منابر در هیئت‌ها کلاس درس آموزش سبک زندگی اسلامی باشند
کد خبر: 3877696
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
محمدی‌فام:

منابر در هیئت‌ها کلاس درس آموزش سبک زندگی اسلامی باشند

مدرس دانشگاه جامع علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه آموزش، مهم‌ترین نقشی است که هیئت‌های مذهبی در زمینه سبک زندگی اسلامی دارا هستند، بر این نکته که منبر باید کلاس درس باشد، تأکید کرد و گفت: نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی نیازمند تعریف و تبیینی جامع از سوی یک نهاد دینی علمی است.

به گزارش ایکنا؛ مطالعات مختلفی که از سوی پژوهشگران دینی انجام شده نشان داده است که برنامه‌های مختلف هیئت‌های مذهبی، می‌تواند سرمایه‌های مذهبی مخاطبان را افزایش دهد و در پایداری عادت‌واره‌های آنان یا به عبارتی در درونی کردن خوی و خصلت دینی آن‌ها مؤثر باشد.

بر همین اساس هیئت‌های مذهبی ضمن تقویت، پایداری و تداوم سبک زندگی، مخاطبان را در برابر تأثیرات مخرب برخی از میدان‌های اجتماعی واکسینه کرده و از ابتلا به برخی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند و در این جریان شیوه‌های تقویت و تداوم سبک زندگی را به آنان آموزش می‌دهند.

در این میان یکی از کارکرد‌های اصلی هیئت‌های مذهبی اثرگذاری بر سبک زندگی و تأثیر عینی و عملی بر زندگی جامعه اسلامی است. بدین جهت به سراغ حسین محمدی‌فام، مدرس دانشگاه جامع علوم و معارف قرآن کریم و محقق قرآن و حدیث، رفتیم تا دریابیم سبک زندگی دینی چگونه می‌تواند در بستر هیئات مذهبی به جامعه القا شود؟

وی با تأکید بر اینکه در زندگی دینی و در جامعه شیعی ما هیچ کانونی به اثرگذاری و گستردگی و قدمت کانون‌های مذهبی وجود ندارد، گفت: دیرپاترین، مهم‌ترین و یکی از پرسابقه‌ترین اجزای جامعه مدنی شیعی هیئت‌های مذهبی هستند که باید زمینه‌ساز سبک زندگی دینی باشند.

مدرس دانشگاه جامع علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی امروز به شدت نیازمند تعریف و تبیین است، افزود: از زمانی که مقام معظم رهبری تأکید بر پرداختن به موضوع سبک زندگی اسلامی داشتند، مجامع و مراکز بسیاری تلاش کردند تا سبک زندگی اسلامی را تبیین کنند و به آن بپردازند؛ لذا اولین مسئله و لازمه این کار این است که یک مرجع رسمی، سبک زندگی را تعریف کند.

محمدی‌فام اضافه کرد: برای مثال حوزه علیمه یا سازمان تبلیغات و یا نهادی دینی علمی باید تعریف جامع، کامل و صحیح از سبک زندگی اسلامی ارائه کند. این امر نخستین قدم است که باید از برخورد سلیقه‌ای نیز دور بماند و هر شخص یا گروهی تعریفی از سبک زندگی اسلامی نداشته باشد تا احیاناً تناقض و اختلاف در این حوزه پیش نیاید.

این محقق قرآن و حدیث با اشاره به اینکه بیشترین نقشی که هیئت‌ها در سبک زندگی می‌توانند داشته باشند مربوط به بخش آموزش است، تصریح کرد: در هیئت‌های مذهبی نقشی به عنوان سخنران وجود دارد که نزدیک به ۴۰ دقیقه با مخاطبان حاضر در مراسم صحبت می‌کند. این در حالی است که در برخی از این جلسات از دو تا صد هزار نفر جمعیت وجود دارد که اکثرشان هم جوان هستند.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی می‌تواند دستمایه بسیار خوبی برای توجه و پرداختن به آن در منبر‌های هیئت‌ها در طول سال باشد، گفت: موضوع سبک زندگی نباید صرفاً در یک برهه زمانی خاص مطرح و سپس فراموش شود، بلکه در زمان‌های مختلف و در تمامی جلسات این سبک زندگی می‌تواند به عنوان یک طرح درس مطرح شود. اگر این سبک زندگی تعریف شود، می‌تواند تبدیل به طرح درس شده و بخش‌های مختلف آن اعم از سبک زندگی اجتماعی، سبک زندگی اقتصادی، سبک زندگی فرهنگی، سبک زندگی زناشویی، سبک زندگی فردی و آموزش‌های تربیتی با پسوند اسلامی استخراج و در قالب آموزش‌های سه‌ساله تا پنج ساله ارائه شود.

مدرس دانشگاه جامع علوم و معارف قرآن کریم، اظهار کرد: هیئت‌ها اینگونه می‌توانند خوراک‌های فکری را ارئه دهند تا آرام آرام سخنرانان به تبیین مبانی سبک زندگی اسلامی بپردازند و سبک زندگی مستمعین جلسه تغییر کند؛ لذا باید به منبر به عنوان یک کلاس درس، نگریسته و به این شکل آموزش‌های مختلفی ارائه شود که یکی از مهمترین آن‌ها سبک زندگی اسلامی است.
انتهای پیام
captcha