاه با اشاره به بررسی مشق اجتهاد در این میز افزود: یکی از مسائل ما در این میز ضعف تولیدات علوم اسلامی متناسب با نیازهای دوره معاصر و ضعف نظام‌های پشتیبان و ضعف مرجیعت علوم اسلامی است.

دبیر میز توسعه و توانمندی‌سازی علوم اسلامی تصریح کرد: 13 کلان‌برنامه در این میز تصویب شد که تقویت و توسعه رویکرد و روش اجتهادی در علوم اسلامی و رویکرد توسعه مقارن و مضاف در علوم اسلامی از جمله آن‌ها است.

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی حوزه این است که مهارت‌های تحقیق به درستی آموزش دادده نشده است و طلاب به صورت فنی و حرفه‌ای با بحث تحقیق آشنا نیستند که سعی داریم در این میز این مهارت‌ها را فراگیر کنیم.

آصف آگاه با بیان اینکه هدف طرح توسعه دانش اخلاق و تربیت اسلامی و توانمندسازی پژوهشگران اخلاق در شناسایی نیازها و تبدیل آن به مسئله است، افزود: خروجی طرح شامل نظام سرفصل‌ها و مسائل فقه اخلاق، مجموعه گفت‌و‌گوها، پیوست‌نگاری و معرفی نظریه و نقد آن‌ها و ایده‌های کاربردی همچنین تحلیل و حل مسئله خواهد بود؛ یکی از مهمترین خروجی کارگاه این است که محققان اخلاقی برای تحقیق و نگارش خوب تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha