توزیع وصیت‌نامه سردار سلیمانی در بوسنی + فیلم و عکس
کد خبر: 3878798
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

توزیع وصیت‌نامه سردار سلیمانی در بوسنی + فیلم و عکس

مراسم مردمی بزرگداشت چهل و‌ یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی در سارایوو، پایتخت بوسنی‌ و هرزگوین، برگزار و طی آن ترجمه بوسنیایی وصیت‌نامه شهید سلیمانی بین حاضران توزیع شد.

به گزارش ایکنا از سارایوو، این مراسم شب گذشته، 25 بهمن‌ماه، در سالن «یونی تیک» سارایوو برگزار شد و محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین؛ شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق؛ سفرای کشورهای خارجی مقیم سارایوو، علما، خانواده شهدا و همچنین دانشجویان و دانش‌آموزان مراکز مختلف علمی از چند شهر مجاور سارایوو در آن حضور یافتند.

در این مراسم چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و هم‌رزمان ایشان گرامی داشته شد و بنیاد ملاصدرا، مؤسسه ابن‌سینا و کالج فارسی بوسنیایی در برگزاری آن همکاری داشتند.

پس از تلاوت قرآن و نواختن سرود ملی دو کشور و ادای احترام به مقام شامخ شهدای مقاومت، حجت‌الاسلام اکبر عیدی، مؤسس بنیاد ملاصدرای سارایوو، درباره انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن سخن گفت و اظهار کرد: امام خمینی در زمان رژیم دیکتاتوری شاه با کلام خود به قلب‌های پاک جوانان مؤمن ایرانی اعتماد به نفس بخشید و انقلاب را بدون هیچ کمک خارجی و تنها با توکل بر خدا و مردم به پیروزی رساند.

تحقق وعده الهی با پیروزی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام عیدی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی ملت‌های اسلامی عزت بخشید و این تحقق وعده خداوند بود. برای حفظ انقلاب اسلامی، افتخاری بزرگ‌تر از این در طول تاریخ نیست که شهدای بسیاری از جمله شهید سپهبد سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس جان خود را در این راه  با خدا معامله کردند.

وی تأکید کرد: نهال انقلاب اسلامی به واسطه خون‌های پاک ریخته شده امروز درخت تنومندی است که بدون نگرانی در یک شب با حمله مستقیم موشک‌های بالستیک، ابهت پوشالی قدرت زورگوی دنیا را در هم شکست، به صورتی که دشمن حتی از بیان تعداد تلفات خود عاجز شده است.

محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و‌ هرزگوین، نیز با اشاره به تأثیرات تاریخی انقلاب اسلامی گفت: امسال چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب با اربعین شهادت سردار قهرمان پیوند خورده و لذا در داخل یا خارج ایران هر جا برنامه‌ای برای گرامیداشت انقلاب برگزار شد، به نام و یاد شهید سلیمانی مزین شده است.

وی با اشاره به حضور شگفت‌انگیز انبوه مردم با سلایق مختلف در مراسم تشییع قهرمان مبارزه با تروریسم اضافه کرد: ملت ایران با حضور بی‌نظیر خود بی‌نظیرترین و باشکوه‌ترین مراسم قدردانی از یک‌ سردار سرافراز نظامی در طول تاریخ را به نام شهید سلیمانی ثبت‌ کردند.

رنگ و بوی عاشورایی شهادت سردار سلیمانی

سفیر کشورمان در سارایوو بیان کرد: خداوند به شهادت سردار سلیمانی رنگ و بوی عاشورایی بخشید و در محبوبیت او سِر و رازی نهفته که دل همه اقشار ملت و قلب‌های پاک در سراسر جهان را مجذوب خود کرده است.

علی البلداوی، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در منطقه بالکان با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی گفت: بدون تردید انقلاب اسلامی ایران تأثیری عمیق بر نظام بین‌الملل گذاشت و بخشی از مسیر تاریخ را تغییر داد.

وی با یادآوری مجاهدت‌های شهدای مقاومت گفت: عراق آزادی امروز خود را مدیون خون شهدای مقاومت به ویژه سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است و ما هرگز خدمات این بزرگواران به ملت عراق را فراموش نخواهیم کرد. 

