اسناد بالادستی بدون تفاهم حداکثری، نتیجه‌بخش نیست/ وحی؛ بهترین تکیه‌گاه برای اسناد
کد خبر: 3875025
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

اسناد بالادستی بدون تفاهم حداکثری، نتیجه‌بخش نیست/ وحی؛ بهترین تکیه‌گاه برای اسناد

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه زمانی اسناد کلان کشور حجیت لازم و قدرت تحریک فکر دارند که مستند به منابع وحیانی باشند، گفت: اسناد بالادستی بدون تفاهم حداکثری و قدرت تحریک فکر در مردم، نتیجه‌بخش نیست.

اسناد بالادستی بدون تفاهم حداکثری، نتیجه‌بخش نیست/ وحی؛ بهترین تکیه‌گاه برای اسنادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، هشتم بهمن‌ماه در نشست «حجیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در قم با طرح این سؤال که معنای حجیت چیست و توجه به حجیت چه فایده‌ای دارد؟ گفت: حجیت در فرهنگ شیعه استناد به ادبیات وحی و قرآن و روایات است، البته برخی خواسته‌اند عقل منبعی را هم به آن اضافه کنند، ولی این مسئله قابل نقد است.

وی با بیان اینکه رجوع به آیات و روایات، مراجعه به منبعی است که با اشراف بیان شده است، افزود: مثلا کسی که در مورد یک ساختمان اظهار نظر می‌کند؛ اگر این فرد سازنده ساختمان باشد یا فردی باشد که مدتی در آن رفت و آمد داشته، پیداست اظهارنظر سازنده، کارشناسی‌تر است؛ در امور اداره انسان و جامعه هم اتکاء به این اشراف مهم است، زیرا خداوند روابط اصلی و متغیرها را خودش ساخته و اشراف بر همه امور انسان دارد.

تکیه بر قرآن در سندنویسی، تکیه بر علم خطاناپذیر است

کشوری افزود: وقتی می‌گوییم باید حجیت را در همه مسائل در نظر بگیریم، یعنی باید به کسی اتکاء کنیم که به همه مسائل اشراف دارد و به لحاظ عقلی، انتخاب این راه که اتکاء به علوم خطاناپذیر است، فوائد زیادی برای ما دارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اضافه کرد: برداشت ما از وحی با اتکاء به مجموعه قواعد فقه البیان می‌تواند نظام‌مند و منسجم شود؛ این حجیت در حوزه فردی، به دست آوردن منجزیت و معذریت است.

کشوری با بیان اینکه فایده استفاده از حجیت در اداره جامعه چیست؟ اظهار کرد: من همیشه از مسئولان دعوت کرده‌ام که سری هم به حوزه بزنند و با قواعد مدیریت اداره جامعه که در دانشگاه‌های غربی وجود ندارد، ولی حوزه به آن رسیده، آشنا شوند. اگر ما به حجیت تکیه کنیم، قدرت تفاهم و تحریک فکر در جامعه ارتقاء خواهد یافت و اصطکاک کمتری میان افراد ایجاد می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: جامعه‌ای که مسئولانش براساس جبر، قوانینی بریزند و مردم اجرا کنند، آفاتی دارد مانند آنچه در قضیه بنزین دیدیم، ولی اگر تفاهم حداکثری و تحریک فکر و تفاهم با کارشناسان و مردم وجود داشته باشد، همراهی بیشتری در اداره کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: ما در اصل انقلاب، توانسته‌ایم در مورد اصل ایده جمهوری اسلامی تحریک فکر داشته باشیم که مثلاً در جنگ و ایجاد بسیج، حادثه مترقی اربعین، حادثه مهم و پیشرفته مدافعان حرم و ... رخ داد و همه به خاطر قدرت تفاهم فقیهی است که جامعه را اداره کرده است.

دولت از حوزه کمک بگیرد

کشوری تصریح کرد: ما در حوزه قم قواعدی را به دست آورده‌ایم که اگر در بدنه اجرایی به کار می‌رفت، این وضع کشور نبود؛ بارها به آقای نوبخت عرض کرده‌ام که اگر مدل برنامه و بودجه‌ای که می‌نویسید مبتنی بر نظریات حوزه و فقه باشد، شاهد این وضع نخواهیم بود، زیرا برنامه‌های فعلی ایجاد تفاهم نمی‌کند لذا چندان جنبه اجرا نمی‌یابد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار کرد: برنامه ششم توسعه به همین دلیل اجرایی نشد زیرا تفاهم حول این برنامه حتی با خود کارشناسان وزارتخانه‌ها صورت نگرفت، ولی اگر از فقه استفاده کردیم، تفاهم میان کارشناسان و مردم زیاد می‌شود و کشور معطل برنامه‌های غیراجرایی نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در اکثر سال‌ها احکام بودجه‌ای کشور اجرا نمی‌شود، لذا وقتی ما دعوت به حجیت می‌کنیم، دعوت به این است که برنامه‌ای نوشته شود که با نخبگان و مردم تفاهم صورت بگیرد. 

انتهای پیام
captcha