جزئیات عملیات «البنیان المرصوص» یمن تشریح شد/ طرح تصرف صنعا خنثی شد
کد خبر: 3875441
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲

جزئیات عملیات «البنیان المرصوص» یمن تشریح شد/ طرح تصرف صنعا خنثی شد

گروه بین‌الملل ـ سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری به تشریح عملیات البنیان المرصوص پرداخت.

جزئیات عملیات «البنیان المرصوص» یمن تشریح شد/ تصرف صنعا خنثی شد
به گزارش ایکنا به نقل از العالم، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمنی، شامگاه جمعه، 11 بهمن‌ماه، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد که دشمن برای عملیات علیه صنعا پایتخت از ماه‌ها قبل برنام‌ریزی کرده است و در راستای رسیدن به نزدیکترین منطقه به صنعا خود را آماده کرده بود.

وی تاکید کرد: منطقه نهم شاهد عملیات نظامی نیروهای متجاوز بود که موجب شد تا نیروهای ما نیز با جدیت با این تهدید برخورد کنند، متجاوزان به این منطقه که دارای اهمیت استراتژیکی بود، حمله کردند.

سریع اظهار کرد: نیروهای ما برای مقابله با دشمن، عملیات تهاجمی معکوسی انجام دادند، نیروهای ما در روزهای اول با یگان های متخصصی برای انجام عملیات در این منطقه وارد شدند، منطقه نهم، کوهستانی است و در بسیاری از مناطق صعب العبور است، با این وجود یگان های ارتش به عملیات در این مناطق پرداختند و پس از مقابله موفقیت آمیز با حمله نیروهای متجاوز، نیروهای ما عملیات نظامی تهاجمی را آغاز کردند.

وی تاکید کرد که نیروهای ارتش پس از فروپاشیدن خطوط دشمن به بلندی های استراتژیک این منطقه پیشروی کردند.

سریع در ادامه تصریح کرد که نیروهای ارتش یمن طی ساعتهای آغازین عملیات، محاصره نیروهای دشمن را با موفقیت انجام دادند و توانستند در 3 روز اول عملیات بیشترین مناطق از نهم را آزاد و امنیت را در آن برقرار کنند.

سخنگوی ارتش یمن گفت: حمله نیروهای ما از 4 جهت اصلی انجام شد و هر جهت نیز دارای چندین مسیر فرعی بود، اصرار داشتیم محاصره با باز کردن چند مسیر همراه شود تا شمار زیادی از نیروهای مزدور بتوانند فرار کنند، همه پایگاههای دشمن را برای اجبار آنان به تسلیم شدن، تحت فشار قرار دادیم، هدف اصلی ماحفظ جان یمنی ها بود.

وی افزود: نیروهای ما پس از دادن فرصت فرار به دشمن، به پیشروی خود ادامه دادند، به خاطر اصرار ما بر حفظ جان مزدوران، هزاران نفر از آنان توانستند منطقه عملیات را ترک کنند، نیروهای ما توانستند خطوط امداد رسانی به نیروهای دشمن را با استفاده از مواضع خود در نزدیکی مارب،قطع کنند، در طی این عملیات جنگنده های متجاوز 250 بار به نیروهای ما حمله کردند.

سریع با تاکید بر این موضوع که سامانه فاطر 1 دارای نقش مهمی در دستپاچه کردن جنگنده ها و جلوگیری از حملات آنها داشته است و گفت: سامانه دفاع هوایی فاطر 1 با اجرای بیش از 25 عملیات مقابله با جنگنده های دشمن آنها را وادار کردن تا منطقه را ترک کنند، دستورات فرماندهان در هدف قرار دادن تاسیسات و پایگاه‌های نظامی سعودی واضح و مشخص بود.

وی اظهار کرد که نیروهای مسلح یمنی با استفاده از یگان های موشکی و پهپادی خود، شماری از فرودگاه‌های متجاوزین سعودی که برای اهداف نظامی از آنها استفاده می شد را به طور کامل نابود کردند.

سخنگوی نیروهای یمنی در این خصوص گفت: فرودگاه‌های نجران و جیزان را هدف قرار دادیم و پایگاه خمیس مشیط را موشک باران کردیم، نیروهای مقاومت در ادامه حملات خود، یک مرکز اقتصادی وابسته به شرکت آرامکو و دو هدف حساس در مراکز دشمن را هدف گرفتند، نیروهای دفاع هوایی و نیروهای موشکی و پهپادی نقش مهمی در این عملیات داشتند.

وی تاکید کرد که شمار حملات پهپادی طی این عملیات از 41 مرتبه فراتر رفت و همچنین شمار عملیات یگان موشکی به اهداف داخل و خارج 21 مرتبه بود.

آزادسازی بیش از 2500 کیلومتر از اراضی اشغال شده

سریع در ادامه این کنفرانس خبری افزود که نیروهای یمنی در عملیات اخیر خود ضمن وارد کردن خسارات و تلفات سنگین به دشمن، مقدار زیادی از تجهیزات نظامی، سلاح و مهمات آنان را به غنیمت گرفته اند.

سریع اظهار کرد که از ابتدای آغاز عملیات البنیان المرصوص تاکنون در استانهای مأرب، الجوف، نهم و صنعا مجموعا 2500 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد شده است.

وی ضمن تقدیر از قبایل به خاطر کمک به نیروهای یمنی برای آزاد سازی این مناطق، یادآور شد که تلفات دشمن در این عملیات تاکنون بالغ بر 3500 کشته، زخمی و اسیر  است.
 
سریع تصریح کرد که از این میان 1500 نفر از نیروهای دشمن کشته شدند که اجساد تعداد زیادی از آنان همچنان در منطقه عملیات باقیمانده که البته شمار زیادی از آنان جزو رده های بالای نظامی هستند.

وی گفت که تعداد زخمی های دشمن در این عملیات نیز 1830 نفر است، 300 تا 400 خودروی زرهی نیورهای متجاوز در این عملیات به غنیمت گرفته شد.
انتهای پیام
captcha