معامله ترامپ؛ فلسطین در انتظار آتشفشان
کد خبر: 3876434
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

معامله ترامپ؛ فلسطین در انتظار آتشفشان

گروه بین‌الملل ــ در فلسطین روزی نیست که نهادها و دانشگاه‌ها طرح ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم نکنند. معامله قرن در واقع نقطه آغاز کوچ فلسطینی‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شبکه خبری «العالم»، از همان نخستین روز اعلام معامله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواب به چشم فلسطینی‌ها به ویژه اهالی غزه و به ویژه کسانی که طعم تلخ ظلم، محاصره و پایمال شدن حقوق را چشیده‌اند، نیامده است.

اغلب اهالی غزه جیب‌شان خالی است و کودکانشان با شکم خالی شب را به صبح می‌رسانند، با این حال حاضر هستند در صورت به دست آوردن فرصت، 50 میلیارد دلار را که قرار است ترامپ با آن فلسطین را بخرد، به صورت او بکوبند؛ این گونه است که اعتراضات مردمی و سیاسی در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد.

از همان روز اول ارائه معامله قرن، گروه‌های ملی و اسلامی در تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی خود پرچم فلسطین را برافراشتند تا بر ضرورت وحدت فلسطینی‌ها تأکید کنند. حکومت فلسطین نیز اعلام کرد که با ارسال هیئتی به غزه طی چند روز آینده به تحقق این هدف کمک خواهد کرد. این هیئت قرار است درباره نحوه برخورد و عملکرد مناسب و عملی در مقابله با معامله ترامپ با مقامات غزه بحث و گفت‌وگو کند.

گروه‌های فلسطینی از تشکیل یک شورای ملی شبیه شورای عالی تظاهرات بازگشت و شکست محاصره، برای مقابله با معامله ترامپ خبر داد. این شورا، کنفرانسی را با شرکت گسترده مردم و گروه‌های مقاومت برگزار کرد. در این کنفرانس هزاران نفر از شهروندان شرکت کرده و خانواده‌ها و عشایر فلسطینی به اتفاق اعلام کردند که مقابله با معامله ترامپ باید از درون هر خانه اتفاق بیفتد.

این شورا فعالیت‌های خود را با برگزاری تظاهرات مردمی ادامه داد. این تظاهرات هر روز همزمان با پخش اذان، در هر یک از محله‌های غزه آغاز می‌شود تا نشان دهد، وقتی که معامله ترامپ پا برجاست، فریاد اعتراض مردم باید بلند شود.

سندیکاها، علما و روزنامه‌نگاران نیز هر یک به فراخور حال خود، به منظور معرفی چهره واقعی معامله ترامپ و میزان تناقض آن با قانون بین‌الملل، تجمع‌هایی را ترتیب داده و کمپین‌های اینترنتی راه انداخته‌اند و حتی هر یک با خون خود نقشه تاریخی فلسطین را امضا کرده‌اند.

حقوق‌دانان و سازمان‌های جامعه مدنی هم با برگزاری سمینار، کنفرانس و کارگاه‌های مختلف، به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درباره معامله قرن و مکانیسم‌های مقابله با آن پرداخته‌اند.

به عنوان مثال کارگاهی با عنوان «راه‌های مقابله با معامله قرن و دفاع از حقوق ملت فلسطین» با حضور نخبگان سیاسی برگزار شد. حاضران در این کارگاه بر ضرورت آغاز فوری اجرای مصوبات شورای ملی از جمله کاهش تدریجی سطح پایبندی به توافق‌های اسلو و پس از آن و تلاش جدی برای تغییر نقش کاربردی حکومت خودگردان تأکید کردند.

حاضران در این کارگاه همچنین تأکید کردند که باید ضمن اعلام تشکیل حکومت فلسطین بر اراضی اشغال شده، رژیم اشغالگر را وادار کرد که هزینه اشغال خاک فلسطین را بدهد. آنها همچنین به تشریح وظیفه فلسطینی‌ها در آن بخش از خاک اشغال شده پرداخته و تصریح کردند که این بخش از فلسطینی‌ها نقش مهم و استراتژیکی در این مرحله برعهده دارند؛ آنها باید بدانند که حقوق آنها بیش از دیگران، در تیررس معامله ترامپ است.

هدف از این معامله، محو موجودیت عرب و فلسطین است. این معامله در واقع نقطه آغاز کوچ فلسطینی‌ها به شمار می‌آید. بنابراین میزان فعالیت‌ها و مبارزات فلسطینی‌ها باید متناسب با حجم معامله ترامپ باشد.

این بار چشم امید همه به فعالیت‌های مردمی عربی و فلسطینی است؛ حال آن که فلسطینی‌ها این فعالیت‌ها را در قیاس با حجم خطر معامله ترامپ برای زندگی خود کافی نمی‌دانند.

تحلیل از اسراء البحيصی

انتهای پیام
captcha