رئیس‌جمهورهای موازی و آشوب تازه افغانستان
کد خبر: 3884437
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
روزنامه «تلگراف» گزارش داد:

رئیس‌جمهورهای موازی و آشوب تازه افغانستان

بعد از اینکه در اتفاقی نادر و بی‌سابقه در دنیای سیاست دو نفر همزمان مراسم سوگند ریاست جمهوری را در افغانستان به‌جا آوردند، نگرانی‌ها از بالاگرفتن هرج و مرج در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا در گزارشی به برگزاری همزمان سوگند ریاست جمهوری در افغانستان از سوی دو مدعی پیروزی در انتخابات پرداخت.

در این گزارش با اشاره به گفت‌وگوهای بین‌الافغان دولت افغانستان و طالبان و عمیق‌تر شدن شکاف در دولت افغانستان نوشته است: اشرف غنی در پایتخت افغانستان مراسم سوگند یاد و رقیب وی عبدالله عبدالله، لحظاتی بعد خود را رئیس‌جمهور اعلام کرد. چندین موشک در نزدیکی مراسم غنی شلیک شد تا تأکیدی باشد بر امنیت متزلزل این کشور، آن هم  10 روز پس از آنكه آمریكا با طالبان توافقنامه‌ای را امضا كرد تا سربازان این کشور از افغانستان خارج شوند.

این گزارش ادامه می‌دهد: دیپلمات‌های ایالات متحده روز یکشنبه(18 اسفند) در اردوگاه‌های رقیب برای مصالحه و جلوگیری از شکاف بی‌ثبات کننده در سیستم سیاسی افغانستان میانجیگری بی‌نتیجه‌ای داشتند. افغانستان اکنون با رقابت‌های درون دولتی روبه‌رو و این در حالی است که رهبران این کشور قرار است مذاکرات رسمی با طالبان را با هدف پیدا کردن راه حلی سیاسی همزمان با عقب‌نشینی سربازان آمریکایی آغاز کنند.

این گزارش در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌نویسد: غنی، رئیس‌جمهور فعلی به عنوان برنده رسمی انتخابات سپتامبر(شهریور ماه) 2019 اعلام شد، اما عبدالله ادعا کرد که وی برای پیروز شدن تقلب کرده است. رأی‌گیری مشارکت ناچیزی را نشان می‌داد و در اثر ناامنی، روند پیچیده شمارش آرا و شکایات صدمه دید.

این گزارش ادامه می‌دهد: بولتن‌های خبری افغانستان مراسم سوگند این دو رقیب را در صفحه تقسیم شده نشان می‌دادند. کای ایده (Kai Eide)، نماینده سابق سازمان ملل متحد در افغانستان، این اتفاق را بسیار تأسف برانگیز و خطرناک خواند و گفت: این نمی‌تواند ادامه داشته باشد؛ اتحاد قوی لازم است، نه رقابت‌های مخرب.

این گزارش از قول رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی افغانستان نوشت: «این روز، شکستی بزرگ برای ایالات متحده و متحدان آن تلقی شد. مطمئن هستم که آنها از این دموکراسی تقلّبی و تکنوکرات‌های جعلی شرمنده هستند. نه فقط افغان‌ها، بلکه شما (ایالات متحده و متحدان آن) بخشی از همه این هرج و مرج‌ها هستید».

رئیس‌جمهورهای موازی و آشوب تازه افغانستان

در این گزارش به تلاش‌های بی‌نتیجه زلمی خلیلزاد برای میانجیگری بین غنی و عبدالله اشاره شده و آمده است: گزارش شده که خلیلزاد، فرستاده دونالد ترامپ در گفت‌وگو‌های صلح افغانستان، تا نیمه شب برای ترتیب دادن نوعی توافق تقسیم قدرت بین غنی و عبدالله تلاش کرده بود. پیشنهاد غنی برای دادن 40 درصد از پست‌های کابینه به رقیب خود، از سوی عبدالله رد شد.

این گزارش ادامه می‌دهد: این اتفاق در انتخابات سال 2014 هم تکرار شد كه آمریكا توافقنامه تقسیم قدرت را ایجاد و برای عبدالله پست مدیر اجرایی منظور کرد.

در بخش دیگری از این گزارش از قول مایکل کوگلمن(Michael Kugelman)، معاون برنامه آسیا در مرکز ویلسون در واشنگتن آمده است: افغانستان آشفتگی سیاسی جدیدی را در پیش دارد. خلیلزاد بار دیگر و برای روزهای آینده در کابل حضور دارد؛ به لطف بحران سیاسی اخیر حالا توافق با طالبان که برای آن زحمت زیادی کشیده بود، در خطر است.

این گزارش اینگونه به پایان می‌رسد: طبق توافق 29 فوریه(10 اسفند) بین طالبان و آمریکا، این گروه شبه نظامی قرار بود مذاکرات را با رهبران افغانستان از 10 مارس(20 اسفند) آغاز کند و غنی هنوز تیم مذاکره کننده را انتخاب نکرده است. مراسم سوگند غنی به محض سقوط چندین راکت در نزدیکی محل مراسم، مختصراً قطع شد. غنی اما دعوت به آرامش کرد و به حاضران گفت که حاضر است خود را فدای افغانستان کند.

ترجمه و تنظیم از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha