بدون جذب و توانمندسازی مربیان تحولی در حوزه تربیت رخ نمی‌دهد/ بهره‌گیری از فرصت بازی‌های رایانه‌ای
کد خبر: 3881764
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
علیرضا کاظمی:

بدون جذب و توانمندسازی مربیان تحولی در حوزه تربیت رخ نمی‌دهد/ بهره‌گیری از فرصت بازی‌های رایانه‌ای

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اساسی‌ترین نقش در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در حوزه پرورشی و فرهنگی را مربیان برعهده دارند، گفت: اگر قرار است اتفاقی در حوزه تربیت بیفتد، باید به آموزش مربیان، جذب و توانمندسازی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف تربیتی توجه کرد. به همین منظور تاکنون 59 دوره برای توانمندسازی این نیروها برگزار کرده‌ایم.

علیرضا کاظمی

در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با هدف گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۵۹ اقدام به تأسیس ستاد امور تربیتی در مدارس کشور کردند تا از طریق این ستاد، دانش‌آموزان به ارزش‌های اسلامی ترغیب شوند.
 
به باور بسیاری، استمرار و بقای هر جامعه مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها، دانش‌ها و مهارت‌ها به نسل‌های جدید است. مهم‌ترین نهاد نیز در این امر خطیر آموزش و پرورش و مهم‌ترین واسطه انتقال دانش و مهارت‌ها مدرسه است. پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاورد‌های انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی و توجّه جدی به نقش معلمان و دانش‌آموزان در فعالیت‌های تربیتی نیز از مهمترین اهداف در راه‌اندازی ستاد امور تربیتی بوده است. بر همین اساس، در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفندماه با نام «روز امور تربیتی و تربیت اسلامی» نام‌گذاری شده و هدف غایی حراست از مرز‌های اعتقادی و حفظ دستاورد‌ها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدارس بوده است.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهم اقدامات وزارتخانه آموزش و پرورش در جهت توجه به مسئله تربیت اسلامی و ضمن تبریک این روز و گرامیداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی، اظهار کرد: تربیت به‌طور طبیعی نیازمند الگو‌ها و مربیانی است که دانش آموزان را در مسیر هدایت و تعالی و تکمیل هویتشان قرار دهد. لذا اساسی‌ترین نقش در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در حوزه پرورشی و فرهنگی را مربیان به عنوان پرچمداران تربیت برعهده دارند. اگر قرار باشد اتفاقی در حوزه تربیت بیفتد، باید به این افراد و آموزش آنها، جذب، توانمندسازی و بهسازی این نیرو‌ها و نیز تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف تربیتی توجه کرد.

کاظمی ادامه داد: خوشبختانه طی دو سال اخیر اتفاقات خوبی رقم خورده، از جمله جذب نیرو‌های جوان باانگیزه، متناسب با این رسته شغلی از طریق دانشگاه فرهنگیان چه در قالب کنکور سراسری و نیز از طریق ماده ۲۸. اخیراً هم تأسیس رشته امور تربیتی به صورت مجزا در کارگروه برنامه‌ریزی و تربیت معلم آموزش و پرورش مورد تصویب قرار گرفت.
 

برگزاری ۵۹ دوره و بیش از ۳ هزار ساعت آموزش

 
‌وی افزود: در کنار این‌ها، به‌روز کردن دانش نیروی انسانی به ویژه با برگزاری کارگاه‌های متعدد به صورت‌های حضوری، مجازی و نیمه‌حضوری مورد توجه بوده و بر این اساس دوره‌های ضمن خدمت برای توانمندسازی نیرو‌های انسانی برگزار شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های حضوری و غیرحضوری که به صورت کوتاه‌مدت برای توانمندسازی نیرو‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی به ویژه مربیان و معاونان پرورشی برگزار شده است اشاره کرد. در مجموع ۵۹ دوره در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برگزار شد. مجموع ساعات در هر سطح نیز شامل ۷۱۰ ساعت آموزش در سطح مقدماتی، ۱ هزار و ۲۲ ساعت در سطح تکمیلی و ۱ هزار و ۳۰۲ ساعت در سطح پیشرفته بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروزه به دلیل حجم آسیب‌های اجتماعی که در بخش‌های مختلف جامعه با آن مواجه هستیم، امور فرهنگی و تربیتی در جامعه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در حوزه آموزش و پرورش است. در این‌باره اقدامات متعددی در دستور کار بوده، از جمله توسعه طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) در مدارس کشور و نیز توسعه ضریب نفوذ. همچنین بحث تشکیل «کانون یاری‌گران زندگی» با کمک ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر کشور در ۲۰ درصد از مدارس از مهم‌ترین اقداماتی است که در سال تحصیلی جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های گروهی و اردومحور و نیز توسعه طرح همیار مشاور از دیگر اقدامات بوده، افزود: حفظ جزء ۳۰ قرآن در مدارس نیز در طول سال تحصیلی گذشته از مهم‌ترین اقدامات بوده، چرا که یکی از مهم‌ترین روش‌های توسعه فعالیت‌های تربیتی، رونق فعالیت‌های دینی، در بخش‌های متعددی همچون نماز، قرآن، عترت و آشنایی با سیره معصومین(ع) است.
 

