هیئت طالبان برای امضای توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی وارد دوحه شد
کد خبر: 3882183
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

هیئت طالبان برای امضای توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی وارد دوحه شد

مقامات جنبش طالبان اعلام کردند: امروز، 10 اسفند، هیئتی از این جنبش برای امضای توافق‌نامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وارد دوحه، پایتخت قطر، شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21؛ یک هیئت 31 نفره برای امضای توافق‌نامه آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وارد قطر شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دیروز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایک پمپئو، وزیر امور خارجه کشورش راهی قطر شده است و امروز در مراسم امضای توافق با طالبان در دوحه، پایتخت قطر حضور خواهد یافت.»

مولوود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز در مراسم امضای این توافق‌نامه شرکت خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تصریح کرد: امروز به تمامی نیروهای طالبان دستور داده شد که از هرگونه حملات اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه هواپیماهای نیروهای خارجی در حال پرواز بر فراز قلمرو تحت کنترل طالبان بودند، گفت: «امیدواریم که ایالات متحده متعهد به وعده‌های خود در طی مذاکره و توافق صلح باشد و این تعهد برای طالبان حائز اهمیت است.»

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر طالبان و دولت افغانستان به این تعهدات پایبند بمانند ما گام محکمی در مسیر پایان جنگ در افغانستان و بازگرداندن سربازانمان به خانه برداشته‌ایم.»

«اندرو واتکینز»، یکی از مقامات گروه بین‌المللی بحران، نیز در این باره گفت: «حدس و گمان‌های زیادی در مورد محتوای توافق وجود دارد. ما طرح‌های اساسی این توافق‌نامه را می‌دانیم اما از اعلام تمام شرایط این توافق مطمئن نیستیم».

یادآور می‌شود، دونالد ترامپ ۱۷ شهریور ۹۸ طی کشته شدن یک سرباز آمریکایی در کابل توافق‌نامه نامبرده را به‌طور ناگهانی لغو کرد. جنبش طالبان و ایالات متحده بعد از هفته‌ها مذاکره در ۳ اسفند یک دورۀ کاهش خشونت در افغانستان آغاز کردند که امروز شنبه پایان این دوره است.

انتهای پیام
captcha