ادامه حضور آمریکا در عراق پشت نقاب ناتو
کد خبر: 3875226
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

ادامه حضور آمریکا در عراق پشت نقاب ناتو

گروه بین‌الملل ــ سرتیپ عبد الکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق از دیدار یک فرمانده ارشد عراقی با نمایندگان ناتو در بغداد خبر داد. این در حالی است که به گفته کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان به دنبال تصویب طرح اخراج نیروهای بیگانه، شمار نظامیان اشغالگر آمریکایی در عراق به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، خلف دیروز چهارشنبه تصریح کرد: فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق در رأس هیئتی از نمایندگان وزارت خارجه و ستاد عملیات مشترک عراق با نمایندگان ناتو دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به بررسی ساختار روابط جدید با ناتو و مسائل دیگر پرداختند.

وی تصریح کرد: دولت عراق انتظار دارد هر تصمیمی که در خاک عراق گرفته می‌شود با اطلاع و موافقت دولت باشد.

خلف تأکید کرد: در این دیدار دو طرف فقط درباره ابعاد مختلف آموزش و پشتیبانی و مسائلی از این دست به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند و همکاری با ناتو صرفا در قالب مبارزه با تروریسم و زیر نظر طرف عراقی مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمانی عراق از آمادگی ناتو برای خروج از عراق خبر داد.

در همین راستا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ادعا کرده بود که واشنگتن قصد دارد نیروهای خود را در عراق کاهش دهد.

ترامپ دیروز چهارشنبه در توییتی ادعا کرده بود: براساس طرحی که قرار است در مجلس نمایندگان به تصویب برسد، قرار است شمار نظامیان آمرکیایی در عراق تا 5000 نفر کاهش یابد، من از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها می‌خواهم با قلب خود رأی دهند.

این در حالی است که کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره افزایش شدید تعداد نظامیان آمریکایی پس از تصویب اخراج اشغالگران آمریکایی در پارلمان، ابراز نگرانی کرده است.

بدر الزیادی، عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با روزنامه بغداد الیوم گفت: پس از تصویب طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، شمار نظامیانی که به پایگاه‌های نظامی در عراق سرازیر شده‌اند، به مراتب افزایش یافته است.

وی تصریح کرد که این هجوم گسترده، نگران‌کننده و از نظر ما نقض حاکمیت ملی عراق است.

الزیادی افزود: روز سه‌شنبه از دولت خواستیم در راستای اجرای مصوبه مجلس، اقدامات فوری را از طریق کانال‌های رسمی، برای چانه‌زنی با کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی آغاز کند تا از طریق آنها آمریکا را تحت فشار قرار داده و وادار به خروج نیروهایش از عراق کنند.

جمیز جفری، نماینده ویژه ترامپ در سوریه و ائتلاف بین‌المللی هم دیروز چهارشنبه گفته بود که آمریکا در صدد یافتن چارچوب استراتژیک کاملی برای روابطش با عراق در کوتاه مدت است.

وی گفت که در حال حاضر ائتلاف آمریکایی عملیات نظامی خود را به منظور تأمین امنیت نیروهای خود و مذاکره با دولت عراق، متوقف کرده است.

جفری تصریح کرد که آمریکا از احتمال حضور و نقش‌آفرینی ناتو در عراق و سوریه در آینده، حمایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha