به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 29 بهمنماه در ادامه تفسیر سوره زخرف به آیه 77 «وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُمْ مَاكِثُونَ» اشاره کرد و گفت: در آیات قبل فرمود که ما به مجرمین ظلم نکردهایم، بلکه اینها خودشان به خودشان ظلم کردهاند؛ در آیه 77 سخنی است که میان مجرمین و اهل جهنم با مالک عذاب جهنم صورت میگیرد؛ مجرمان خودشان نمیتوانند با خداوند سخن بگویند از این رو به مالک عذاب جهنم میگویند به پروردگارت بگو که تکلیف ما را مشخص و کار ما را یکسره کند یعنی ما را معدوم کند که از عذاب نجات یابیم.
وی با بیان اینکه در اینجا تعبیر «ربک» از سوی جهنمیان مطرح است تصریح کرد: خطاب به مالک عذاب میگویند به «پروردگارت بگو» و نه «پروردگار ما» که نشان میدهد ذات اینها چقدر خراب است؛ ولی مالک عذاب میگوید عجله نکنید شما در اینجا دائمی هستید.
این استاد حوزه بیان کرد: انسان اگر یک لحظه باور کند که این افراد با همه وجود، منتظر نابودی خودشان هستند، خیلی باید در انسان اثر بگذارد؛ خیلی تعجب است که برای چیزهای کمارزش چه کارهایی که نمیکنیم و چه دروغهایی که نمیگوییم و چه ظلمهایی که نمیکنیم و تصور میکنیم اینها قصه و برای دیگران است.
آیتالله هادوی تهرانی اظهار کرد: اگر همین یک آیه را با همه وجود باور کنیم، نیازی به آیات دیگر نیست؛ خداوند آیات زیادی فرستاده، زیرا نفس بشر فراموشکار است و تأکید نیاز دارد. قرآن در جایی فرموده که ما حق را برای شما آوردیم، ولی شما از حق کراهت داشتید، چون متأسفانه ما از دروغ و توهم خوشمان میآید، با اینکه میدانیم دروغ است، ولی اگر در مورد حق و حقیقت سخن بگویند، از آن بدمان میآید.
وی تأکید کرد: نمیشود همان کارهایی که دیگران کرده و عواقب بد آن را دیدند، ما هم بکنیم و سرنوشت و نتیجه متفاوتی ببینیم و فکر کنیم ما همانند آنان نخواهیم شد.
هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه25 این سوره اشاره کرد و گفت: چرا خداوند از میان این همه نعماتی که به بشر داده است، از آهن سخن میگوید؛ احتمالی که مطرح است این است که آیه فرمود ما رسل را با ادله و بینات و کتاب و میزان فرستادیم تا قیام به قسط و عدل کنند و برای تحقق عدل یکسری عوامل درونی لازم است ولی با انگیزههای درونی صرف نمیتوانیم عدل و قسط ایجاد کنیم و باید کنترل بیرونی هم وجود داشته باشد و بیان حدید از این باب است و البته قران ضمن بیان منفعت در ابتدا به باس و شدید بودن حدید اشاره دارد.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ناصر واقعی دین کسانی هستند که علاوه بر نماز خواندن و روزه گرفتن اهل قسط و عدالت هستند و برای هدفی که انبیاء آمدهاند تلاش میکنند و این تلاش هم دو بعد دارد، یکی بعد فرهنگی که همان روشنگری و تبیین هدف رسالت است، ولی کنترل بیرونی یعنی حدید هم لازم است.
وی با بیان اینکه اصل همان کار فرهنگی است، اظهار کرد: باید جامعه طوری مدیریت شود که به لحاظ فرهنگی بستر قیام به قسط فراهم شود و اگر کسی تن نداد، از بأس شدید استفاده شود، البته نه اینکه بستر گناه و بیقانونی و اختلاس و دزدی فراهم باشد و کسانی که میخواهند درست زندگی کنند، دچار مشکل شوند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه الان متاسفانه برخی از این موارد وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه برخی طلاب هم بر اثر بیدقتی مطالب و عکسهایی را با استناد به برخی منابع نامعتبر و دروغپراکن پخش میکنند و عرض و آبروی دیگران را میبرند، در حالی که در روایات بیان شده که آبروی مومن مانند خون و جان او محترم است؛ ما حاضر نمیشویم خون کسی را بریزیم، ولی به سادگی آبروی مومن را میبریم.
مشکل ما نظری نیست و کسی نیست که نداند دروغ و خیانت و بردن حیثیت مومن حرام است، بلکه مشکل در التزام عملی است.
انتهای پیام