لغو بخشنامه سرشماری از جوانان مسلمان فیلیپین
کد خبر: 3882286
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

لغو بخشنامه سرشماری از جوانان مسلمان فیلیپین

بخشنامه سرشماری از جوانان مسلمان فیلیپین پس از اعتراض مسلمانان لغو شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین، رهبران مسلمانان مورو شامل اعضای دولت موقت خودمختار مسلمانان جنوب، که در حال ادای سوگند در برابر رئیس‌جمهور فیلیپین بودند، به بخشنامه قانون سرشماری دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان شاغل به تحصیل در شهر مانیل اعتراض کردند و آن را هتک حیثیت و تبعیض قومیت علیه جوانان مسلمان خواندند.

به دنبال اعتراض شدید رهبران مسلمانان مورو به بخشنامه فهرست‌برداری از نام دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان مانیل، رئیس پلیس این شهر طی جمعه شب، 9 اسفند دستور لغو این طرح را صادر کرد.

ضیا آلونتو ادیونک، عضو دولت موقت خودمختار مسلمانان جنوب، روز جمعه، 9 اسفند خطاب به فرمانده پلیس ملی فیلیپین اظهار کرد: دست به اقدامات خطا نزنید و مانع رفتارهای تبعيض‌آمیز  نیروهای پلیس در رده‌های مختلف در سراسر کشور شوید.

اعتراض مسلمانان زمانی شکل گرفت که اتحادیه معلمان مانیل فاش کرد که رئیس پلیس این شهر طی بخشنامه‌ای از همه رؤسای مراکز پلیس درخواست کرد در راستای اجرای سیاست‌های امنیتی پلیس مبنی بر تقویت صلح و مبارزه با افراط‌گرایی با دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های پایتخت، هماهنگی و نسبت به تهیه فهرست اسامی دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی اقدام کنند.

سرلشکر دی بولد سیناس، فرمانده کل پلیس مانیل در این باره به سرتیپ برنابه مندوزا، رئیس پلیس مانیل دستور داد که بخشنامه 31 ژانویه 2020 درباره دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان را لغو کند.

سیناس افزود: اگر چه این اقدام به درخواست پلیس سلام (واحد پلیسی که همه اعضای آن مسلمان هستند) انجام شد، ولی ما به دنبال داشتن روابط خوبی با جامعه مسلمانان هستیم و مایل نیستیم موجبات آزردگی خاطر آنان را فراهم کنیم؛ بنابراین من به فرمانده پلیس سلام دستور می‌دهم به جای تهیه فهرست اسامی دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان، با رهبران جوانان در زمینه راه‌های پیشگیری از افراط‌گرایی به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

ضیا آلونتو ادیونک، عضو دولت موقت خودمختار مسلمانان، نیز این اقدام پلیس در جمع‌آوری اسامی جوانان مسلمان را به خطر انداختن آنان در جامعه دانست و خواستار توقف آن شد. به گفته وی، همکاری برخی از جوانان مسلمان با افراط‌گرایان چیز جدیدی نیست و ریشه در تبعیضات مختلف در طول سال‌ها علیه مسلمانان دارد، ولی این گونه اقدامات پلیس در جمع‌آوری اسامی، باعث تشدید ظلم علیه مسلمانان و بروز احتمالی درگیری آنها با پلیسی می‌شود که ملزم به محافظت از همه ما در جامعه فیلیپین هستند.

آرچی کامبوا، یکی دیگر از مقامات پلیس، اقدام به جمع‌آوری اسامی جوانان مسلمان را امری عادی تلقی کرد و افزود: داشتن فهرست نام جوانان مسلمان موجب تسهیل در گفت‌وگو میان پلیس و رهبران جوانان برای استقرار صلح و آرامش می‌شود و افکار عمومی نباید نگران اثرات اقدامات پلیس باشد.

وی گفت: من و فرمانده کل پلیس پایتخت به‌خوبی می‌دانیم چگونه با برادران و خواهران مسلمان خود همکاری کنیم، ولی به هر حال فرمانده کل پلیس پایتخت جمع‌آوری اطلاعات شخصی جوانان مسلمان را متوقف کرد.

موجیب هاتامان، معاون رئیس مجلس نمایندگان فیلیپین، که خود مسلمان است نیز این اقدام پلیس مبنی بر جمع‌آوری اسامی جوانان مسلمان را اقدامی تبعیض‌آمیز قلمداد کرد و آن را یک اشتباه خواند و افزود: این اقدام در جامعه‌ای با عقاید و دیدگاه‌های متنوع، کاری خطاست و نتایج بدی را به دنبال خواهد داشت و نه فقط عامل جلوگیری از افراط‌گرایی نمی‌شود، بلکه اقدامی در راستای ترویج آن در میان جوانانی است که احساس می‌کنند با آنها با تبعیض برخورد می‌شود و ما نمی‌خواهیم جوانان ما در جوی پر از ترس و عدم اطمینان بزرگ شوند.

انتهای پیام
captcha