طرح ترامپ منطبق با دیدگاه‌های ناسیونالیستی نتانیاهو
کد خبر: 3875053
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
تحلیل واشنگتن پست از معامله قرن؛

طرح ترامپ منطبق با دیدگاه‌های ناسیونالیستی نتانیاهو

گروه بین‌الملل ــ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در كنار بنیامین نتانیاهو نسخت وزیر اسرائیل از طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه خود رونمایی كرد، طرحی كه منطبق با دیدگاه‌های ناسیونالیستی نتانیاهو است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از واشنگتن پست، این روزنامه در تحلیلی به قلم دو نفر از نویسندگان خود آرون هِلِر (Aron Heller) و متیو لی (Matthew Lee) با اشاره به پراکندگی بخش‌های متعلق به دولت فلسطین در طرح ارائه شده و اعطای بخش اصلی کرانه باختری رود اردن به اسرائیل می‌نویسد: طرح ترامپ یک کشور پراکنده فلسطینی را مد نظر دارد که بخش‌های اصلی کرانه باختری را به اسرائیل داده و هرگونه امید فلسطینی‌ها به داشتن کشور مستقل را از بین می برد.

در ادامه این تحلیل می‌خوانیم: رئیس‌جمهور فلسطین محمود عباس این طرح را رد کرده و وعده داده که در برابر آن مقاومت کند. در مقابل نتانیاهو آن را دستیابی به موفقیت تاریخی دانست که اهمیت آن با اعلامیه تشکیل اسرائیل در سال 1948 برابری می‌کند. نتانیاهو گفت که از کابینه خود خواسته برنامه‌ الحاق بخشی از سرزمین های فلسطینی را در جلسه روز یکشنبه خود تصویب کند. اقدامی که می تواند به واکنش شدید در سطح بین‌المللی و نیز از سوی فلسطینی‌ها منجر شود.

این تحلیل با اشاره به چالش‌های داخلی رهبران آمریکا و اسرائیل می‌افزاید: با توجه به مخالفت فلسطین، بعید به نظر می‌رسد که این طرح به موفقیت چشمگیری بینجامد، اما می‌تواند باعث تقویت موضع ترامپ و نتانیاهو شود که هر دو پیش از انتخابات سخت، با مشکلات متعددی روبرو هستند. این طرح در جریان استیضاح ترامپ و در سال انتخابات در ایالات متحده رونمایی می‌شود و نتانیاهو هم به اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت و اخذ رشوه در سه پرونده جداگانه متهم شده است. رهبر کهنه‌کار اسرائیل که هرگونه تخلف را رد کرده، انتخابات پارلمانی آتی را هم پیش رو دارد که سومین انتخابات در کمتر از یک سال است. او امیدوار است که از این طرح و روابط نزدیک خود با ترامپ استفاده کند تا توجه افکار عمومی از مشکلات و اتهامات حقوقی وی منحرف شود.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: با آشکار شدن جزئیات، مشخص شد که این طرح به شدت با چشم‌انداز ناسیونالیستی نتانیاهو برای منطقه مطابقت دارد و بسیاری از خواسته‌های اصلی فلسطینیان را نادیده می‌گیرد.

واشنگتن پست می‌افزاید: براساس این طرح که جرد کوشنر داماد ترامپ و مشاور ارشد وی تقریباً سه سال روی آن کار کرده، همه شهرک‌نشینان اسرائیلی در جای خود باقی خواهند ماند و اسرائیل همچنان حاکمیت خود را بر همه شهرک‌ها و دره استراتژیک  اردن حفظ خواهد کرد. این طرح به فلسطینی‌ها امکان کنترل محدود بر حدود 70٪ کرانه باختری را خواهد داد. این کشور متشکل از کرانه باختری و غزه می شود که با ترکیبی از جاده‌ها و تونل‌ها در ارتباط هستند. 

واشنگتن پست در پایان به واکنش‌های کشورهای مختلف منطقه اشاره می کند و می نویسد: اردن واکنشی خنثی به این طرح نشان داد و گفت كه همچنان به راه حل دو كشور براساس مرز‌های اسرائیل قبل از سال 1967 متعهد است. واکنش اردن، که مسئولیت‌های خود را در مورد مسجد الاقصی تحت این برنامه حفظ می کند قابل توجه است. اردن که در جوار کرانه باختری واقع شده، محل اقامت جمعیت زیادی از فلسطینی‌ها است.

مصر، اولین کشور عربی که به توافق صلح با اسرائیل رسید، از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست که این طرح را با دقت مطالعه کنند. اتحادیه اروپا هم گفت که نیاز به بررسی دقیق‌تر آن دارد. عربستان سعودی، یکی دیگر از کشورهای مهم عربی، اظهار داشت که از تلاش های دولت ترامپ قدردانی می‌کند و از سرگیری مذاکرات مستقیم بین اسرائیل و فلسطینی ها تحت نظارت ایالات متحده حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام
captcha