نخستین شماره مجله ادبی «نوپا» منتشر شد
کد خبر: 3880569
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

نخستین شماره مجله ادبی «نوپا» منتشر شد

نخستین شماره مجله ادبی «نوپا» با رویکردی متفاوت در عرصه ادبیات منتشر شد.

نخستین شماره مجله ادبی «نوپا» منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مجله نوپا با رویکردی متفا‌وت، به‌دنبال استعداد‌های شناخته نشده در عرصه ادبیات رفته است و شعر‌ها و داستان‌ها را همراه با نقد منتشر می‌کند. این مجله به سردبیری مجتبی نریمان در کنار انتشار مطالب ادبی، سعی دارد در شناخت شعر و داستان‌هایی که، دور از هرگونه حشو و زواید تبلیغاتی و گذرا، ارزش ادبی و هنری دارند، به مخاطبان خود کمک کند و به آسیب‌شناسی ضعف‌ها و علل سقوط برخی جریانات ادبی بپردازد.

در نخستین شماره این مجله مهدی سالاری‌نسب، پژوهشگر متون کهن، ادبیات کلاسیک و شعر فارسی در کنار نقد و بررسی شعر‌های چاپ شده از چند شاعر، به آسیب‌شناسی شعر معاصر پرداخته است و چندی از تعجب برانگیزترین اشعار پرفروش چاپ شده را برای نمونه آورده است.

در هر شماره این مجله هشتاد درصد مطالب به نویسندگانی اختصاص دارد که تاکنون کتابی از آن‌ها منتشر نشده است و نام آشنایی ندارند. در کنار این‌ها یادداشت‌ها و داستان‌هایی از افراد نام‌آشنای ادبیات نیز به چشم می‌خورد که در نخستین شماره نوپا دو داستان از قباد آذرآیین و فرهاد حسن‌زاده که این روز‌ها دوباره نامزد دریافت جایزه ادبی هانس کریستین اندرسن شده است که آن را نوبل ادبیات کودک می‌نامند، آمده است.

در هر شماره مجله نوپا پرونده یک شخصیت تأثیرگذار عرصه ادبیات فارسی معرفی و جنبه‌های آموزشی کارنامه ادبی وی بررسی می‌شود. در نخستین شماره این مجله، پرونده ادبی صفدر تقی‌زاده را می‌خوانید با یادداشت‌هایی از ناصر تقوایی، حسن میرعابدینی، فرخنده آقایی، امیرحسن چهل‌تن، صمد طاهری، سرورالسادات جواهریان، زهره حاتمی و مرضیه وفامهر؛ و البته قبل از این‌ها، ترجمه صفدر تقی‌زاده از داستان کوتاه پزشک روستا نوشته کافکا آمده است که برای اولین بار در مجله منتشر می‌شود.

در بخش پایانی، با عنوان «به عبارت دیگر» صفحه‌هایی با سوژه‌های نو آمده است. از خاطره چاپ نخستین داستان نویسنده‌ای که اینک به شهرت رسیده (در این شماره کیهان خانجانی) تا روایت‌های داستانی در مطب دندان‌پزشکی به قلم عادل صادقی.

یادآور می‌شود؛ مجله ادبی نوپا از شنبه سوم اسفندماه ۱۳۹۸ در کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های سراسر کشور با بهای ۲۵ هزار تومان به مدیرمسئولی و سردبیری مجتبی نریمان توزیع می‌شود و مشاور و دبیر شعر این مجله مهدی سالاری‌نسب است.

انتهای پیام
captcha