کاهش 50 درصدی اهدای خون / پروسه انتقال خون استریل است
کد خبر: 3883491
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
حاجی‌بیگی بیان کرد:

کاهش 50 درصدی اهدای خون / پروسه انتقال خون استریل است

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به کاهش 50 درصدی اهدای خون در برخی استان‌های کشور در اثر شیوع بیماری کرونا، ضمن اطمینان به مردم در رابطه با استریل بودن پروسه انتقال خون از آنان برای اهدای خون دعوت کرد.

کاهش 50 درصدی اهدای خون و نگرانی برای بیماران / مردم برای اهدا مراجعه کنند، شرایط استریل استبشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در بیشتر استان‌های کشور با کاهش میزان اهدای خون در اثر شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، اظهار کرد: این کاهش در استان‌های تهران، گیلان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان محسوس‌تر است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان اهدای خون در استان تهران ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، این در حالی است که ۲۵ درصد از خون مصرفی مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی در استان تهران مصرف می‌شود، ولی فقط ۱۶ درصد اهدای خون در تهران داریم.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه سازمان انتقال خون باید جوابگوی ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور باشد، گفت: در این میان بیش از ۱۶۰ مرکز در کلانشهر تهران وجود دارد که نیاز به مصرف خون در آن‌ها روزانه و دائمی است.

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر از نظر تأمین خون و فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌های تهران مشکلی وجود ندارد، اما با توجه به شیوع کرونا و روز‌های پایانی سال، با کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون مواجه هستیم، این در حالی است که در روز‌های پایانی سال میزان مصرف خون افزایش پیدا کرده و این موضوع موجب کاهش ذخایر خونی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به اهدای خون فوری گروه‌های خونی منفی وجود دارد، گفت: چنانچه افرادی دارای این گروه‌های خونی هستند، نگران انتقال ویروس کرونا نباشند چرا که فرآیند اهدا و انتقال خون کاملا استریل انجام می‌شود.

حاجی‌بیگی با دعوت از مردم برای اهدای خون اظهار کرد: در مراکز اهدای خون تمامی نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های علمی رعایت می‌شود. سازمان انتقال خون از بدو تأسیس تا کنون، خون‌گیری از اهداکنندگان را در محیطی کاملاً استریل انجام می‌دهد؛ تمامی تجهیزات و وسایل استفاده شده در پروسه اهدا نیز در شرایط استریل بوده و هیچ تهدیدی برای سلامت اهداکنندگان وجود ندارد.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه کم شدن مراجعه به مراکز انتقال خون با توجه به شرایط حال حاضر طبیعی است، گفت: با این وجود از اهداکنندگان مستمر و کسانی که شرایط اهدای خون را دارند دعوت می‌کنیم تا به مراکز انتقال خون مراجعه کنند؛ ضمن اینکه این مراکز در تهران طی روز‌های تعطیل نیز در خدمت اهداکنندگان است.

وی یادآور شد: همچون همیشه معاینات پزشکی و مشاوره به اهداکنندگان انجام می‌شود، اگر فردی علائم سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا را دارا باشد، مانع از اهدای خون او شده و این شخص یک ماه پس از بهبودی می‌تواند جهت اهدای خون به مراکز مراجعه کند.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه شعار سازمان انتقال خون «اهدای خون، اهدای زندگی است» گفت: این شعار برای افراد مبتلا به تالاسمی یک واقعیت بزرگ است، چرا که زندگی آنان وابسته به تزریق خون به طور منظم بوده و در صورت نبود خون سالم زندگی آنان به خطر می‌افتد.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: اهداکنندگان مستمر خون در سراسر کشور با اصول اولیه خود مراقبتی آشنا بوده و با رعایت این اصول و مسائل بهداشتی به سلامت خود و دیگران کمک می‌کنند؛ لذا این افراد و دیگر کسانی که شرایط اهدای خون را دارند اگرچه در حال حاضر در منزل خود برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حضور دارند، اما در زمانی که برای تهیه مایحتاج و ارزاق روزانه به بیرون از خانه می‌روند می‌توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کرده و با اهدای خون سالم نجات بخش بیماران باشند.
انتهای پیام
captcha