فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از منظر تقریب بود
کد خبر: 3882339
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
عضو مجلس خبرگان رهبری:

فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از منظر تقریب بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با تسلیت ارتحال مرحوم سید هادی خسروشاهی، از محققان و اندیشمندان حوزه علمیه قم، گفت: فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از منظر تقریب و با رنگ و بوی دارالتقریب مصری و گستره و ابعاد مجمع التقریب در فضای انقلاب اسلامی شکل گرفته بود.

فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب بودبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی دانشمندی برخوردار از اندیشه‌های اجتماعی و تقریبی فعال بود، گفت: اندیشه‌های او از یک طرف، برآمده از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت‌های وحدت خواه اسلامی به ویژه نهضت سیدجمال‌الدین اسدآبادی و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر، تفکرش ریشه در مطالعات اسلام‌شناسی به ویژه فلسفه اجتماعی داشت.

وی اظهار کرد: او اندیشه‌های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه‌ای، که فراتر  از ارتباطات گسترده با شخصیت‌های جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می‌آورد.

آیت‌الله مبلغی گفت: این عالم متواضع، نه دانش را برای دانش می‌خواست و نه اندیشه را برای اندیشه. این شخصیت پرکار، اندیشه‌ها را صرفاً برای سرگرمی در کتابخانه خود یا مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب‌ها نمی‌خواست.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: ایشان در پی آن بود که با مطالعه و رصد عینیت‌ها، واقعیت‌ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشه‌های اجتماعی خود در ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار ‌دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تأثیر بگذارد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود، یادآور شد: آنگاه که در کنار او می‌نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را استشمام می‌کردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی‌های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه می‌دیدی. فکر و نگاه و رویکرد او از منظر تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری و گستره و ابعاد مجمع‌التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی.

آیت‌الله مبلغی در پایان یادآور شد: این مصیبت را به حوزه‌های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می‌کنم.

انتهای پیام
captcha