تکذیب ادعاهای منتشر شده در مورد کیت‌های تشخیصی کرونا
کد خبر: 3884356
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

تکذیب ادعاهای منتشر شده در مورد کیت‌های تشخیصی کرونا

انستیتو پاستور ایران در اطلاعیه‌ای، مطالب فایل صوتی منتشر شده در فضای مجازی در مورد کیفیت کیت‌های تشخیصی در کشور را تکذیب کرد.

به گزارش ایکنا؛ طی چند روز اخیر در کنار حجم قابل توجهی از مطالب منتشر شده در خصوص کرونا ویروس، فایلی صوتی از خانمی که ادعا می‌کند مقاله‌ای در خصوص این ویروس نوشته و جلساتی با مقامات وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران داشته است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این فایل صوتی فرد مزبور که خود را معرفی نمی‌کند؛ ادعاهایی را مطرح کرده است. از جمله این ادعاها پایین بودن قدرت تشخیص بیماری در کشور، عدم تشخیص بیماری توسط کیت‌های موجود، نمونه‌گیری اشتباه یا روش اشتباه نمونه‌گیری، محدودیت کیت، بالاتر بودن آمار مرگ و میر در ایران نسبت به سایر کشورها و ساخت پارچه نانو توسط اسرائیل برای ممانعت از ورود این ویروس به بدن در حالی که در کشور ما برخلاف این مسئله عمل می‌شود و ... است.

همچنین در این فایل صوتی، فرد مزبور با ادعای اینکه در حال ترجمه و بیان مقاله‌ای مهم از یک سایت معتبر پزشکی است، مدعی شده همه افراد به کرونا مبتلا می‌شوند اما جای نگرانی نیست چرا که بسیاری آن را به صورت محدود تجربه می‌کنند. همچنین پیش‌بینی بازگشت بیماری را در پاییز سال بعد مطرح کرده و در ادامه سخنان خود به مردم توصیه کرده است که به هیچ عنوان حتی در صورتی که امکان کچل شدن برای آنها وجود داشته باشد هرگز زینک نخورند و از لبنیات و منیزیم استفاده نکنند و هیچ چیز را فریز نکنند چون ممکن است ویروس تا سال بعد در فریزر آنها باقی بماند و ... .

نکته جالب اینکه توجه عمومی به این فایل صوتی موجب واکنش انستیتو پاستور ایران شده است. انستیتو پاستور ایران در اطلاعیه‌ای، مطالب فایل صوتی منتشر شده در فضای مجازی در مورد کیفیت کیت‌های تشخیصی در کشور را تکذیب کرد.

در این تکذیبیه آمده است:

اخیرا فایلی صوتی در فضای مجازی منتشر شده است که یک خانم با ادعای داشتن جلساتی با مسئولین وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران، با بیان ادعاهایی نظیر مشکلات کیت‌های تشخیصی ملکولی در کشور، لزوم عدم مصرف مکمل‌ها و ارائه درمان جدیدی برای کروناویروس در گیلان، باعث تشویش اذهان عمومی شده است.

لذا بنابر این اطلاعیه، به استحضار می‌رساند که این فایل نظیر فایل‌های صوتی مشابه، جهت تشویش اذهان عمومی منتشر شده است و چنین فردی جلساتی با مسئولان و کارشناسان انستیتو پاستور ایران و طبق بررسی‌های به عمل آمده با مسئولین وزارت بهداشت نداشته است و بسیاری از ادعاهای ایشان نظیر مشکل در کیفیت کیت‌های مورد استفاده تشخیصی برای کرونا ویروس در کشور صحیح نیست.

کیت‌های مورد استفاده تشخیصی در کشور مورد تأیید و اهدایی سازمان جهانی بهداشت است و حدود 30 آزمایشگاه تشخیصی کروناویروس در سراسر کشور، توسط متخصصین خود به صورت شبانه روزی در تلاشند تا بهترین خدمات ممکن را به کشور ارائه دهند.

لازم به ذکر است که در بازدید هفته گذشته تیم سازمان جهانی بهداشت از انستیتو پاستور ایران، ضمن اظهار شگفتی از راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی در گستره وسیع در کمتر از 10 روز در ایران، آن را به عنوان یک مدل موفق و مورد توجه این سازمان دانست. به گفته کارشناسان تیم سازمان جهانی بهداشت، شبکه آزمایشگاهی ایران می‌تواند به عنوان درس آموخته‌ای برای سایر کشورها نیز استفاده شود.

به گزارش ایکنا؛ متأسفانه در شرایط بحرانی موجود که باید همه تلاش‌های وزارت بهداشت و نهادهای بهداشتی کشور برای کنترل هر چه بیشتر کرونا ویروس صرف شود، انتشار برخی مطالب موجب می‌شود بخشی از انرژی این نهادها صرف رصد و پاسخگویی به شایعات شود. هوشمندی مردم در عدم بازنشر این اخبار یقیناً این روند مخرب را مهار خواهد کرد. همچنان توصیه اکید می‌شود که مردم تنها اخبار را از منابع موثق دریافت و اقدام به بازنشر اخبار جعلی نکنند.  

انتهای پیام
captcha