استعفای «ماهاتیر محمد» و ابهام درباره آینده سیاسی مالزی
کد خبر: 3881152
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

استعفای «ماهاتیر محمد» و ابهام درباره آینده سیاسی مالزی

ماهاتیر محمد امروز دوشنبه پس از نزدیک به دو سال نخست‌‌وزیری، به طور غیرمنتظره استعفای خود را تسلیم پادشاه این کشور کرد و حزب وی از ائتلاف دولت خارج شد؛ این اقدام آینده سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا را با ابهام روبرو کرده و شوک بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، با اعلام استعفای ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آینده سیاسی این کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت.

اختلاف بین نخست‌وزیر ماهاتیر و جانشین او انور ابراهیم، شکاف سیاسی چندین ساله بین این دو را دوباره نمایان کرده است. مذاکرات غافلگیرانه حزب ماهاتیر محمد با دیگر گروه‌ها برای تشکیل دولت جدید که  انور ابراهیم را نادیده گرفته است، آینده سیاسی مالزی را در ابهام فرو برده است.
 
نزاع بین ماهاتیر 94 ساله و انوار ابراهیم 72 ساله، چندین دهه است که در عرصه سیاست مالزی مطرح بوده است. با وجود ائتلاف سال 2018 بین این دو برای پیروزی در انتخابات براساس توافق برای جانشینی انور ابراهیم پس از ماهاتیر،  تنش همچنان ادامه دارد.
 
روز یکشنبه انور ابراهیم، حزب مهاتیر و خائنان در حزب خود (حزب عدالت خلق) را متهم کرد که برای تشکیل دولتی جدید با سازمان ملی مالزی متحد(UMNO) ـ بخشی از ائتلاف ملی باریسان به رهبری نجیب رزاق که بیش از 60 سال حکومت کرده و در انتخابات سال 2018 در پی اتهامات فساد برکنار شد ـ برنامه‌ریزی کرده است. وی همچنین گفت «جلسه‌ای که روز دوشنبه از سوی گروهی از سیاستمداران برگزار شد؛ خیانت سیاسی است».
 
منابع خبری اعلام کردند که حزب ماهاتیر محمد و جناحی در حزب انور ابراهیم، روز یکشنبه با مقامات سازمان ملی مالزی متحد و حزب اسلامی PAS در تلاش برای تشکیل ائتلاف جدید ملاقات کردند.
 
همچنین رسانه‌ها اعلام کردند: مقامات حزب ماهاتیر محمد روز یکشنبه با پادشاه این کشور ملاقات کردند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آنها درباره چه بحث کردند و اینکه آیا ائتلاف پیشنهادی جدید، مورد حمایت پادشاه(که نقش وی تا حدود زیادی تشریفاتی است) خواهد بود یا خیر.

پادشاه می‌تواند مجلس را به توصیه نخست‌وزیر منحل کند و رضایت وی برای انتصاب نخست‌وزیر یا مقامات ارشد لازم است.
 
انتهای پیام
captcha