خالد الملا، رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق، نیز با اظهار خرسندی از فرصت آشنایی با کشور و ملت بوسنی و هرزگوین به ویژه جامعه مسلمان این سرزمین، دعوت قرآن مجید به وحدت اسلامی و نیز اتحاد انسانی حول ارزش‌های مشترک را تشریح کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) چون الهام‌گرفته از آموزه‌های قرآن مجید بود برای همه بشریت پیام وحدت و آگاهی به ارمغان آورد و خود را مدافع همه مظلومان قرار داد.

این عالم‌ برجسته اهل سنت با قدردانی از نقش بی‌نظیر شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم داعش در منطقه افزود: شهادت می‌دهم که جمهوری اسلامی ایران برای یاری ملت عراق در مقابله با گروه‌های تروریست از هیچ کوشش و مجاهدتی دریغ نکرد و در این عرصه نقش شهید سلیمانی و همرزم وفادارش ابومهدی المهندس بی‌بدیل بوده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نماز بر پیکر این‌ سردار بزرگ مبنی بر اینکه جز نیکویی از او چیزی نمی‌داند، افزود: افتخاری بزرگ‌تر از این جمله مقام معظم رهبری برای این شهید والا مقام و همرزمانش نمی‌توان تصور کرد. 

تقدیر از کمک‌های ایران به بوسنی

در ادامه مصطفى افندى سريچ، رئيس‌العلمای سابق جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از بوسنی تشکر و ابراز کرد: ملت بوسنی مدیون ایران و کسانی است که در شرایط سخت به کمک ما شتافتند. 

وی با اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به بوسنی و‌ هرزگوین، تأکید کرد: نقش رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای در کمک به مردم بوسنی فراموش‌ناشدنی است. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال ۱۹۷۹ میلادی ۲۷ سال داشتم و امسال که چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، من مسن‌تر شده‌ام؛ اما انقلاب اسلامی جوان‌تر از چهل سال قبل با قدرت پیش می‌رود. 

رئیس‌العلمای سابق بوسنی اضافه کرد: ما در بوسنی و‌ هرزگوین به یاری خون پاک شهدا هرگز به اسلام خیانت نکرده و نخواهیم کرد و دست دوستی خود را به سوی ملل مسلمان گشوده‌ایم و امیدوارم درخت دوستی ایران و بوسنی هر روز سرسبزتر شود. 

در این برنامه شیخ مدحت افندی چلبيچ، رهبر دراویش نقشبندیه بوسنی و هرزگوین در سخنان خود بیان کرد: جهان اسلام در شرایط دشواری است و مسلمانان بسیاری در جهان همچنان مورد آزار و اذیت هستند، کشتار و تخریب در عراق و افغانستان سال‌هاست که ادامه دارد، زخم فلسطین عمیق‌تر از گذشته شده، آفریقای شمالی در آتش می‌سوزد و زندان‌های مصر پر از افراد آزادی‌خواه است و مکه و مدینه در سلطه حاکمان سعودی قرار دارد. 

شیخ چلبیچ با یادآوری اقدام ناجوانمردانه ترور سردار سلیمانی و همرزمانش افزود: از روز شهادت سردار قاسم سلیمانی به این فکر هستم که چطور دشمنان از پرواز و ساعت فرود هواپیما در بغداد و خودروی حامل او آگاه شده بودند. 

توزیع وصیت‌نامه شهید سلیمانی

در این مراسم ترجمه بوسنیایی وصیت‌نامه سردار شهید سپهبد سلیمانی، کتابچه الگوی جهانی مقاومت، کتابچه تحلیلی بر ابعاد زندگی شهید سلیمانی و کتابچه ایران‌شناسی در میان حاضران توزیع شد.

قرائت قرآن از سوی قاری احمد علیلی، اجرای سرود «کجایید ای شهیدان خدایی» با نوای حافظ عزیز علیلی، اجرای تواشیح کربلا و عاشورا، پخش کلیپ سرود بوسنیایی «سلام آخر شهید»، کلیپ بوسنیایی دستاوردهای انقلاب اسلامی و پخش کلیپ خاطرات شهید سلیمانی از دیگر برنامه‌های این مراسم باشکوه بود که با استقبال حاضران در مراسم همراه شد.

انتهای پیام
captcha