حوزه، خدمتگذاری لازم را به سند پیشرفت کشور نداشته است
کد خبر: 3875028
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد):

حوزه، خدمتگذاری لازم را به سند پیشرفت کشور نداشته است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) گفت: معتقدم کوشش بایسته از سوی مرکز الگوی پیشرفت و حوزه در بخش کارآمدی سند پیشرفت کشور ایفا نشده است.

حوزه، خدمتگذاری لازم به سند پیشرفت کشور را نداشته استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدآکوچکیان، رئیس مرکز استراتژیک توسعه(رشد) هشتم بهمن‌ماه در نشست «حجیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در قم  گفت: سند الگو نشانی از حضور دین در جهان مدرن است؛ امروز با گذشت 4 دهه از انقلاب این سند را شاهد هستیم و با قدردانی از اهتمام یک دهه‌ای نهادهای کشور در این زمینه، معتقدم بازخوانی سند دست کم در فرایندی چند مولفه‌ای باید انجام شود.

وی افزود: ما بیش از آنکه متوقع باشیم یک نهاد رسمی در این زمینه کاری کرده باشد، باید بررسی کنیم که حوزه علمیه در این عرصه چه کرده و سند ناظر به چه مولفه‌هایی از ساز و کار پیشرفت است و آیا توانسته ساز و کار رشد اندیشه معطوف به نظام مسائل جهان جدید و مدیریت دانش را پیشنهاد کند.

آکوچکیان با بیان اینکه حوزه علمیه با همه تلاش‌های صورت داده خدمتگذاری لازم را به سند پیشرفت نداشته است، تصریح کرد: آیا حوزه تفسیرنویسی در حوزه توانسته معطوف به تحول و پیشرفت باشد یا در عرصه فلسفه آیا پشتیبانی لازم از سند را داشته‌ایم؟ همچنین آیا حوزه فکر دینی نسبت به تدابیر سند، اهتمام لازم را ورزیده است؟

آکوچکیان با بیان اینکه فقه احکام ناظر به عمل است، ولی آیا توانسته ولایتمند تغییر کلان باشد؟ اظهار کرد: فقه جامع، می‌تواند متکفل تغییر و تحول واقع شود و نه فقه احکام فردی. همچنین باید ببینیم که سند چه مقدار می‌تواند در عینیت کارامد باشد؛ سند 1404 چه مقدار عملیاتی شده است؛ سند مهندسی فرهنگی و علمی کشور چه مقدار توانسته کارآیی داشته باشد؟ مراقب باشیم که سند پیشرفت هم این گونه نشود. بنابراین جای این سؤال است که آیا حیث کارآمدی سند تضمین شده است؟.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) اظهار کرد: ما قصد داریم براساس سنت قرآنی، جهان جدید را تدبیر کنیم، لذا باید ببینیم که حوزه فقه چه مقدار توانسته ضامن این موضوع باشد.

این پژوهشگر بیان کرد: اصلی‌ترین ماموریت حوزه، بازخوانی مبانی نظری حوزه الگوپژوهی پیشرفت است، ولی باید بیینیم که آیا فلسفه صدرایی می‌تواند فلسفه اقتصاد و امنیت و سیاست و ... را تدوین کند؟. امروز همچنان علم اصول، مرجع روش‌شناسی فقه است در حالی که در حوزه‌های  گوناگون دانشی باید اصول آن علوم را داشته باشیم؛ حتی باید روش‌شناسی علوم تجربی را هم وارد اصول کنیم.

آکوچکیان با بیان اینکه ما نیازمند بازخوانی جدی پارادایمی در فلسفه علوم هستیم، اظهار کرد: اگر حوزه، سودای حجیت الگو را دارد، باید بکوشد که آن بر مبنای تفسیر جامع باشد؛ از این رو باید ببینیم که نظام آموزشی و پژوهشی حوزه و دروس خارج امروز چه میزان پشتیبان مسائل و نیازهای کلان کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات و توسعه‌ای و دانشی و معارف بین‌رشته‌ای نیازمند اهتمام جدی هستیم افزود: حجیت به معنای آن است که میان سند و دلیلیت دین شناخت آن جمع کنیم؛ در حیث دلالی باید روشن کنیم که آیا حجیت را با استناد به قرآن به خصوص با نظام تنزیلی منطبق کرده‌ایم یا خیر؟ بنده معتقدم که به نظام تنزیلی توجه چندانی نشده است.

وی افزود: با هر دولتی که آمده مدیران اتوبوسی تغییر کرده‌اند و سندها مورد کم‌توجهی بوده‌اند؛ سؤال این است که در فصل ماموریت حوزه آیا سیاست کلانی در این زمینه داشته‌ایم؟.

وی تأکید کرد: معتقدم کوشش بایسته از سوی مرکز الگوی پیشرفت و حوزه در بخش کارآمدی سند پیشرفت کشور ایفا نشده است.

انتهای پیام
captcha