پیگیری دو مقوله گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در نمایشگاه قرآن 99
کد خبر: 3879940
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
در نشست مدیران فرهنگی دستگاه‌های دولتی با موضوع نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

پیگیری دو مقوله گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در نمایشگاه قرآن 99

در نشست هم‌اندیشی مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی که با موضوع تعامل با نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد بر گفتمان‌سازی و فرهنگ‌‌سازی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تأکید شد.

فقهی زادهبه گزارش ایکنا، نشست هم‌اندیشی مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی درباره تعامل با نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز، 30 بهمن‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه، در معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای جلسه فقهی‌زاده گفت: برآنیم که امسال بخش نمایشگاه واقعاً در حوزه امور قرآنی باشد نه نمایشگاه عام فرهنگی یا فرهنگ دینی تا با حضور و همکاری همه دستگاه‌ها، طرح‌هایی مناسب با مأموریت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش برود. نمایشگاه قرآن از لحاظ مکان و زمان محدود و کم‌دامنه‌ است و باید از این محدودیت بهترین بهره حاصل شود. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه جنبه‌های متفاوت دارد که نشان دادن توانایی و نوآوری‌ها جنبه‌ای از آن است. عرضه طرح ‌و توانمندی یک نهاد قرآنی صرفاً می‌تواند یک جنبه کار باشد. باید به نمایشگاه قرآن در قالب اختتامیه جشنواره بین‌المللی نگریست و فقط محدود به عرضه فعالیت‌های یک سازمان نباشد.


گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران فرهنگی و قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی درباره نمایشگاه قرآن


فقهی‌زاده به دو شاخه از سیاست‌گذاری‌ها به نام گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه سال آتی با هدف‌گذاری باید به دو مقوله گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی دست یافت. مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای امر، عشق به قرآن و ائمه معصوم(ع) بوده است و در تلاشیم به اهداف خود برسیم و در سیاست‌گذاری‌ها این اصل را حاکم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قرآن را اساس فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم، اما از برخی از مفاهیم آن دور مانده‌ایم، گفت: برخی از حوزه‌های قرآنی فراموش شده است که بخش کودک و نوجوان از جمله آن است و نیز اثرگذاری کتب‌های قرآنی سنجیده نمی‌شود؛ چراکه برخی از مؤلفان صرفاً تألیف می‌کنند.

فقهی‌زاده افزود: بعضی از دردهای مشترک جامعه مربوط به حوزه قرآنی می‌شود. البته هیجان‌های مثبت فراوان، انگیره‌ متعالی قابل تقدیر و اقدامات پرشماری در حوزه قرآن انجام می‌شود که قابل تقدیر است، اما خلأها همچنان هست که به دلیل موانع، شناخته نشده یا در صورت شناخت به آنها نپرداخته‌ایم. مشکلات اعتباری، نگاه هم‌افزایی و رقابت‌های ناصحیح مزید بر علت است.

نمایشگاه قرآن

رئیس نمایشگاه قرآن و عترت ابراز کرد: برخی از بازسازی و اصلاحات در روش‌ها و نگرش‌ها طبیعتاً مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما از همه کمک می‌خواهیم؛ چراکه نگاه کلی در معاونت قرآن و عترت این است که نمایشگاه بین‌المللی قرآن صرفاً برای این وزارت‌خانه نیست، بلکه افتخار برگزاری نمایشگاه به عنوان یک نماد جمهوری اسلامی و حاکمیت ایران برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن تکلیف بزرگی است. حق بزرگی که مردم دارند و دولت ایران باید برنامه‌ریزی کند تا فعالیت‌های بزرگی را برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی انجام دهد. همچنین تکلیفی برای نهادهای قرآنی است که هم‌افزایی و فعالیت‌های خود را دریغ نکنند و مشارکت‌ کنند.

فقهی‌زاده با اشاره به مشکلات اعتباری که در حال حاضر اکثر نهادهای مردمی را درگیر کرده است، گفت: مشکلات اعتباری همچنان وجود دارد. اگر تاکنون منتظر اعتبارات فراوان بودیم، بایستی نمایشگاه قرآن چند سال قبل به کار خود پایان می‌داد. معاونت به هیچ وجه پیشنهاد دوسالانه شدن نمایشگاه قرآن را قبول ندارد و امیدواریم روزبه‌روز قوی‌تر از قبل نمایشگاه را برپا کنیم.

