معامله قرن طرحی برای تکمیل آپارتاید اسرائیل
کد خبر: 3875062
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
تحلیلگر آمریکایی:

معامله قرن طرحی برای تکمیل آپارتاید اسرائیل

گروه بین‌الملل ــ یک تحلیلگر یهودی آمریکایی طرح موسوم به «معامله قرن» را تضعیف کننده تلاش­ها برای رسیدن به صلح توصیف کرد و اجرای آن را باعث کاملتر شدن آپارتاید اسرائیل دانست.

به گزارش ایکنا، «زک بوچامپ» در مطلبی در پایگاه تحلیلی «وکس»، نوشت: طرحی که ترامپ روز سه­ شنبه درحالی که بنیامین نتانیاهو نخست­وزیر اسرائیل در کنارش بود، جزئیات آن را اعلام کرد، هرگونه چشم انداز واقعی برای صلح را از میان می ­برد.

این طرح فاقد یک ویژگی اساسی است که طرح­های صلح قبلی داشتند، یعنی ارائه راهکارهایی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی. براساس این طرح، سرزمین­های فلسطینی چندپاره می شوند و هر تکه از آن­ها در محاصره بخشی از اسرائیل قرار می­گیرد. این طرح همچنین به اسرائیل کنترل کامل امور امنیتی فلسطین را می ­دهد، به طوری که دولت آینده فلسطینی فقط زمانی می تواند حاکمیت کامل بر سرزمین خود داشته باشد که اسرائیل صلاح بداند.

معامله قرن طرحی برای تکمیل آپارتاید اسرائیل

در واقع براساس معامله قرن ترامپ، فلسطینی­ها اختیار بخش زیادی از سرزمین­های خود را در دست نخواهند داشت و برای اجرای کارکردهای اولیه حکومتی، تحت تسلط اسرائیل خواهند بود.

نیازی به گفتن نیست که فلسطینی­ها هرگز نمی ­توانند چنین تحقیری را بپذیرند و محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، نیز این طرح را قویاً رد کرده است. وی تأکید کرده که قدس و فلسطین برای فروش نیست و حقوق فلسطینیان هم قابل معامله نیست.

از سوی دیگر دولت ترامپ هیچ نقشی در تهیه این طرح نداشته و آن را داماد ترامپ، جرد کوشنر، با مشورت گرفتن از دولت اسرائیل تهیه و تنظیم کرده است. این تصور که طرح معامله قرن تلاشی از سوی دولت آمریکا و از روی حسن نیت برای رسیدن به صلح بوده، واقعاً خنده ­دار است.

اما اگر معامله قرن طرحی برای صلح نیست، پس چیست؟ اولاً تلاشی است برای کمک به نتانیاهو، یک متحد وفادار ترامپ، در آستانه انتخابات آتی اسرائیل. ارائه طرحی که تا این حد به نفع اسرائیل تنظیم شده، به نخست­ وزیر راستگرا کمک می ­کند در تبلیغات انتخاباتی خود را به عنوان تنها کسی معرفی کند که می تواند به خوبی روابط تل ­آویو و واشنگتن را مدیریت کند. تعجبی هم ندارد که این طرح درست در روزی رونمایی شد که دادستان اسرائیل رسماً نتانیاهو را به اتهام اخذ رشوه و فساد تحت تعقیب قرار داد.

ثانیاً، این طرح به طور موذیانه ­ای تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات اسرائیل در غصب سرزمین­های بیشتر فلسطینی است، کاری که به طور مداوم جریان دارد.  

به محض این که فلسطینی­ها این طرح را رد کنند –که بلافاصله بعد از رونمایی از آن چنین کاری کردند- اسرائیلی­ها می­توانند بگویند: دیدید؟ ما سعی کردیم مسئله را حل کنیم ولی فلسطینی­ها مایل به این کار نیستند.

سپس اسرائیلی­ها می ­توانند توسعه شهرک­سازی و تصرف زمین­های فلسطینی را از سر بگیرند، امری که اسرائیل به سمت آپارتاید بیشتر پیش می­برد نه به سمت صلح.

پس معامله قرن ترامپ در واقع طرح صلح نیست، بلکه طرحی است برای نابود کردن همه چشم اندازهای صلح.    

 

انتهای پیام
captcha