ایران در هفته منتهی به انتخابات/ از تبلیغات نامزدها تا کمین کرونا
کد خبر: 3880229
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
بر خط جامعه؛

ایران در هفته منتهی به انتخابات/ از تبلیغات نامزدها تا کمین کرونا

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گرامیداشت مقام مادر و هفته زن، نگرانی‌ها از ورود ویروس کرونا به کشور و برپایی جشنواره مد و لباس فجر از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، گرامیداشت مقام مادر و هفته زن، نگرانی‌ها از ورود ویروس کرونا به کشور و برپایی جشنواره مد و لباس فجر از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و رویدادهای گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

چالش‌های ایفای نقش مادری و حضور فعال در جامعه

منیره نوبخت، کارشناس فرهنگی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، این هفته، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به تازگی پشت سر گذاشتیم، خوب است نقاط ضعف و قوت کارنامه جمهوری اسلامی را با هم رصد کنیم؛ هدف ما باید برطرف کردن نقاط ضعف و حفظ نقاط قوت باشد تا کشور پیشرفت کند. مدیریت کلان فرهنگی، چه در سطح سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری و چه در سطح مسائل اجرایی، یکی از نقاط ضعف جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و با مشکل روبه‌روست. لذا در کشورمان موضوعاتی مثل ازدواج و ایفای همزمان نقش مادری و حضور فعال در جامعه، که اموری فرهنگی هستند، آسیب‌پذیر شده‌اند.

در حال تکمیل

وی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی آنچه را در شأن جمهوری اسلامی بوده است رعایت نکرده‌ایم، اظهار کرد: موضوعات فرهنگی همواره در قانون‌گذاری مغفول بوده یا دست‌کم اولویت نداشته است. لذا مقوله مهمی مثل خانواده هم در قانون‌گذاری مهجور مانده است؛ در حالی که باید یکی از مزیت‌ها و اولویت‌های جمهوری اسلامی، مسائل فرهنگی باشد، چون اساس انقلاب اسلامی فرهنگ است.

زن فرهنگ‌ساز در اندیشه حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام محمد شریفی‌صادقی، خطیب و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی تمدن علوی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه نام حضرت فاطمه زهرا(س) نماد مقام و ارزش زن در فرهنگ غنی اسلام است، گفت: اگر نگاهی گذرا به تاریخ اسلام داشته باشیم، می‌توانیم مهمترین و اساسی‌ترین رخدادهای این تاریخ را در سه موضوع خلاصه کنیم. اولین رخداد، بعثت پیامبر اسلام(ص) است که از جانب خدا برای هدایت انسان مبعوث شد. رخداد دوم، واقعه غدیرخم است که تداوم‌بخش آرمان‌های بعثت در تاریخ بشری است. سومین رخداد در تاریخ اسلام، حادثه عاشورا است که برای جلوگیری از انحراف‌ها، تحریف‌ها و هرگونه ناملایمات در جهت تحقق آرمان‌های بعثت به وقوع پیوست.

در حال تکمیل

وی با بیان اینکه در هر سه رخداد اشاره شده، در کنار یک مرد بزرگ، یک زن تأثیرگذار قرار گرفته است، افزود: نقش حضرت خدیجه(س) در بعثت انکارناپذیر بود. او با گذشت‌های خود توانست تکیه‎گاهی غنی برای پیامبر(ص) باشد. بعد از پیامبر(ص)، امام علی(ع) عهده‌دار تحقق آرمان‌های بعثت بود. در این دوران حضرت فاطمه(س) را کنار امام علی(ع) می‌بینید. اگرچه حضرت زهرا(س) پدرش را نیز همراهی کرد، اما وقتی پدر از دنیا رفت و ولایت بر روی دوش علی بن ابیطالب(ع) قرار ‎گرفت، او را می‌بینید که با حضورش از علی(ع) به عنوان وامدار آرمان‎های بعثت حمایت می‌کند. سومین رخداد واقعه عاشوراست. در این حادثه امام حسین(ع) با خون گران‎سنگش، درخت اسلام را آبیاری کرد و اگر حسین بن علی(ع) با قیامش در کربلا، بعثت را احیا و آرمان‎های پیامبر(ص) را تجدید کرد، زینب(س) با حضور و فریادش خون‎ها را تفسیر کرد.

