سوزاندن کتاب پزشکی همچنان در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3874647
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

سوزاندن کتاب پزشکی همچنان در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون از سوی روحانی مدافع طب سنتی همچنان در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها قرار دارد.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز دوشنبه 7 بهمن‌ماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 14 امروز تعداد شش خبر با عناوین «گوشه‌ای از فضایل حضرت زهرا(س) از منظر حجت‌الاسلام قرائتی»، «یاس مدینه جدید‌ترین اثر گروه بشارت تقدیم به حضرت زهرا(س)+صوت»، «حضرت آیت‌الله سبحانی: هر نوع تعرض به کتاب‌های علوم طبیعی بر خلاف روح اسلام است»، «نظر دین درباره یافته‌های تجربی/ بسیاری از روایات پزشکی غیرقابل استناد است»، «کتاب‌سوزی منطق اسلام نیست/ اصل ماجرا، فرعی است!» و «تلاوت ترتیل صفحه ۲۸۲ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا تا این ساعت هیچ خبری منتشر نکرده است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «واکنش آیت‌الله سبحانی به آتش زدن کتاب پزشکی توسط تبریزیان» آمده است: در پی آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی از سوی یک روحانی که در زمینه طب اسلامی، فعالیت دارد، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده اند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ». مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علوم دینی نیست، بلکه دانش‌‌هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت‌های خلقت که خداوند منان در نهاد موجودات قرار داده است. بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات و علل و معالیل آنها، کاملاً محترم است هر چند که محتمل است که برخی از آنها ناصواب باشد. اما این تلاش‌های آمیخته با درست و نادرست سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌ شود.
بنابراین کتاب‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌ها نگاشته می‌شود، از احترام کامل برخوردار است و هر نوع تعرض به آنها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندایده‌ای است، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه‌‌ها بر اساس انگیزه‌های غلط طمعه حریق شده است.
هفت خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «جایت خالی نیست، دست ما کوتاه شده حاج قاسم»، «تجمع عزاداران فاطمی شهر ری در بقعه شیخ صدوق»، « امام‌خمینی با نترسی حاصل از اتصال به خدا بر تقابل با مستکبران تمرکز داشت»، «بخشی از سیره حضرت زهرا(ع) از روی عمد نوشته نشد/ جامعه ما به‌دور از تربیت اسلامی است»، «منطق قرآنیِ حضرت زهرا در واکنش به عهدشکنان غدیر»، «حاج قاسم با کسب صفات فاطمی آسمانی شد/ شهادت سردار سلیمانی را با منطق زینب(س) ببینیم» و «ماجرای شیعه شدن جمعی از مردم الجزایر در یادبود شهید سلیمانی + فیلم» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز صرفاً یک خبر با عنوان «کامل‌ترین نسخه از طوفان البکاء منتشر شد» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: ازجمله موضوعاتِ فرهنگِ شیعی و متعاقباً یکی از رسالت‌های پژوهشگران حوزه تاریخ، احیاء متونِ مراثی ائمه اطهار(ع)، محسوب می‌شود. یکی از آثار فاخر در زمینه مرثیه سرایی فارسی در رثای خاندان پیامبر(ص)، اثری متعلق به‌دوره قاجار تحت عنوان طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء، اثر ادیب و شاعر برجسته، میرزا محمد ابراهیم بن محمدباقر جوهری(وفات 1253ق) است.
طُوفان البُکاء ـ که سرایش آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های 1245 الی 1247ق پایان یافته است ـ برای نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سربی و سنگی به ایران، در شمارگان گسترده منتشر شد. با توجه به انتشار این اثر در سال‌های مختلف تا پایانِ دوره پهلوی اول ـ که نشان‌گر خواستِ فزاینده از سوی مخاطبان است ـ تاکنون تلاشی برای احیاء علمی و تخصصی آن صورت نگرفته است و باوجود انتشار چندباره این اثر از 1326 تا 1390ش، با ضعف‌هایی عمده و مکرر و صرفاً با نگاهی تجاری و فارغ از تخصص‌گرایی از سوی ناشرین همراه بوده است.