به گزارش ایکنا در ادامه این نشست، مدیران فرهنگی نهادها و سازمان‌های دولتی، پیشنهادهای خود را بیان کردند که در ادامه به چکیده مباحث اشاره می‌شود.

  • عدم جذابیت غرفه‌های بخش نهادها و سازمان‌های مردمی
  • توجه به نوآوری در فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی و اصلاح عنوان کمیته نهادها و سازمان‌های مردمی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
  • تصحیح غرفه‌های تجملاتی و چیدمان درست و صحیح دستگاه‌ها به منظور ارائه خدمات بهتر
  • حضور پزشکان متخصص به منظور ارائه خدمات به جامعه قرآنی برای جذب مخاطبان، قاریان و فعالان قرآنی
  • ایجاد و تقویت باشگاه همراهان ویژه کودکان و نوجوانان و همراهی آموزش و پرورش در این راستا
  • دعوت از سران سه قوه، برپایی کرسی‌های تلاوت و حضور اساتید ممتاز
  • دعوت از فعالان مساجد و تبلیغ مسجد‌محوری
  • برگزاری دوره‌های فشرده آموزش قرآن
  • توجه ویژه به بخش‌های کودک و نوجوانان
  • تشکیل دبیرخانه دائمی و کارویژه مشخص برای تسهیل فعالیت‌ها 
  • ایجاد جُنگ‌های قرآنی جذاب به منظور استقبال بیشتر مخاطبان
  • حضور نابینایان و برپایی برنامه‌هایی مانند کرسی تلاوت، جزء‌خوانی با حضور این اقشار
  • برپایی محافل قرآنی با حضور ورزشکاران و چهره‌های مطرح
  • ایجاد میز مشاوره پزشکی، ورزشی و ازدواج آسان
  • راه‌اندازی نمایشگاه آثار قرآنی، کارگاه‌های هنری و سنتی
  • برگزاری مسابقه عکس‌
  • توجه به رویکرد گام دوم انقلاب اسلامی
  • تقویت بخش‌های فضای مجازی
  • بهره‌مندی از فعالان دانشگاهی و نخبگان در حوزه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی
  • توجه به مسائل روز و معضلات جامعه
  • وجه و ترویج مکتب فکری حاج قاسم سلیمانی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن 
  • بهره‌گیری از تکنولوژی نوین
  • ایجاد فضای پژوهش میدانی به لحاظ اثرگذاری نمایشگاه بر مردم
  • برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت با حضور اساتید و اعطای گواهی‌نامه

پیگیری دو مقوله گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در نمایشگاه قرآن 99

در ادامه فقهی‌زاده به جمع‌بندی موضوعات و پیشنهادها پرداخت و گفت: کمیته کودک و نوجوان کمیته ویژه این دوره است. تلاش شده است به نحو شایسته کارهای پراکنده در زمینه کودک و نوجوان تجمیع شود و اثربخش‌تر آن را پیش ببریم. هدفمان این است که بتوانیم هرچه بهتر مردم را به نمایشگاه دعوت کنیم و این مسئله دغدغه همه دستگاه‌های قرآنی است. در بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه فضای مجازی و بین‌الملل اولویت‌ نمایشگاه است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: پیشنهاد می‌شود که همه مدیران کمیته فرهنگی دستگاه‌های دولتی برنامه‌ای از اقدامات پیشنهادی جمع‌آوری کنند تا با موازی‌کاری مقابله شود. طی 10 سال گذشته معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هزینه‌ای بین 9 تا 10 میلیارد تومان نمایشگاه را برگزار کرد که در سال گذشته با تضعیف شدید اعتبارات مالی با نیمی از این هزینه برپا شد.

وی بیان کرد: از مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار قرآنی و مراجع عظام تقلید دعوت خواهد شد و امیدواریم بتوانیم نمایشگاه را از حیث کیفی بالا ببریم تا قابلیت حضور این بزرگواران وجود داشته باشد. پژوهش میدانی درباره اثرگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha