هیئت‌های‌ مذهبی؛ ابزار بصیرت‌افزایی/ مراقب نفوذ دشمن در ابزار کاربردی و نرم نظام باشیم
کد خبر: 3876126
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع):

هیئت‌های‌ مذهبی؛ ابزار بصیرت‌افزایی/ مراقب نفوذ دشمن در ابزار کاربردی و نرم نظام باشیم

گروه جامعه ــ عضو هیئت‌ علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، با تأکید بر اینکه هیئت‌‌ها ابزاری برای بصیرت‌افزایی، غفلت‌زدایی و انس با اهل بیت(ع) هستند، گفت:‌ به همین جهت باید مراقب نفوذ دشمن در این ابزار کاربردی و نرم نظام باشیم.

محمدعلی برزنونی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جایگاه الگوی هیئات‌ مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی در بیانه گام دوم انقلاب، گفت: اگر بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان نسخه جهانی‌شدن انقلاب قلمداد کنیم و آن‌ را پیشران قدرت نرم انقلاب اسلامی بدانیم، برای تبیین و گفتمان‌سازی این بیانیه مهم که 40 سال دوم حرکت تمدن‌سازی انقلاب را طراحی می‌کند و آن را حرکت می‌دهد، نیاز به تبیین صحیح مؤلفه‌های آن در جامعه داریم.

وی افزود: به‌واسطه اینکه اخلاق، معنویت و سبک زندگی از تدابیر نظام است، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تأکید کردند و فرمودند به این موضوعات باید به صورت ویژه پرداخته شود. در این مسیر هیئت‌های مذهبی ابزار مهم قدرت نرم انقلاب اسلامی تلقی می‌شوند؛ ابزاری که به شدت مردمی، بومی، آزادانه، مختارانه و بدون هرگونه بارقه‌های دولتی و جهت‌دار است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ادامه داد:‌ مردم در هیئت‌ها شرکت می‌کنند، خودشان آن را اداره و تأمین مالی می‌کنند، آن هم با هدف اینکه بر معرفت و مؤدت آنها با اهل بیت(ع) در هیئت افزوده شود و بصیریت آنها در عرصه‌های تاریخی و به ویژه نگاه تطبیقی که امروز به آن نیاز داریم تا جامعه خودمان را در گام‌ها و مقاطع مختلف انقلاب، تطبیق تاریخی با مباحث صدر اسلام دهیم، افزایش یابد.

دشمن می‌خواهد هیئت مذهبی از قدرت نرم نظام اسلامی به تهدید نرم بدل شود

برزنونی با تأکید بر اینکه در جریان افزایش بصیرت، مؤدت و معرف هیئت‌های مذهبی، دشمنان اسلام و انقلاب تلاش می‌کنند که خرافات، آسیب‌ها و برخی از مباحث غیر ارزشی را وارد کنند، تصریح کرد: آنها تلاش دارند تا هیئت‌ها را به سمتی بکشانند تا به‌جای اینکه قدرت نرم نظام و انقلاب اسلامی باشند، به عنوان تهدید نرمی محسوب شوند که جامعه را با تشتت روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز حرکت و تلاش دشمن این است که اسلام را از روح قدسی خود خارج و اسلام مدنی یا همان اسلام رحمانی را بنا کند، گفت: برای همین حوزه‌های علمیه و هیئات مذهبی را مورد آماج حملات خود قرار می‌دهد تا این مراکز محوری انقلاب اسلامی، سکولار شوند. هیئت‌ها در پمپاژ روحیه شهادت‌طلبی و سبک زندگی حسینی به شدت مؤثر هستند و اگر خانواده‌ها بخواهند در مسیر درست اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حرکت کنند، باید از این مسیر بروند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با ذکر جمله‌ای از علامه طباطبایی، گفت: ایشان می‌فرماید: «رسیدن به ذات اقدس الهی و مسیر سلوک از دو طریق بیشتر امکان‌پذیر نیست یا از طریق امام حسین(ع) است و یا در مجالس امام حسین(ع) است». لذا باید در این مسیر باشیم و آن را به درستی هدایت و راهبری کنیم.

باید آسیب‌شناسی محتوایی و شکلی هیئت را بررسی کنیم

برزنونی در پاسخ به این پرسش که هیئت‌ها تا چه میزان به هیئت تراز اسلامی نزدیک شده و در این مسیر موفق بوده‌اند، گفت: هیئت‌ها به نوعی در این مسیر موفق عمل می‌کنند و قاطبه آنها به وظیفه خود درست عمل کرده‌اند، اما اساساً هرچیزی که بسیار ارزشمند است برای آن جنس بدلی می‌سازند. در مباحث الهیات که ارزشمند است، بدل الهیات می‌سازند، یا دین که یک امر بسیار مهم است، بدل آن را می‌سازند؛ هیئت هم اینگونه است؛ مسئله این است که هیئت‌ها کارشان را درست انجام می‌دهند اما ما باید آسیب‌شناسی محتوایی و شکلی آن را بررسی کنیم و مراقب این آسیب‌ها باشیم.

وی تصریح کرد:‌ باید در این مسیر مراقب نفوذ باشیم. هیئت‌ها کارکرد اثرگذاری بالایی دارند و نشانه آن هم این است که در طول سال و نه تنها در ایام خاص شاهد هستیم که هر هفته مراسمی برگزار می‌شود و جوانان و خانواده‌های بسیاری در آن شرکت می‌کنند،‌ اما این بدان معنا نیست که ما آسیب‌شناسی نکنیم. لذا ابتدا هیئت‌ها باید مراقب خودشان باشند تا بتوانند گام موفقیت‌آمیز خود را در این عرصه به درستی بردارند.

مشاور رییس دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه بیان کرد: مردم ایران باور عمیقی به عاشورای حسینی و امام حسین(ع) دارند و بیشترین حرکت‌های ضد ظلم و استعمارستیزی در میان شیعه برگرفته از مکتب عاشورا است، دشمن نیز به همین منظور اقدام به نفوذ در میان شیعه کرد تا این باورها را نابود کند. یکی از اضلاع پروژه ۲۰۲۰ ساخت اسلام متحجر و شیعه لندنی بود که آنان حوزه و مجتهد ساختند و ده‌ها صندوق قرض‌الحسنه در قم و دیگر استان‌ها به راه انداختند تا بتوانند باورهای اعتقادی مردم را متزلزل کنند.

برزنونی اظهار کرد: هیئت‌ ابزاری برای بصیرت‌افزایی، غفلت‌زدایی و انس با اهل بیت(ع) است و به همین جهت باید مراقب نفوذ دشمن در این ابزار کاربردی و نرم نظام باشیم. البته در این مسیر هم مردم باید تصمیم بگیرند و بایستند؛ مردمی که مایه‌های دینی دارند و حتماً مؤثرترین جایی که با آن‌ها نسبت می‌گیرند، هیئت مذهبی است؛ لذا در این مسیر هیئت‌های مذهبی باید مسئله اصلی کشور را دنبال کنند و احساسات و عواطف را به خدمت گیرند. هیئت‌ها با تقویت معرفت و معنویت و همه اثراتی که دارند، باید این مسئله را تقویت کنند و ترویج دهند و آن را در خدمت به پیشبرد اهداف نظام اسلامی در نظر گیرند.

انتهای پیام
captcha