بر این اساس، مصطفی لعل شاطری برای نخستین بار با بررسی نسخه های خطی و چاپ سربی و سنگی موثقِ قابل دسترس، به ارائه متنی منسجم و کامل از طوفان البکاء پرداخته است. این اثر متشکل از دوازده مجلس و طی آن به مصایب پیامبر(ص)، حضرت زهرا(ع) و امامان شیعه با تاکید بر امام حسین(ع) پرداخته است. «طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء» اثر جوهری، به کوشش مصطفی لعل شاطری و با پیشگفتار اولریش مارزلف و علی بوذری در قطع وزیری،(783 صفحه) به شمارگان 1000 و به قیمت 145000 تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز دو خبر با عناوین «برنامه هیئت‌ها در ایام شهادت «حضرت زهرا(س)»»، و «تحول جایگاه زنان در جامعه توسط «حضرت زهرا(س)»/«صدیقه کبری(س)» مدرس و مفسر برجسته قرآن بودند» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «فراخوان ارسال طرح و ایده نمایشگاه بین‌المللی قرآن تا ۵ اسفندماه» آمده است: بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ هم‌زمان با ایام نورانی ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و بار دیگر قرآنیان کشور در محفلی نورانی و معنوی میزبان علاقمندان کتاب خدا خواهند بود. بر این اساس و به‌منظور برگزاری هر چه پربارتر و باشکوه‌تر بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور، از همه صاحب‌نظران، فعالان قرآنی و سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی دعوت می‌شود با ارسال طرح‌ها و ایده‌هایی نوآورانه، برگزارکنندگان این نمایشگاه را یاری کنند و در این آوردگاه بزرگ فرهنگ دینی سهیم و نقش‌آفرین باشند.
در این دوره از نمایشگاه با تأکید بر سیاست‌هایی چون نوآوری، خدمات‌محوری، تکریم مخاطبان و بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی تلاش خواهد شد ضمن مدیریت بهتر منابع و کاهش هزینه‌ها، از طرح‌های ابتکاری و جذاب، به‌ویژه در بخش کودکان و نوجوانان، حمایت شود. صاحبان طرح و ایده از هفتم بهمن‌ماه تا پنجم اسفندماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه اینترنتی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌نشانی iqfa.ir طرح نامه‌های مربوط را دریافت، تکمیل و ارسال کنند. لازم به ذکر است طرح‌هایی که زودتر به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شود در اولویت بررسی و حمایت قرار خواهد گرفت.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب»، «بازنگری در آیین‌نامه کمک هزینه دانشجویان قاری و حافظ قرآن» و «آغاز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن از ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۹» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

چهار خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز استان‌ها برگزار شد»، «مداحی مهدی رسولی در محضر رهبر معظم انقلاب + فیلم و صوت»، «حدیث حضرت زهرا(س) درباره ثمره اطاعت و تبعیت از امام» و «گلچین مداحی فاطمیه دوم ۹۸ با نوای مداحان اهل بیت(ع) + دانلود» هستند.

ایسنا

هشت خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل ««یهودیت از لابه‌لای متون» بررسی شد»، «طرح «مشق اجتهاد» با رویکرد فقه اخلاقی پیگیری می‌شود»، «کتاب سوزی یادآور دانش‌ستیزی و دانشمندسوزی قرون وسطی است»، «آغاز ثبت‌نام آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در یزد»، «مسئولیت پذیری اصل جدا نشدنی از دین اسلام است»، «سونامی اطلاعات جنگ نرم را بسیار سخت کرده است»، «برنامه‌های بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد» و «سوگواره فاطمی در ستاد سپاه استان تهران برگزار شد» هستند.

انتهای پیام
captcha