میزبانی حوزه علمیه بمبئی از سمینار قرآنی
کد خبر: 3878442
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

میزبانی حوزه علمیه بمبئی از سمینار قرآنی

سمینار «نقش قرآن در حیات بشریت» با همکاری خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی هند در حوزه علمیه امام صادق(ع) این شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این سمینار با حضور محسن آشوری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی، اندیشمندان، روحانیون کلانشهر بمبئی و حومه و طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) این شهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری، رئیس حوزه علمیه امام صادق(ع) بمبئی طی سخنانی در این سمینار با اشاره به نقش قرآن در زندگی بشر اظهار کرد: قرآن مجید به عنوان کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)، کتاب هدایت بشر به سر منزل مقصود است.

وی افزود: مهم‌ترین نقشی که قرآن با آن عظمتش توانسته است در زندگی ما داشته باشد، ایجاد صبر در برابر سختی‌ها و مشکلاتی است که به صورت روزمره با آن مواجه می‌شویم و چه بسیار موانعی که با حضور قرآن از سر راه برداشته شده‌اند.

حجت‌الاسلام ناصری تصریح کرد: قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت و در تمام مراحل زندگی، رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است؛ این قرآن به راهی هدایت می‌کند که مستقیم‌ترین راه‌هاست.

رئیس حوزه علمیه امام صادق(ع) بمبئی همچنین بیان کرد: کسانی که با قرآن مأنوس هستند به کمک قرآن حق را از باطل تشخیص می‌دهند. قرآن‌ کریم، انسان را به زندگی با معیارها و ارزش‌های انسانی اسلامی دعوت می‌کند.

قرآن باب شناخت خداست

سیدعابد رضا کراروی، استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) بمبئی با بیان اینکه قرآن باب شناخت خداست، گفت: هر شخصی که می‌‌خواهد خدا را بشناسد و بداند که از کجا آمده و به کجا خواهد رفت و می‌خواهد از خودبینی و خود بزرگ‌بینی دور باشد، باید سراغ قرآن مجید این کتاب روشن الهی برود.

وی افزود: قرآن سفره‌ای گسترده شده برای همه طبقات است، یعنی زبانی دارد که هم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه و هم زبان عرفانی است و هم زبان اهل معرفت. قرآن کریم رحمتی است برای همه‌ بشر و پیغمبر اسلام(ص) رحمتی برای جهانیان است.

میزبانی حوزه علمیه بمبئی از سمینار قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رضوی، دیگر سخنران سمینار نیز درباره اتحاد میان مسلمانان از دیدگاه قرآن مقاله‌ای را ارائه داد و تصریح کرد: قرآن ضمن اینکه یکی از اهداف پیامبر اعظم(ص) را «امت‌سازی» می‌نامد، امت اسلامی در عصر پیامبر(ص) را بهترین امت و جامعه زمان ایشان معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب آسمانی و راهنمای بشر افزون بر اینکه به مسئله اتحاد از دیدگاه اجتماعی آن نگریسته و بر اهمیت آن در میان انسان‌ها و ادیان توحیدی و مؤمنان واقعی تأکید کرده است، پیوندها و همبستگی امت اسلام و مؤمنان را نوعی «موهبت الهی» برمی‌شمارد و به همین خاطر اتحاد میان امت اسلام در قرآن مجید دارای جایگاهی خاص است.

تبیین مقام زن در قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سید فرمان، سخنران دیگر این مراسم مقاله‌ای درباره «مقام و منزلت زن در قرآن مجید» ارائه داد و بیان کرد: بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام، زن جایگاهی رفیع در نظام هستی دارد و از دامن زن مرد به معراج می‌رود. مقام زن در اسلام چنان است كه در قرآن كریم سومین سوره «نساء(زنان)» نامیده شده و در 10 سوره دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان آمده است.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی هم در سخنانی، گفت: از برکت قرآن کریم و با رهبری حکیمانه و مدبرانه معمار کبیر انقلاب اسلامی نهضت مردمی، ایران اسلامی توانست به جایگاه واقعی خود دست یابد.

آشوری افزود: حضرت امام خمینی(ره) با اتکا به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت طلبی، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورد و این می‌تواند سرمشقی مطمئن و جاودانه برای سایر ملل مستضعف اسلامی باشد.

وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی با اشاره به شهادت مظلومانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش اظهار کرد: دشمنان اسلام و استعمارگران غربی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران دشمنی خود را از همان روز اول آغاز کردند و تا به امروز در همه زمینه‌ها تلاش خود را به کار گرفتند تا از پیشرفت این حرکت عظیم جهانی جلوگیری کنند. آمریکای خبیث باید بداند که انقلاب اسلامی ایران بر پایه نهضت امام حسین(ع) شکل گرفته است و همه مردم ما شهادت را افتخار خود می‌دانند.

انتهای پیام
captcha