عدالت جنسیتی برگرفته از اسلام است

نشست خبری معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، این هفته با محوریت ارائه گزارش در خصوص عملکرد این معاونت برگزار شد. ابتکار در این نشست تحقق عدالت جنسیتی را مهم‌ترین مسئولیت این معاونت اعلام کرد و گفت: این مفهوم برگرفته از تعالیم متعالی دین اسلام است.

وی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجرات که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست، بى‏ ترديد خداوند داناى آگاه است»، گفت: براساس این آیه، جنسیت، قومیت و نژاد، نشانی از برتری نیست و برتری انسان‌ها در میزان تقرب آنها به خداوند است.

در حال تکمیل

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تلاش‌های برخی از افراد برای انتساب سند برابری جنسیتی به اسناد خارجی، ابراز کرد: قوانین ما برگرفته از فرهنگ دینی خودمان است، اما هرگز استفاده از تجارب انسانی و عبرت‌های سایر جوامع را انکار نمی‌کنیم.

ابتکار به تعریف شاخص‌های جنسیتی و ارسال این شاخص‌ها برای تمامی وزارتخانه‌ها به‌ منظور اجرا نیز اشاره و بیان کرد: سند برابری جنسیتی هر استان با توجه به ویژگی‌های استان‌ها تدوین شده است. تاکنون سند ۲۲ استان تدوین شده و امیدواریم تا انتهای سال سند همه استان‌ها تدوین شود.

پیش اطلاعیه حج تمتع ۹۹ منتشر شد

این هفته در اطلاعیه سازمان حج و زیارت این چنین آمد که مقدمات برگزاری مراسم حج تمتع سال ۱۳۹۹ فراهم شده و سازمان حج و زیارت برای حضور حجاج عزیز کشورمان در این مراسم عبادی و سیاسی، برنامه‌ریزی لازم را در دستور کار دارد لذا به اطلاع دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی‌الحساب حج تمتع تا ۱۵ اردیبهشت ۸۶ (سپرده‌گذاری در یکی از شعب بانک ملی ایران) می‌رساند چنانچه تاکنون اقدام به بروزرسانی و تکمیل اطلاعات خود کرده‌اند ضروری است با مراجعه به سامانه: http:// reserve.haj.ir در این خصوص اقدام و کد پیگیری دریافت کنند.

در حال تکمیل

همچنین، زمان‌بندی و نحوه مراجعه اولویت‌های فوق‌الذکر (در قالب اولویت‌های اصلی و ذخیره) و اسامی و مشخصات کاروان‌ها برای انتخاب و ثبت‌نام، در دهه اول اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد. در صورت عدم انتخاب و ثبت‌نام در کاروان‌ها از سوی مشمولان تشرف در زمان‌بندی اعلام شده، سازمان اولویت‌های ذخیره (اولویت‌های از نیمه اول اردیبهشت ۱۳۸۶ به بعد) را به صورت روزشمار فراخوان خواهد کرد.

بسته زیارتی عراق و سوریه ویژه نوروز ۹۹ طراحی شد

مصطفی قاسمی، مدیرعامل شمسا(شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر ایران)، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: برای ایام نوروز ۹۹ بسته زیارتی شامل زیارت اعتاب مقدسه عراق و سوریه تدارک دیده شده است.

در حال تکمیل

وی افزود: براساس این بسته زیارتی، زائران از فرودگاه نجف اشرف وارد عراق می‌شوند و پس از دو روز اقامت در این شهر، دو روز اقامت در کربلا و یک روز زیارت کاظمین و سامرا، از طریق فرودگاه بغداد راهی دمشق می‌شوند و در مدت دو روز نیز در آن شهر به زیارت حرم حضرت زینب کبری(س) و رقیه بنت الحسین(س) می‌پردازند.

مدیرعامل شمسا اظهار کرد: در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم تا بتوانیم این سفر زیارتی را با هزینه حداقلی و در حدود هفت و نیم میلیون تومان، برای زائران به انجام برسانیم. زمان این سفر هفت روزه برای کاروان‌ها در بازه ۲۴ اسفندماه تا ۹ فروردین‌ماه خواهد بود.

