هیئت تراز اسلامی چگونه محقق می‌شود/ متولیان مقابله با خرافات
کد خبر: 3874500
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
رجبی‌دوانی تبیین کرد:

هیئت تراز اسلامی چگونه محقق می‌شود/ متولیان مقابله با خرافات

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، با تأکید بر اینکه باید سطح بصیرت و آگاهی را در اعضای هیئت‌ها بالا رود، به تبیین تهدید‌اتی که هیئت‌های امروزی با آن‌ها مواجه هستند و راهکار خروج و مقابله با آن‌ها پرداخت.

محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی به منزله تشکل‌هایی که براساس ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) شکل گرفته و در کشور ما ریشه‌دار است، اظهار کرد: این تشکل‌های مذهبی در اوج فضیحت زمان طاغوت که می‌خواست مردم را از تربیت و ادب اسلامی دور کند، به عنوان سنگری امن برای کسانی که در هیئت حضور داشتند عمل کرد و توانست جمعیت بسیاری را از این مسائل و ترویج فرهنگ منحط غربی مصون دارد.

وی با بیان اینکه هیئت مذهبی ظرفیتی فوق‌العاده و ارزشمند است که ریشه در فرهنگ ما دارد، افزود: با توجه به اینکه ما کشوری انقلاب کرده و تمدن‌ساز هستیم، می‌خواهیم الگویی برای ممالک اسلامی و مستضعفان باشیم تا در نهایت تمدنی برپا کنیم که زمینه ظهور حضرت حجت‌(عج) باشد؛ در این جریان توجه به هیئت‌های مذهبی و تقویت آن‌ها در عرصه بصیریت‌افزایی و الگوگیری از اهل بیت(ع) به عنوان پیشوایان حق ما می‌تواند، هم سبک زندگی ما را در مسیری که اهل بیت(ع) تأکید داشته‌اند قرار دهد و آن را دگرگون کند و هم سطح بصیرت جامعه و فرزندان ما را بالا ببرد که در برابر فتنه‌ها و تهدیداتی که دشمن دارد، هوشمندانه عمل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی نهاد‌هایی استثنائی و منحصر به‌فرد هستند که در هیچ تمدن و مذهبی نمونه آن را نمی‌توان پیدا کرد، گفت: هیئت‌ها می‌توانند در رفع مشکلات جامعه مؤثر و نمود بیرونی داشته باشند؛ همان‌طور که حضرات معصومین(ع) دغدغه و اهتمام جدی به رفع مشکلات مردم داشتند. لذا اگر مردم متوجه شوند که هیئت مشکلات آنان را برطرف می‌کند، مطمئناً بیشتر جذب آن می‌شوند و همین موضوع زمینه‌ای برای ارتقای روحیه انقلابی و تحقق اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی در جامعه خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز هیئت‌های مذهبی مورد خشم شدید دشمنان بوده و در صدد هستند تا آنها را از کارکرد اصلی خودشان یعنی تأثیرگذاری آن در دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی دور کنند. باید این تهدیدات را مراقبت و توطئه دشمنان را خنثی کنیم. هیئت‌های مذهبی یکی از بهترین زمینه‌ها و عرصه‌ها در حفظ ایمان برای ارزش‌های الهی و انقلابی خواهد بود.
 
برنامه دشمن این است که صرفاً احساسات، عزاداری و اشک ریختن در مجالس عزاداری برقرار باشد و آن‌ها را از امور سیاسی دور کند؛ سپس با گسترش خرافات و اقداماتی که شأن اهل بیت(ع) را مخدوش می‌کند، بهانه‌تراشی کند
این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان تهدید‌اتی که هیئت‌های امروزی با آن‌ها مواجه هستند و راهکار خروج و مقابله با آن‌ها، گفت: در سال‌های گذشته رژیم طاغوت نتوانست این تشکل‌های مذهبی را ریشه‌کن کند و در حالی که رضا خان دستور داده بود هرگونه مجلس عزاداری امام حسین(ع) ممنوع باشد؛ مردم در اوج خفقان، در خانه‌های خود و در خفا این مجالس را برگزار کردند و همین‌ موارد بود که ریشه رضا خان را کند. در زمان پهلوی دوم هم به رغم اینکه دستور داده بودند مساجد، حسینه‌ها و هیئت‌ها بسته باشد، شاهد بودیم که چگونه این تشکل‌های زیرزمینی توانست رژیم را سرنگون کند و انقلاب را پیش ببرد.

وی اضافه کرد:‌ دشمن امروز درصدد است که هیئت‌های مذهبی را با آسیب‌های جدی مواجه کند و آن‌ها را به سمت سکولار شدن سوق دهد و روح انقلاب را از این‌ها بگیرد. برنامه دشمن این است که صرفاً احساسات، عزاداری و اشک ریختن در مجالس عزاداری برقرار باشد و آن‌ها را از امور سیاسی دور کند؛ سپس با گسترش خرافات و اقداماتی که شأن اهل بیت(ع) را مخدوش می‌کند، بهانه‌تراشی کند. فعالیت‌هایی مانند قمه‌زنی و کار‌های دیگری که دون یک شیعه تراز اهل بیت(ع) است؛ بدین ترتیب جوانان از متن هیئت زده شوند و به آن روی نیاورند و در نهایت هیئت‌ها را از تأثیرگذاری حقیقی دور کنند.

رجبی‌دوانی با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی نقش تقویت‌کننده‌ای در روحیه اخلاقی و معنوی جامعه دارند، گفت: بنابراین پیش‌بردن هیئت‌های مذهبی به سمت غیرسیاسی و غیرانقلابی شدن و رواج خرافات و در نهایت جدا کردن هیئت‌ها از نظام اسلامی تهدیداتی است که هیئت‌ها با آن مواجه هستند و باید با هوشمندی با آن برخورد کنند و این تهدیدات را خنثی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، با بیان اینکه باید تلاش کرد که هیئت‌های مذهبی از ماهیت اصلی خود خالی نشوند، گفت: هیئت‌ها نباید صرفاً به مداحی اکتفا کنند و از سخنرانان متعهد، انقلابی و فاضل خالی شوند. سخنرانی روحانیون انقلابی باید محور فعالیت هیئت‌ها باشد، هر چند در بسیاری از هیئت‌ها این موضوع را شاهید نیستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اصول رسیدن به هیئت تراز اسلامی و انقلابی نیز به ایکنا گفت: باید سطح بصیرت و آگاهی را در اعضای هیئت‌ها ارتقا داد. به‌‌لطف الهی امروز هیئت‌های مختلف از جمله هیئت اساتید دانشگاه‌ها و هیئت‌های متعدد دانشجویی داریم؛ دانشجویان و اساتید به سمت خرافات نمی‌روند، بنابراین اگر این هیئت‌ها را تقویت کنیم و علما در این جهت وقت بگذارند و این هیئت‌ها را در مسیر صحیح هدایت کنند، این نهادهای معرفتی می‌توانند بیش از گذشته در انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های آینده و همچنین حفظ ارزش‌ها و دفاع از حق ولایت مؤثر باشند.
انتهای پیام
captcha