گفتمان‌سازی و خوانش بیانیه گام دوم ویژه دانش‌آموزان

 
‌کاظمی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش با کمک تشکل‌ها دنبال می‌کند، بحث گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: یکی از کارهای مهم در آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی کشور، گفتمان‌سازی و خوانش بیانیه گام دوم برای دانش‌آموزان و حساس‌سازی جامعه جوان و نوجوان بنا بر توصیه‌ مقام معظم رهبری است.
 
وی افزود: تلاش می‌کنیم بیانیه گام دوم و آنچه را مقام معظم رهبری در بخش‌های مختلف این بیانیه به آن پرداخته‌اند برای دانش‌آموزان و جوانان تبیین کنیم، از جمله تاریخچه و مسیر انقلاب یا برکات و دستاورد‌ها و محور‌ها و راهبرد‌های کلانی که انقلاب اسلامی امروز باید مبتنی بر آن‌ها حرکت کند. در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده تا نهایتاً به نقشه راه عملی برای تحقق بیانیه گام دوم، فرمایش مقام معظم رهبری و تقسیم کار ملی در محور‌هایی که ذکر کرده‌اند از جمله علم، معنویت، اقتصاد و ... برسیم. امیدواریم در کنار گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و خوانش بیانیه گام دوم بتوانیم گام‌هایی برای اجرای این بیانیه برداریم.
 

فضای مجازی فرصت است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ارزیابی خود از سواد رسانه‌ای نیرو‌ها و مربیان و آشنایی آن‌ها با فضای مجازی اشاره کرد و افزود: یکی از محور‌های مهم در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، سواد رسانه‌ای است. امروزه پیچیدگی کار تربیتی را به دلیل زمینه‌های محیطی نامناسب که موانع تربیتی‌اند شاهدیم. با این حال معتقدیم فضای مجازی تماماً فرصت است، اگر تبدیل به تهدید شده به این دلیل است که نتوانستیم به درستی از آن استفاده کنیم.
 
وی تصریح کرد: راه برخورد با این مسئله افزایش و ارتقای سواد رسانه‌ای دانش آموزان، خانواده‌ها و مربیان آموزش و پرورش است. در دو بخش در این حوزه کار شده؛ نخست از سوی برنامه‌سازان حوزه پژوهش و برنامه‌ریزان کتب درسی تولیدات محتوایی انجام شده و این محتوا‌ها به عنوان یکی از سرفصل‌ها و دروس اصلی منظور شده است. علاوه بر این در آموزش و پرورش کار‌های متعددی از سوی معاونت فرهنگی و پرورشی و با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی در فضای مجازی دنبال می‌شود. این فعالیت‌ها به تولیدات محتوا‌های متعدد متنی و نمایشی منجر شده و نیز فعالیت‌هایی در قالب پویش‌ها و هشتگ‌ها از سوی این تشکل‌ها پیگیری شده است.
 

راه‌اندازی مرکز بازی‌های رایانه‌ای

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث دیگر تولید بازی‌های یارانه‌ای است، گفت: این موضوع یکی از محتوا‌هایی است که متقاضی زیادی در فضا‌های مجازی داشته و از قضا تأثیرات تربیتی شگرفی هم دارد. لذا، یکی از محور‌های اصلی در مسابقات فرهنگی و هنری ما، بازی‌های رایانه‌ای است و در کنار این بخش که با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود، کارگاه‌های متعددی در سراسر کشور به منظور بازی‌سازی و تولید محتوا برگزار شده است.
 
وی در پایان بیان کرد: بنا داریم در ۱ هزار و ۱۰۰ کانون پرورشی در کشور مرکز بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی کنیم تا محتوا‌های سالم و متناسب با سنین افراد در اختیار نوجوانان و دانش آموزان قرار بگیرد. همچنین نوجوانان به تولید در موضوع بازی‌های رایانه‌ای بپردازند. با توجه به سرعت تغییر و تحولات این حوزه، کار در این عرصه فراوان و فرصت‌ها بی‌شمار است.
انتهای پیام
captcha