آزادی ۴۹۸ زندانی غیرعمد در فجر ۹۸

سیداسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور این هفته گفت: به برکت ایامی که قفس‌‏های طاغوت شکسته شد و نفس‌‏های ناب انسانی از سینه‏‌ها رهایی یافت، با کمک ۸۸ میلیارد ریالی خیران در بازه زمانی دهم تا ۲۳ بهمن‌ماه، زمینه آزادی ۴۳۴ بدهکار مالی و ۶۴ محکوم به پرداخت دیات ناشی از حوادث کارگاهی و رانندگی فراهم گردید که نزدیک به ۸۰ درصد این افراد در ایام مبارک فجر و مابقی در روز‌های آتی از گرفتاری حبس نجات یافتند.

در حال تکمیل

وی افزود: در اجرای این طرح انسان‌دوستانه ستاد دیه استان زنجان با آزادی ۵۴ زندانی نیازمند بیشترین تعداد آزادی‌ها را به خود اختصاص داده و در ادامه به ترتیب اصفهان و فارس با ۴۷ و ۴۵ آزادی در صدر فهرست قرار دارند.

جولایی با اشاره به عملکرد ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون تعداد ۶۱۳۹ زندانی جرایم غیرعمد طی جدول فرآیند آزادی از بند آزاد و به آغوش جامعه بازگشتند که در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها شکات خصوصی و اولیای دم تا میزان ۴۵ درصد محکوم‌به را گذشت نموده‌اند.

جشنواره مد و لباس فجر ایران؛ فرصتی برای همدلی‌ بیشتر ملت‌ها

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد و سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه در پنجمین روز از نهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، از نمایشگاه این جشنواره بازدید کردند.

در حال تکمیل

در ابتدای این بازدید، نمایندگان ۱۱ کشور حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره فجر با وزیر ارشاد و میهمانان جشنواره دیدار کردند.

در این مراسم مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر جشنواره مد فجر به ارائه گزارشی در خصوص روند برگزاری جشنواره مد فجر پرداخت و گفت: روزانه نزدیک به دو هزار نفر از بخش علمی و فرهنگی ما بازدید و در ورک‌شاپ‌های ما شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: مسابقه طراحی زنده لباس از ایده تا اجرا نیز در موضوعات مختلفی از جمله طراحی لباس بانوان، آقایان و عفاف و حجاب با محور فرگلستان برگزار شد. در بخش زیورالات نیز با دو ایده سردار شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد.

بنابر این گزارش، گزارش ایکنا از جشنواره مد و لباس فجر نیز به بررسی روند مد در ایران و نگاه حرفه‌ای به پوشاک ایرانی ـ اسلامی پرداخت. در این گزارش آمده است که مُد به منزله موضوعی که زمانی جزء ضدفرهنگی‌ترین مقوله‌های کشور به شمار می رفت، این روزها نهمین جشنواره بین‌المللی خود را پشت سر گذاشته است، جشنواره‌ای در مرز حرفه‌ای‌گری که برای برپایی موفق آن باید به راستی چشم‌ها را شست؛ شاید روزی نگاه حرفه‌ای به سراغ پوشاک ایرانی اسلامی بیاید.


 نتایج مثبت آزمایش ۲ مورد مشکوک ابتلا به کروناویروس

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت 30 بهمن‌ماه اظهار کرد: طی دو روز گذشته موارد مشکوک ابتلا به کرونا ویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آن‌ها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد. در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

در حال تکمیل

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید. تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده‌اند. بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارائه خدمت است و همگی هموطنان عزیز به‌ویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن(پرهیز از دست دادن و روبوسی) و تنفس، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علائم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

راه‌های پیشگیری از کروناویروس

در حال تکمیل

توصیه‌های استاندارد WHO برای عموم مردم برای کاهش قرار گرفتن در معرض و انتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست و تنفسی و روش‌های غذایی بی‌خطر است:

۱. مرتباً دست‌ها را با استفاده از آب روان و صابون یا مواد ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید.
هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با آرنج خمیده یا دستمال کاغذی بپوشانید و بلافاصله دستمال کاغذی را به سطل زباله انداخته و دست‌هایتان را بشویید.

۲. از تماس نزدیک با هر کسی که تب دارد و سرفه می‌کند خودداری کنید.
اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و مشکل در تنفس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و سابقه مسافرت‌هایتان را با پزشک خود به اشتراک گذارید.

۳. هنگام بازدید از بازار‌های فروش محصولات پروتینی، از تماس مستقیم با حیوانات زنده و محصولات مرتبط مانند گوشت خام، پوست حیوان و ... خودداری کنید.

۴. از مصرف فرآورده‌های دامی خام اجتناب شود.

انتهای پیام
captcha