محکومیت سکوت عربستان درباره کشتار زائران در سال 1979  
کد خبر: 3876750
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸

محکومیت سکوت عربستان درباره کشتار زائران در سال 1979  

گروه بین‌الملل ــ یک انجمن بین‌المللی سکوت عربستان سعودی درباره کشتار هزاران زائر در حادثه گروگان‌گیری سال 1979 میلادی در مسجدالحرام را محکوم کرد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «الجزیره»، به دنبال پخش برنامه‌ای از شبکه الجزیره با عنوان «ما خفی أعظم»(پنهانکاری بزرگ‌تر) و افشای جزئیاتی از واقعه گروگان‌گیری سال 1979 میلادی در مسجدالحرام، انجمن بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین، با عبارات شدیداللحنی، رژیم سعودی را به کشتار هزاران نفر در این حادثه محکوم کرد.
 
این انجمن بین‌المللی در بیانیه‌ای تأکید کرد: تلاش رژیم سعودی برای سرپوش گذاشتن بر حادثه مذکور، بار دیگر شکست تاریخی این رژیم در اداره حرمین شریفین و دست داشتن در ریخته شدن خون افراد را اثبات می‌کند؛ چرا که این رژیم با کمک گرفتن از نیروهای بیگانه، حرمت حرمین شریفین را زیرپا گذاشت تا مدیریت این دو حرم شریف را به طور انحصاری متعلق به خود کند.
 
این انجمن تأکید کرد: حادثه محاصره مسجدالحرام که به کشتار هزاران انسان بی‌گناه که اکثریت آن‌ها از حجاج بودند، منجر شد؛ لکه ننگی در تاریخ آل سعود و مدیریت خونبار این رژیم بر حرمین شریفین برجای گذاشت و بار دیگر ثابت می‌کند که درخواست برای پایان مدیریت رژیم سعودی بر این دو حرم شریف، درخواستی بجا است.
 
انجمن نظارت بر اداره حرمین شریفین، به دلیل شکست رژیم سعودی در اداره اماکن مقدسه موجود در عربستان که جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان دارند، بر اتخاذ گام‌های عملی برای مشارکت دادن مؤسسات و دولت‌های اسلامی در اداره این اماکن مقدسه تأکید کرد و گفت: زمان آن رسیده است که مؤسسات و کشورهای اسلامی دارای تجربه، در اداره همه اماکن دینی و مقدس موجود در عربستان سعودی مشارکت داشته باشند.
 
 شبکه الجزیره عربی در مجموعه مستند پژوهشی «ماخفی اعظم»، موضوع گروگان‌گیری چهل سال پیش در مسجدالحرام را مطرح و جزئیاتی را از حادثه موسوم به شورش مکه و اشغال مسجدالحرام در نوامبر ۱۹۷۹ به دست گروهی سلفی منتشر کرد.

در این مستند تأکید شده است که حکومت سعودی جزئیات این حادثه و شمار کشته‌ها را کتمان می‌کند. این در حالی است‌ که براساس اسنادی که از سوی فرانسوی‌ها علنی شده است، تعداد قربانیان این گروگان‌گیری، بیش از ۱۰ برابر رقمی است که سعودی‌ها چهل سال پیش اعلام کرده‌اند.

کاپیتان «پل باریل»، افسر سابق فرانسوی و فرمانده تیم فرانسوی نیروهای یگان مداخله سریع در گارد ملی فرانسه که به درخواست عربستان برای مشارکت در سرکوب عناصر جهیمان به مکه اعزام شده بودند، در گفت‌وگو با برنامه «ما خُفی أعظم» شبکه الجزیره تأیید کرد که آن‌ها به استفاده از بمب‌های گاز شیمیایی ویژه‌ای به وزن هفت تن که از فرانسه آورده شده بود، متوسل شدند.

باریل گفت که سعودی‌ها به دنبال وقوع این حادثه در وضعیت اضطراب و سردرگمی زیادی به‌سر می‌بردند و حتی اطلاعاتی در مورد افراد مسلح یا تعداد و تجهیزات آن ها نداشتند.

یادآور می‌شود، اول محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری یعنی چهل و یک سال پیش(۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ - ۲۹ آبان ۱۳۵۸) گروهی که «جماعت سلفی محتسبه» نامیده می‌شدند، مسجدالحرام را در کنترل و اختیار خود گرفتند. شمار آنان حدود 200 تا 300 نفر و به فرماندهی جهیمان العتیبی اعلام شده است که گفته می‌شود با فردی موسوم به محمد عبدالله القحطانی، شخصی که او را مهدی موعود می‌خواندند، بیعت کردند.

این اقدام به مقابله مسلحانه با آل‌ سعود منجر شد و درگیری حدود یک هفته طول کشید. سعودی‌ها برای بازیابی کنترل بر مسجدالحرام از غربی‌ها کمک گرفتند و سرانجام پس از دو هفته از کشته شدن تعداد خیلی زیادی از حجاج مسجدالحرام به کنترل آل سعود در آمد.

دولت سعودی پس از این واقعه شمار جان باختگان از نیروهای خود را ۱۲۷ نفر و شمار کشته‌شدگان از گروه مسلح جهیمان را ۱۱۷ نفر اعلام کرد. در ژانویه ۱۹۸۰، حکومت سعودی ۶۳ نفر از دستگیرشدگان از جمله جهیمان العتیبی را در میادین چند شهر عربستان گردن زد.
انتهای پیام
captcha