گردهمایی حزب‌الله و مسیحیان لبنان با موضوع معامله قرن
کد خبر: 3879836
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

گردهمایی حزب‌الله و مسیحیان لبنان با موضوع معامله قرن

سمینار مشترک حزب‌الله لبنان و مسیحیان کاتولیک این کشور با موضوع معامله قرن در سالن مطالعات مسیحی ـ اسلامی اسقف‌نشین شهر «صیدا»ی لبنان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «العهد»، این سمینار با عنوان «آیا معامله قرن اتحاد اسلامی ـ مسیحی را برای مقابله با خطرات اشغالگری اسرائیل بازمی‌گرداند» و  با هدف حمایت از هویت عربی فلسطین و رد توطئه پایان‌ دادن به مسئله فلسطین با معامله قرن برگزار شد.

ایلی بشاره حداد، اسقف اعظم کلیسای صیدا؛ شیخ صادق نابلسی، مدیرکل حوزه علمیه امام صادق(ع) صیدا و استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان و نمایندگان احزاب، شخصیت‌های سیاسی، دینی، حزبی، فعالان اجتماعی، شهرداران و علاقه‌مندان به موضوع معامله قرن در این سمینار حضور یافتند.

اسقف اعظم کلیسای صیدا طی سخنانی تأکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد معامله قرن را راه حلی عادلانه برای یکی از مهم‌ترین و دشوارترین درگیری‌ها(مسئله فلسطین) ارائه دهد؛ اما کاری جز احیای آپارتاید انجام نداد.

معامله قرن اعلام جنگ است نه صلح

ایلی بشاره حداد با بیان این که طرح ترامپ بیانگر اعلام جنگ است نه صلح، افزود: به خاطر نبود عدالت در مسئله مربوط به حقوق ملت فلسطین، هر گونه اقدام، معامله یا نقشه‌ تنها تلاش‌هایی ناامیدکننده برای دور زدن مسیر منطق و واقعیت است.

وی تصریح کرد: فلسطین و مسجدالاقصی ایستاده و جز در برابر خدای عزوجل زانو نخواهند زد و حاکمان عصر هرگز نخواهند توانست ملت عربی فلسطینی ما را به تسلیم و زانو زدن در مقابل خود وادارند. مقاومت، مؤثرترین و واقعی‌ترین راه برای رویارویی با صهیونیسم است.

در ادامه شیخ صادق نابلسی سخنرانی و تأکید کرد: آنچه ما مسیحیان و مسلمانان را گرد هم می‌آورد، ارزش‌های دینی است؛ ارزش‌هایی که مخالف ظلم، بردگی، آوارگی، تجاوز و تروریسم است.

سازش با اسرائیل؛ اقدامی برای مصادره فلسطین

وی افزود: مسیر سازش با اسرائیل در واقع چیزی جز اقدامات سازمان‌یافته برای بیرون‌ راندن و محو ملت فلسطین و مصادره کامل سرزمین فلسطینی‌ها نیست، معامله قرن از نگاه تاریخی همان طرحی است که با سایس پیکو* و بیانیه بالفور (بیانیه ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین که مجری آن بریتانیا بود) آغاز شد. تمامی جنگ‌های اسرائیل با هدف تحقق چشم‌انداز  این رژیم مبنی بر تسلط کامل بر منطقه بوده است.

«مارون رعد»، از نویسندگان لبنانی و «ایمن شناعه»، مسئول روابط لبنان در جنبش حماس و از مسئولان این جنبش در صیدا از دیگر سخنرانان مراسم بودند که مطالبی را با موضوع معامله قرن ارائه دادند.

*موافقت‌نامه سایکس ـ پیکو یا موافقت‌نامه آسیای صغیر توافقی سری میان بریتانیای کبیر و فرانسه بود که نهم می ۱۹۱۶ طی جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد.

انتهای پیام
captcha